Author |
Topic |
|
Porta
Member
354 Posts |
Posted - 2011/05/15 : 09:23:52
|
Inte så lätt att svara på kanske.
För mig har det blivit så här: Från att ha suttit och försökt analysera ljudet, visst är basen lite tightare, hur är det egentligen med luftig diskant, hör jag verkligen att den där musikern står två meter lite till vänster och bakom om den där andra osv. Så har jag börjat med en annan metod. Jag sätter mig med något att läsa, på med musik, ibland något välbekant och ibland något nytt. Om jag efter en liten stund lägger ifrån mig läsningen och i stället uppslukas av musiken, ja då är det bra. Kan jag fortsätta att läsa då är det oengagerande, tråkigt och något är fel. Då kan jag möjligen försöka analysera Samtidigt inser jag att det kan bero på min egen sinnesstämning så jag får inte vara för snabb att döma. Jag får ge det några gånger och med olika typer av med musik. Ett annat dilemma kan vara att det fungerar bara när jag sitter själv och lyssnar.
Som en parentes så händer det oftare att jag slutar läsa när jag lyssnar på vinyl än på streamad musik, flac på squeezebox, (CD är uträknat).
Hur avgör ni? |
Go Whest young man. http://www.whestaudio.co.uk/index.php |
Edited by - Porta on 2011/05/15 09:24:49 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2011/05/15 : 10:09:57
|
Det där att dissekera och aktivt analysera ljudet har jag slutat med. Eller så klarar jag helt enkelt inte av att analysera och dissekera.
Jag gör ju aldrig så när jag lyssnar på musik som inte har passerat genom en anläggning.
Det är - som jag ser det numera - inte anläggningen som intresserar mig. Jo, lite. Men inte speciellt mycket.
Jag brukar läsa eller surfa sittandes i "sweet spot" ibland. Men, varken läsandet eller lyssnandet mår egentligen bra av den kombinationen.
Så fort jag lägger undan datorn eller boken, så låter det genast mycket bättre. Åtminstone om jag spelar akustisk musik. Processad, icke-akustisk musik funkar hyfsat även utan min totala uppmärksamhet.
Bra låter det väl, när jag överhuvudtaget inte funderar över hur det låter.
|
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
läktarörnen
Semesterfirare
480 Posts |
Posted - 2011/05/15 : 12:07:01
|
Så här säger Forrest i filmen Forrest Gump. Någon frågar, Vad ska du bli när du blir stor.. ( Forrest svarar ) Ska jag inte bli den jag är?
Är det inte samma sak med anläggningen. Låter det inte som det låter?
Ja på frågan hur man kommer ifrån detta med dissekera och analysera ljudet. Är väl inte lönt att dissekera ljudet då anläggningen låter som den gör..
Eller har jag fel??
Mvh.. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2011/05/15 : 13:18:58
|
Det ska ha rätt klangbalans, driv/tempo så att det får stampa-takten-känsla och så slutligen tillräckligt detaljerat så att jag kan urskilja alla stämmor/instrument.
Häromdagen upptäckte jag en hammondorgel jag tidigare inte uppfattat i en låt. Då satt jag dessutom och läste i en tidning. Det är väl ett gott betyg om något. |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
Posted - 2011/05/15 : 13:40:02
|
quote: Är det inte samma sak med anläggningen. Låter det inte som det låter?
Visst är det så. Därmed inte sagt att det låter bra eller i min smak. Jag analyserar inte när jag lyssnar, men förut var det något jag saknade, lite tyngd och driv. Det löste sig med andra slutsteg. |
Jävligt nöjd Tannoyägare! Mer membranyta åt folket! Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066
|
|
|
läktarörnen
Semesterfirare
480 Posts |
Posted - 2011/05/15 : 13:58:45
|
Håller självklart med bearwik om att det inte är säkert att det passar min/din smak.
