Author |
Topic |
|
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2011/05/20 : 19:43:58
|
Finns det något alternativ till den här?
ADL GT40 verkar onekligen vara något att hänga i granen. Tänkte göra slag i saken och byta ut både RIAA, CD och försteg till en enda liten manick. Och sedan koppla in manicken direkt till slutsteget. Skulle vara himla kul. Furutechen kostar ju ingenting, så det är väl bara att slå till, eller finns det konkurrenter att rynka pannan med?
Det enda är väl förresten att den inte verkar ha någon fjärrkontroll.
ADL GT40 by Furutech 3980kr
(produktinformation från www.svalander.se)
Furutech har under många år varit välkända för sina kontakter och kablar. Nu tar de nästa steg och lanserar under namnet Alpha Design Labs, eller ADL sin första DAC, ADL GT40.
USB för datoranslutning. Klarar även 24/96 GT40 installerar sig själv i din dator aningen det är en PC eller MAC. Lyssna på dina filer på datorn i upp till 24/96. Spela in dina LP eller annan analog signal i 24/96 eller CD-kvalitet.
LP-anslutning, både för MM och MC-pickuper Tack var inbyggd RIAA så kan du enkelt både lyssna på och spela in dina LP. Inspelning i upp till 24/96.
Spela in analoga signaler till datorn i upp till 24/96 Furutech GT-40 har både linjeingång och grammofoningång så du kan enkelt digitalisera dina band, LP eller andra analoga signaler.
Lyssna utan att störa din omgivning GT-40 har en inbyggt hörlursförstärkare som gör det enkelt att lyssna med lurar. Bra när du vill vara ostörd eller då du inte vill störa omgivningen.
Volymkontrollerad linjeutgång Volymkontrollen fungerar även på linjeutgången vilket gör att du kan använda Furutech GT-40 som ett försteg och koppla den direkt till ett slutsteg. Med en dator, en skivspelare, ett slutsteg och högtalare får du en mycket kompakt och prisvärd anläggning.
Bra ljudkvalitet Som vanligt när det gäller Furutech får du mycket ljud för pengarna. GT-40 har en ljudkvalitet som är mycket hög för prisklassen.
Hög kvalitet GT40 har en snygg, kompakt och för prisklassen ovanligt påkostad låda i kraftig aluminium. Hela den lilla förstärkaren andas kvalitet. |
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2011/05/21 : 03:20:32
|
Först tänkte jag säga att det finns massor av alternativ för mycket mindre pengar, t.ex. från Pro-Ject http://box-designs.com/main.php?prod=phonoboxusbv&cat=phono&lang=en för 1590 kr.
men så uppptäckte jag att Furutechen även har DA-omvnadlare och inte bara AD.
Å andra sidan kostar Matrix mini i 24 192 Balanced DAC
bara 2150 SEK inklusive frakt till Sverige, men moms och ev. tull tillkommer sannolikt. http://www.matrixelectronics.net/matrix-mini-i-24-192-balanced-dac-headphone-amp-s-p-189.html Matrix-DA'n har fjärr, balanserade utgångar och lär kunna tampas med namnkunniga DAC'ar som Benchmark m.fl. i 10.000 kr klassen. Även med moms kostar Matrix och Project-burkarna tillsammans mindre än Furutechen och du får fjärr, men lite komplexare lösning.
Om man inte har något som helst behov att använda någon programkälla med vanlig linjenivå och står ut med att gå och vrida på volymratten efter behov får jag hålla med om att Furutechen verkar ganska ensam på marknaden som kombinerad RIAA och AD/DA. Den är dock drygt dubbelt så dyr som majoriteten av alla USB-anslutna AD/DA-burkar på marknaden med både linje- och balanserade mik-ingångar mm, fast ingen RIAA. Utbudet är knäckande, Thomann ger 207 förslag http://www.thomann.de/se/cat.html?gf=usb_ljudinterface&oa=pra valfritt RIAA-steg tillkommer. Inte lika lätt-använt, men ger lite perspektiv på prisvärdheten. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2011/05/21 : 09:57:37
|
quote: byta ut både RIAA, CD och försteg
och köra CD via dator/USB? För det finns ju bara en RCA-ingång på Furutech |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2011/05/24 : 09:05:57
|
Jag letar också efter något att överföra mina LP till hårddisk med 24/96 eller 24/48. Project har 16/44, Matrixen har tyvärr ingen USB-utgång. Har någon hittat något annat med erkänd kvalitet? |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2011/05/25 : 17:09:38
|
Zombie, har du ett RIAA-steg, separat eller i en förstärkare med tape out aom du är nöjd med? Tänker du processa din överföring från vinyl digitalt, eller bara spela upp den så oförvanskat som möjligt?
