HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Flitiga gratislyssnare får börja betala (Spotify)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/04/14 :  13:48:24  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Spotify kommer att genomföra förändringar i utbudet som kommer att innebära att alla med gratiskonto kommer att få begränsade lyssningsmöjligheter. Max 10 timmar per månad och fem spelningar per låt. Den här gången kommer det att gälla alla gratiskonton efter att sex månader passerat.

Fler detaljer: htt://www.spotify.com/se/blog/archives/2011/04/14/upcoming-changes-to-spotify-free-open/

Å andra sidan kostar det inte mer än 49 kronor i månaden, om man inte vill ha tillgång till bättre ljudkvalitet, mobilapplikationen mm.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

gerward
Member

92 Posts

Posted - 2011/04/14 :  14:17:00  Show Profile  Visit gerward's Homepage Send gerward a Private Message
Lite trist. Men i Unlimited får man väl inte mobilapplikation samt bättre ljud. Man slipper väl bara reklamen?
Är väl premium för 99 kr som ger det du säger.
Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2011/04/14 :  14:24:43  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nu får du allt ta och läsa vad jag skrev en gång till. Sätter dit en komma så kanske det blir mer lättläst.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2011/04/14 :  17:02:15  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
då överger jag spotify isf, betala för något som jag inte får äga tacka vet jag VINYL...

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/04/14 :  17:47:52  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tror knappast att jag lyssnar 10timmar per månad på Spotify. Vi får väl se om jag blir avstängd. Det är ju inte på något vis angeläget med Spotify. då får jag lyssna på CD-skivor och en och annan vinyl eller på SR. Det är ju inte heller så dumt vill jag säga, flera borde göra det.
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/04/14 :  17:50:46  Show Profile Send Wheels a Private Message
Allting nuförtiden handlar om abonnemang,lite därför jag är motsträvig, har ett kontankort på telia till min mobil som jag känner en viss frihet till men det är väl bara en tidsfråga innan dom kräver att man laddar kortet en gång i månadaden istället för ett år.
Bind upp er alla så rullar Sverige eller?
Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2011/04/14 :  17:59:32  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Du kan köpa presentkort till dig själv när du känner för det på Spotify om du inte vill att de automatiskt plockar pengar från kontot. Det finns 1, 3, 6 eller 12 månader.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/04/14 :  18:11:54  Show Profile Send Wheels a Private Message
quote:
Du kan köpa presentkort till dig själv när du känner för det på Spotify om du inte vill att de automatiskt plockar pengar från kontot. Det finns 1, 3, 6 eller 12 månader.

Det är ju faktiskt rätt vettigt.
Undrar bara om musíkerna är lyckliga, dåligt avtal per lyssning.
Men det betraktas ju ändå som en trevlig hobby så varför ska man få betalt för det?
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2011/04/14 :  20:05:32  Show Profile Send modernman a Private Message
quote:
Men det betraktas ju ändå som en trevlig hobby så varför ska man få betalt för det?

Väldigt konstig kommentar. Ni får gärna förklara vad ni menar! Ironi?
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/04/14 :  20:31:12  Show Profile Send Wheels a Private Message
Eftersom jag är musiker och även har inkomst av det, även om den är liten så kan jag tycka att det är ett hån att man
får typ ett öre per spelning från Spotify.
Nu är jag inte så insatt men tv som jag jobbar med har helt andra tariffer.
Så någonstans suger det om man är musiker och försöker livnära sig på det, inte jag, det är det jag menar som du kanske tolkar som ironi.
Eller:Många känner sig kallade-få är utvalda.
Se det som en hobby.
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2011/04/14 :  21:00:42  Show Profile Send modernman a Private Message
Jag förstår vad ni menar. Tack!
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2011/04/14 :  21:18:54  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Det är väl på tiden att man börjar ta betalt. En bra ide måste väl få chansen att överleva...

Att klaga på att 49/99kr är dyrt är lite löjligt tycker jag. Inte minst om man sen klankar ner på att det är så dålig ersättning till upphovsmakare/musiker.

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/04/14 :  21:51:01  Show Profile Send Wheels a Private Message
Tycker absolut det är en bra idé, men dom som tjänar på det är inte musikerna.
Eller, Madonna och Lady Gaga går det ingen nöd på, men dom har inte skrivit avtal med Spotify.
Och dom tjänar pengar på annat än skivförsäljning.
Dom ägs av andra som naturligtvis tjänar pengar på det här.

Det är därför jag menar om du är musiker-kul att du spelar- du är grym!- förväntade dig inte att du kan leva på det.
Se det som en hobby...

Edited by - Wheels on 2011/04/14 21:51:51
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2011/04/15 :  10:42:03  Show Profile Send lindvall a Private Message
Jag hoppas att detta i förlängningen kommer att göra att artisterna får mer betalt, och hoppas även att Spotify inte förlorar för mycket cred i och med denna nyhet. Dessutom är det ju efter 6 månader som restriktionen sätter in, vad jag förstått. Då kan man (kanske) skapa ett nytt konto, och slippa 10-timmars begränsningen och köra ett halvår igen?

