HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Absolut gehör vs Relativt gehör
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/05/11 :  18:55:58  Show Profile Send huzze a Private Message
Intressant läsning om skillnaden mellan Absolut gehör och Relativt gehör.

http://www.perfectpitch.com/perfectrelative.htm

Jag har själv Absolut gehör och har äntligen fått bekräftat att jag har svårare för Relativt gehör eftersom de inte hör ihop men kan tränas upp var för sig.

Längst ner i länken finns det kurser att köpa. Dessa har jag ingen erfarenhet av, såg bara brödtexten i en annons i en musikertidning.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2011/05/11 19:03:30

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2011/05/12 :  00:40:42  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
huzze
Jag har själv Absolut gehör
Vad spelar du för instrument som du har absolut gehör på, alltså kan spela vad som helst klockrent bara du hör enstaka toner av en melodi?
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2011/05/12 :  06:54:40  Show Profile Send modernman a Private Message
Man måste inte kunna spela ett instrument för att ha absolut gehör.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/05/12 :  09:33:19  Show Profile Send huzze a Private Message
Har spelat piano och sjungit i kör sedan barnsben och även fiol där jag senare gick över till altfiol. Kan få liv i de flesta instrument och snabbt spela en melodislinga. De med allra bäst absolut gehör (det finns olika grader och jag tillhör inte den värsta) kan sjunga en ton ur tomma intet som är så ren att det går att stämma instrument efter den.

Det artikeln förklarar är t ex att man med absolut gehör enkelt kan spela ett stycke i rätt tonart. Med relativt gehör kan man spela stycket i vilken tonart som helst.

Edited by - huzze on 2011/05/12 09:39:07
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/05/12 :  09:56:22  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Så när jag läser ditt första och sista inlägg så inser jag att du kanske tycker det är jobbigt när någon
eller några (en kör, ett gäng som sjunger "ja må han leva" etc) sjunger ett stycke helt rätt, men lite fel i tonskalan,
dvs fel tonart.

Eller om du själv ska sjunga med i sådant ...
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/05/12 :  10:06:47  Show Profile Send huzze a Private Message
Nej, det är inte jobbigt om det är "fel" tonart så länge det sjungs rätt. Samtidigt har jag ju lärt mig att acceptera sådana tillfällen för vad de är. Det är värre när en Idol-audition är klockren tills de missar en ton grovt. Men det skär sig väl för alla?

Jag avundas t ex pianisterna i Så ska det låta, som enkelt kan byta tonart med hjälp av sitt relativa gehör. Jag låser mig vid det som mitt absoluta gehör anser är rätt.

Edited by - huzze on 2011/05/12 10:08:29
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2011/05/12 :  10:46:33  Show Profile Send hjort a Private Message
Huzze är det så att det låter fel i dina öron när en låt sjungs i en annan tonart? Vad är det i så fall som känns fel?
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/05/12 :  10:57:49  Show Profile Send mace a Private Message
Vad kallas det när en person kan höra ett stycke och återskapa det exakt, men den personen kan inte rätta till ev. fel i musiken. Kan alltså bara kopiera

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/05/12 :  11:46:14  Show Profile Send huzze a Private Message
Det är inget som låter fel i mina öron om det spelas/sjungs i en annan tonart. Dock blir jag själv förvirrad om jag ska byta tonart eftersom jag låser mig vid originaltonarten och vad som kommer därnäst i originalet och inte vad som kommer därnäst relativt. Har dock lättare att byta tonart vid sång än när jag ska spela rätt ton.

Många syntar/keyboards har möjligheten att transponera klaviaturet, dvs flytta tonerna ner eller upp. Då jag HÖR vilken ton det är som klingar blir jag än mer förvirrad då det är fel tangent jag spelar på och jag blir helt vilse och vet inte vilken tangent jag ska spela på därnäst. En person med relativt gehör har inte det problemet.

Väldigt bra gehör och minne kan göra att man kan återskapa ett stycke. Om det görs helt perfekt som en kopia är man väl savant på något sätt.

Edited by - huzze on 2011/05/12 11:48:26
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2011/05/12 :  12:39:10  Show Profile Send Ayn a Private Message
Bra sätt att dela upp det där. Har inte sett distinktionen tidigare. Jag har själv enligt de definitionerna bra relativt gehör och hyggligt absolut gehör. Relativa gehöret kommer till nytta när en låt ska plockas ut på gitarr i farten, då känns det oftast rätt självklart vilket ackord som kommer härnäst, behöver oftast inte tänka så mycket i förväg på det. Tacksam för den "talangen" - och lika tacksam att jag inte har sådär hundraprocentigt absolut gehör som vissa kan ha. Jobbigt för sådana att lyssna på körer osv...

Istället har jag ett litet "trick" för att plocka fram ett E ur huvudet, vilket är att "lyssna" på början av Metallicas Enter Sandman i huvudet och ta den första tonen En kvarleva från dagarna då jag spelade i band som lirade bl.a. Metallica-covers. Effektivt är det iaf, E:et sitter som en smäck! Efter det är det bara att plocka fram andra toner relativt det E:et. Har funderat på att byta låt någon gång dock...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/05/12 :  14:14:50  Show Profile Send Wheels a Private Message
Vet inte om de har att göra med gehör men intonering av en gitarr är rätt intressant om man lyssnar istället
för att mäta sig till det.Skiljer en del i mina öron ivarjefall.
Går man efter mätinstrument så kan det bli klanglöst.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/05/12 :  17:28:13  Show Profile Send CC a Private Message
DET var en intressant sida! Måste läsas genom noga i kväll! Tack för tipset huzze

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/05/12 :  18:04:18  Show Profile Send huzze a Private Message
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2011/05/12 :  18:15:50  Show Profile Send lindvall a Private Message
Tack för tipset huzze, intressant!