Det jag menar är att hur mycket man än tycker om olika saker så blir ju inte just den hifi,n man har för stunden bättre. (man måste ju som bearwik också skriver , göra något åt det )
Har själv suttit (inte så mycket nu längre ) och lyssnat efter hur basen låter. Är diskanten för vass eller är det för tunnt mellanregister osv osv, men det hjälpe ju inte mig något att jag satt och tänkte så.
Om man inte är nöjd så får man göra något åt det, men vill/kan man inte det är det inte lönt att sitta och analysera för det blir ju inte bättre av det. Med andra ord, det låter ju som det låter vare sig man vill eller inte.
Mvh.. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2011/05/15 : 22:04:35
|
Idag var en B-dag, har spelat Bach och Berlioz hela dagen medan jag jag monterar XLR-kontakter på en massa kablar till en kompis och mig. Det låter mer än tillräckligt bra, men lyckligtvis sällan så bra att jag slutat jobba. Det kan bero på att jag spelar via mina transistoriserade reservslutsteg. Rörslutstegen är inte färdiguppdaterade ännu, väntar på ryska teflonkondingar att användas som kopplingskondingar. Förhoppningen är att en lite överdrivet glittrig översta diskant ska bli mer neutral utan att man upplever att detaljer försvinner i återgivningen. Hi-Fi är en hobby för mig, därför har jag två sätt att lyssna som jag alternerar mellan, dels det analytiska för att utvärdera om senaste förändringen gjort avsedd verkan, dels lyssning för emotionell stimulans. I det senare fallet kan jag vara väldigt okritisk på kvaliteten eller lättlurad om det är musik som går rätt ner i hjärteroten. Å andra sidan lyssnar jag gärna på "svår musik" som kräver god återgivning för att inte bli obegriplig. Det kan bero på att jag ännu inte format tillräckligt goda inre referenser för att hjärna ska kunna rätta till och kompettera tekniskt dålig återgivning av musik jag kan och gillar. På tal om inre referens kan man byta frågan "Låter det bra?" till "Låter det rätt?" men den frågan kanske förtjänar en egen tråd? |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
Edited by - lennartj on 2011/05/15 22:08:24 |
|
|
Eriksson
Member
812 Posts |
Posted - 2011/05/15 : 22:35:16
|
När del låter bra, eller som Lennart säger (när det låter rätt) är det som att alla bitarna plötsligt faller in på sina rätta platser. Och man känner med alla sinnen man har att nu, nu är det rätt |
Edited by - Eriksson on 2011/05/15 22:43:42 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2011/05/15 : 22:57:58
|
Det är samma för mig. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2011/05/16 : 10:00:03
|
Det är lättare att känna att det låter fel. När det låter rätt glömmer jag oftast ljudet och njuter(förhoppningsvis) bara av musiken. Jag tycker det är svårt att analysera ljudet men det kan ju vara väldigt roligt och intressant. |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2011/05/16 : 10:38:43
|
Jag lyssnar (analyserar inte), svårare är det inte.
Analytiskt lyssnande tar jag till om jag skall försöka avgöra varför det låter på det ena eller andra sättet men skall jag avgöra om det är bra så tycker jag det försvåras av analytiskt lyssnande.
|
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2011/05/16 : 10:45:52
|
Jag noterar ofta men analyserar sällan. Är nöjd med min anläggning. Skivorna låter olika såklart men även en 40-talsinspelningar kan låta helt OK under omständigheterna ;-) Gillar dock inte när det svajar eller låter antingen för tunt eller muddigt (mörkt och luddigt). Balans är bra och drar inte uppmärksamheten till sig.
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/05/16 : 15:10:07
|
Genom att titta på prislappen.
Är det dyrt låter det bra !!!. Mycket enkelt. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Eriksson
Member
812 Posts |
Posted - 2011/05/16 : 20:16:23
|
Tur då att jag är så fattig så jag måste experimentera själv. På det viset kanske jag samtidigt har en chans att lära mig något på kuppen. |
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2011/05/17 : 14:10:12
|
Låter det bra så blir jag intresserad och börjar kanske lyssna lite mera aktivt. Om det inte börjar rycka i foten när jag lyssnar så letar jag efter något annat. |
|
|
|
Topic |
|