Om dina svar är ja, nej, ja tycker jag att inspelning med högre datatäthet än 16 bit / 44,1 kHz är slöseri med utrymme.
Innan du låter tusenlapparna fladdra iväg rekommnderar jag att du köper
Med nuvarande Eurokurs kostar det under 350 SEK inklusive frakt. Även om det ser ut som en leksak är ljud och prestanda alldels utmärkt.
Nöjer du dig inte med får du nog satsa på en riktig studiopryl typ
Lavry AD10 kostar knappt 12.000 SEK hos GoldenAge
http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/productdet.asp?gid=25&subgid=73&wwwalias=goldenagemusic&pid=1320
Utan att direkt ha jämfört misstänker jag att USB-anslutna ljudboxar i 2.000 kronorsklasen knappast låter bättre än den lilla Behringern. Man betalar huvudsakligen för mikrofoningångarna och ytterligare funktioner. Jag använder själv en Edirol (= Cakewalk) UA-25EX som är något av en Schweizisk armékniv.
Det kan spela in med 24/96, har två balanserade mikrofoningångar med fantommatning, som kan ställas om till linjenivå. De använder jag (sporadiskt) för mobila inspelningar med laptopen, men även för mätning av rumsakustiken och injustering av subwoofer. Dessutom finns digiatala in- och utgångar så jag kan föra över mina DAT-inspelningar till hårddisk. För att digitalisera vinyl är det bara att ansluta Tape Out från förförstärkaren rill USB-boxen linjeingång och anpasa nivåerna på boxen och i programvaran Audacity på PCn. Sedan är det bara att ta ställning till om du redan från början ska skapa dina "spår"genom att stoppa inspelningen för varje LP-spår eller köra varje skivsida och stycka och tagga efteråt.
När jag digitaliserar 78-varvare ansluter jag i stället Pre Out för att få med tonkontrollerna så att jag hjälpligt kan kompensera skillnaden mellan pickup-ingångens RIAA korrektion och de varierande korrektioner som användes vid inspelningen av 78-varvare. Då får jag istället göra monitorlyssningen via Edirolens hörlursutgång eftersom man lämpligen vrider upp förförstärkarens nivå högt för bästa signalhantering när man spelar in via Pre Out. Troligen är: EMU 0204 USB minst lika bra som mitt för analoga inspelnigar men billigare. M-Audio Fast trck Pro är också ganska likvärdigt
Det finns många fler med i stort sett samma funktionalitet, men det skiljer i detaljerna. m-Audio |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
Edited by - lennartj on 2011/05/25 17:15:15 |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2011/05/26 : 22:21:54
|
Lennartj: jag vill spela in mina vinyler jag inte hittar flac:ar till. Jag har ett RIIA i försteget (Quad 99). Tack för infon. |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/05/27 : 08:24:55
|
"Svalander" DACen testas med gott resultat i senaste Hifi+. De gillar den, men verkar vara ganska realistiska med vad den prestera ljudmässigt. En nykter och positiv recension kanske man kan säga! MVH / Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2011/05/27 : 12:29:52
|
Matrixen är löjligt prisvärd, matar den rakt in i mitt slutsteg och väldigt smidigt med fjärrkontroll.
EDIT, jag fick ingen tull på min Matrix |
Edited by - marcus_ec on 2011/05/27 12:31:21 |
|
|
|
Topic |
|
|
|