Själv är jag en väldigt nöjd premiumbetalare som kör musiken i en iPod Touch. Jag vet inte hur jag skulle klara mig om Spotify lade ner, då jag numera baserar merparten av mitt musiklyssnande på Spotify. Fildelningsbranchen hade jag inte tänkt ge mig in i.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2011/04/15 :  16:31:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Trist att musik har degraderats till en nivå där man kräver att den, precis som luft, ska vara gratis och tillgänglig överallt.
Det är dags att man stramar åt, klämmer åt de som fuldelar och ge musiken tillbaka dess rätta värde.
Jag är inte musiker, men jag förstår deras situation. Ingen av oss skulle väl gilla att folk stjäl frukten av vårt arbete med motiveringen att den inte är värd något och likväl njuter av den.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/04/15 :  22:09:55  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Lite delade känslor från min sida... Jag är glad om jag blir bannad från spotify för jag orkar verkligen inte med reklamen.
Sen så använder jag spotify för lite för att betala 600-1200 kronor per år, jag kanske är snål men jag vill ha "min" musik någon annanstans.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Fredrik x
Member

117 Posts

Posted - 2011/04/15 :  23:32:14  Show Profile Send Fredrik x a Private Message
Själv tänkte jag att jag aldrig skulle betala för Spotify, men när det kom en lösning för min Squeezebox skaffade jag mig ändå ett abb. Idag använder jag den ofta i min Iphone och kopplar då även in telefonen till bilstereon.

Nu skulle jag verkligen sakna Spotify om det försvann, så att de börjar ta betalt från fler är bara positivt om det betyder att Spotify kan fortsätta att leva och växa.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2011/04/17 :  11:55:39  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Ja, ersättningen från Spotify till de flesta artister är i dagens läge ett skämt. Jag önskar även jag av hela min själ att dessa kommer upp i anständiga nivåer.

MEN. I övrigt tycker jag som några andra här att det är fullständigt löjligt att klaga på 49 kr/99 kr i månaden för ett ständigt tillgängligt massivt musikbibliotek vars motsvarighet inte finns i den inspelade musikens historia. 99 kr är vad en skiva på CD-rean kostar. EN SKIVA.

Är man verkligen så snål/dum att man tycker att musik per automatik skall vara inte bara billig utan helt gratis, för att man inte skall gå i taket och vråla som många gör (kanske inte på detta forum dock) att "nu är jag så upprörd över 49 kr/månad att jag återgår till illegal nedladdning! Buhuhu!"

Obegripligt för mig. Att man inte sätter mer värde på musiken.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2011/04/17 :  13:12:51  Show Profile Send Passerati a Private Message
Bara ett bevis på att se ex Spotify som ett komplement och inte lägga sin musikskatt i händerna på någon annan och riskera tillgången. Frågan om hur man bör lagra för att säkerställa tillgång till favoritmusiken även om ex 20 år är tillräckligt komplicerad ändå. Som komplement är programmet possitivt, men som huvudsaklig informationskanal helt förkastlig i mitt tycke!

Sen kan man ha åsikter om skälig ersättning hit och dit och min uppfattning är att musik är för dyrt, och då i avseendet att allt bara ska krängas samtidigt som man inte verkar ha någon lägsta standard för hur illa och komprimerad en musiklåt bör få vara. Men musik är väl som konst och därmed den konstnärliga eller ibland kanske bara konstiga friheten, samtidigt som musikvänner sitter och gnisslar tänder över hur illa fonogrammet låter. Slutsats, Spotify är för dyrt med tanke på ljudkvaliteen överlag!
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2011/04/17 :  15:48:56  Show Profile Send shifts a Private Message
Björn-Ola och filikoster verkar känna det jag känner och uttrycker det väl.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2011/04/17 :  22:19:10  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jag skulle lätt betala 199 kr/månaden för fullupplöst (eller i alla fall CD-kvalitet) Super Premiumabonnemang på Spotify. Och, som jag tidigare givit uttryck för här på forumet så tycker jag dagens Spotify Premium tillsammans med en duglig dac ger helt godkänd ljudkvalitet.

Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2011/04/17 :  22:41:48  Show Profile Send jonasz a Private Message
"Super Premiumabonnemang", låter som nåt Aftonbladet skulle hittat på...

Tycker också att Spotify är värt att betala för. De flesta av oss betalar ju gladeligen(?) hundratals kronor i månaden för komprimerad digitalteve för att se serier och filmer, varför ska musik vara gratis?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2011/04/21 :  20:36:20  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
Jag vill lyssna på musik i analog form och hålla i en "riktig skiva" inte lyssna på en komprimerad digital fil, vill äga min musik och inte betala för något som jag ändå inte kan äga. men spot är en bra sak om man vill söka ny musik smak...

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2011/04/23 :  20:25:47  Show Profile Send Klingan a Private Message
Har ännu inte testat Spotify

Rockin in the free world
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2011/04/23 :  21:38:34  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Jag tycker spotify är perfekt för att lyssna in sig på nya artister, eller uppslag man fått. Eller lyssna på en platta innan man köper den. Har man inte bestämt sig på 5 lyssningar är det nog ändå inget att ha.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2011/04/24 :  01:18:52  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Det är intressant att många ser det fysiska ägandet av en fonogram som viktigast. Jag blir påmind om hur stor del av hifihobbyn för många går ut på att hålla på med prylar. Hålla i dem, pilla på dem.

Edited by - filikoster on 2011/04/24 01:19:15
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000