Author |
Topic |
|
Dr Moureau
nu mera Dr...
316 Posts |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/04/22 : 09:26:00
|
Spotify on!!!!
Jag för en strid med lokala P4 Väst om det musikvalet där monotoni och enfald tydligen är bättre än polyfoni och mångfald. Kanalchefen skrev mig på näsan att man SKA spela hit- och listmusik; och detta ändå i en ickekommersiell radiokanal. |
|
|
Kondensatorn
Member
120 Posts |
Posted - 2011/04/22 : 09:39:13
|
Intressant artikel! |
Shanling CD T-100, ZERO 24BIT/192KHz DAC,Squeezebox V-3, Hegel-H1,Dual-721, Dynaudio Aries Diy Scanspeak 2 delat, Systemdek IIX |
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2011/04/22 : 09:50:37
|
Mkt läsvärd artikel. Visst trashar han modern musik en aning men jag kan ändå inte annat än hålla med. Dagens musik och dagens mastring är inte skoj. Tack och lova att det dyker upp en och annan guldklimp emellanåt. Detta sagt av mig som faktiskt lyssnar rätt mycket på det som kan anses som den "moderna" samtida musiken. Vårt hemliga vapen är vår förmåga att kommunicera. Om vi musikälskare kommunicerar med varandra och tipsar om bra musik (både musik och inspelning) så kanske vi kan hjälpas åt att hitta fler guldklimpar. Vi kan göra vår egen tysta protest och vägra köpa söndermastrad musik. Min skivsamling är så hopplöst omodern att jag inte vet om jag ens borde yttrat mig i tråden. |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2011/04/22 : 11:19:42
|
Ja, det går att skriva under på allt han skriver. Jag känner mig bara så hopplöst hjälplös. Om man tycker om bra musik, bra återgiven, vad gör man? Trots att våra möjligheter till bra återgivning är bättre än någonsin, spolieras detta totalt på själva mediet. Suck. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/04/23 : 12:28:25
|
Jag har ju en åsikt om att det finns "objektivt" bra och dålig musik och utgår då bland annat från hur texterna ser ut, hur man utnyttjat dynamiken och tonomfånget. Säkert finns det fler variabler att ta med. Dock kommer ju begrepp som "att gilla" och "digga" in, vilket ju inte har med musikens kvalitet att göra. Det den här skribenten tar upp handlar ju om detta med tonomfång och dynamik och med dessa två mätstickor faller ju i princip all musik som spelas på radion idag utanför kvalitetsramarna. Sedan kan man ju vara förtjust i Lady gegga, Måns Zemmelröv eller Bruno April., men det är en annan sak. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/04/24 : 09:34:34
|
Vad för bra, enkla och billiga (läs gratis) program finns det för att få ut de där graferna av dynamiken (typ se nedan)?
|
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2011/04/24 : 09:49:00
|
Tex CoolEdit Pro och Soundforge...tror det ska finnas gratisversion av Soundforge iallafall. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/04/24 : 12:50:52
|
Det vore ju spännande att se hur bra/illa processade ens egen favvomusik är. |
|
|
miaber