Något som är intressant i hifisammanhang är att trots att man inte har något gehör att tala om, kan utvärdera hifiapparater som återger musik. Vissa kan sätta fingret precis på vad en apparat gör bättre än en annan och ha riktiga "guldöron" trots de inte kan sjunga en ren ton. Man måste så att säga inte vara musikalisk för att kunna utvärdera hifianläggningar och lyssna på musik och njuta av det. Däremot är det en fördel då man ska skapa och framföra musik.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/05/12 :  21:49:30  Show Profile Send huzze a Private Message
Det gläder mig att fler tyckte det var intressant. Den stora frågan nu är hur jag ska träna upp mitt relativa gehör, lättja med absolut gehör gör ju att träning är svårt.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/05/13 :  02:03:00  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Tycker du att du störs av det huzze?


ang vad lindvall skrev:
Själv är jag totalt omusikalisk. Jag kan inte spela något instrument, sjunger jag så surnar mjölken i en
hel socken, eller kanske t.o.m i hela länet.
Jag hör inte när jag själv tar fel ton, men däremot när andra tar fel ton.
(Jäkligt trist, att se grandet i andras ögon men inte bjälken i mina egna ... )

Jag tycker trots allt jättemycket om musik, fast jag inte kan skapa någon själv.
Men jag avundas alla som har de musikaliska förmågorna.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/05/13 :  10:56:01  Show Profile Send huzze a Private Message
Att jag störs av bristande relativt gehör? Ja, jag får svårare att spela då.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/05/14 :  07:37:14  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Nu är jag ju inte musiker, så det jag skriver kanske inte funkar så i praktiken, eller är alltför svårt ...

Men om du skulle traggla på ett tag med att öva att spela musik du kan fast transponerat till någon annan tonart ...
Att lära sig något brukar ju alltid kräva en del svett, så genvägar kanske saknas även här ...?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/05/14 :  10:29:52  Show Profile Send huzze a Private Message
Visst är det så, övning, övning, övning.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/05/14 :  10:59:59  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Det här var intressant Huzze. Jag kände en gång en gammal dam, som liksom du klockrent kunde ta ut en låt på sitt piano, bara tror jag efter en lyssning. Helt fantantiskt.

Själv som helt outbildad trummis tycker jag mig ha ganska lätt för att improvisera fram något som passar. Däremot har jag svårare att lära mig (så som det kanske egentligen skall spelas), läs riktiga musiker. Bassa Nova tex är jäkligt svårt, även om det börjar ta form. Men det är en sak att mekaniskt få in det i skallen, en helt annan att få musik av det.

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/05/14 :  11:50:30  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message


Tur att vi inte spelar ihop huzze. Jag stämmer alltid
ner gitarren i förhållande till pianot.


quote:
Vet inte om de har att göra med gehör men intonering av en gitarr är rätt intressant om man lyssnar istället
för att mäta sig till det.Skiljer en del i mina öron ivarjefall.
Går man efter mätinstrument så kan det bli klanglöst.



Klassiskt och jazz gör sig bäst om det är rent, rätt "temp". Men
"folklig" musik gör det inget om det är lite "skitigt". Det hör
till om man säger så. Ofta är "timingen", pulsen viktigare.
Gitarr och dragspel är mycket kopplat till den folkliga musiken.
Och dom är inte "rena", musettedragspel är ett bra exempel.



EDIT:

quote:
....... in det i skallen, en helt annan att få musik av det.

Japp.....instämmer.
Det måste "lyfta".......och då är det som huzze sa, öva, öva, öva,
skava, skava, skava, nöta, nöta, nöta. Ni fattar va!


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2011/05/14 11:56:45
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/05/21 :  10:36:38  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message



En fråga till Huzze bara!


Är Du känslig/märker skillnad och tex en skivspelare
går med för lågt/högt varv?

A = 440 Hz, 2% fel ger nästan 450 Hz.
Reagerar Du på på den felaktigheten?


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/05/21 :  12:05:05  Show Profile Send huzze a Private Message
Är det det första jag hör på morgonen, så reagerar jag nog inte, men om jag är "uppvärmd" och det är en låt jag känner till så kanske jag hör det.

En gång när frugan satte sig vid elpianot, så tyckte jag det lät märkligt. Testade att spela själv och blev inte riktigt klok på det. Gick in i inställningarna och såg att någon ändrat Master Tune, så hela intrumentet var omstämt med några tiondelar. Det hörde jag iaf.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2011/05/21 :  12:18:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det där med att byta tonarter som tex Tjejerna i "Så ska det låta" gör, är mycket träning och erfarenhet.
Jag har långt ifrån absolut gehör och relativt gehör. Även om jag har ett hyfsat gehör.
om en låt i original går i G-dur, så är det inte speciellt svårt att transponera den till C-dur.
Tyvärr är det som vanligt, övning övning och åter övning,,
Själv är jag slö av mig och nöjer mig det att kunna planka en del låtar i passade tonart.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/05/21 :  13:26:51  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Apropå SÅ SKA DET LÅTA. Hur i hela friden kan dessa duktiga artister så snabbt få fram låtarna och dessutom låtar i helt olika genrer. Hur kan dom kunna alla texter, så där på en gång? De är visserligen proffs, men ändå. Jag får hjärnsläpp bara jag tittar på orden som skall bilda låtarna. Här snurrar det bara, har aldrig en aning.

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/05/21 :  16:07:05  Show Profile Send huzze a Private Message
Det är ju anpassat efter vilka artister som kommer
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000