Author |
Topic |
|
MadMan
Member
540 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 18:49:11
|
Hur bra är titan som kylelement?
är det densiteten som avgör det?
|
|
jan
Hög Fidelitet
701 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 19:09:23
|
quote: Originally posted by MadMan
Hur bra är titan som kylelement?
är det densiteten som avgör det?
Hvad er en "Titan" ??
|
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
|
|
n/a
deleted
162 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 19:11:26
|
Titan näe det är dessutom svårjobbat man måste ha bra verktyg |
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 19:34:42
|
Titan vet inte, men eloxerad aluminium är mycket bra, och just därför används sånt i de flesta kylare.
Vad gör en kylare bra... tror så här planhet, bra koppling till kylobjekt värmeledningsförmåga, självklart struktur, som gör kylytan större |
Hellre ledlös än lödless |
Edited by - skrutten on 2003/01/26 19:42:01 |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 20:46:30
|
Vet ej om titan är bra men det verkar dyrt.
En kylare skall "ytförstora" emot den oändliga omgivningen och för att kunna göra det effektivt krävs bra värmeledningsförmåga. Tjockt gods i kylflänsen är alltså inte effektivt då det gäller ytförstoring men dock för att leda värmen till flänsarna.
Det har ingen som helst koppling till densiteten. Järn tex är väldigt tungt men leder värmen kasst. Det är därför det bibehåller värmen länge efter uppvärmning.
Det är väldigt effektivt att använda koppar som kylfläns men det är jobbigare att bearbeta och gjuta så därför är aluminium vanligare. |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
ztig
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 21:24:09
|
Titan är en mycket dålig värmeledare, så till en kylfläns är det olämpligt! |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 21:24:20
|
Jag vet inte, men jag har för mig att titan inte har så imponerande värmeledningsegenskaper. Det står ju tyvärr inte i varken TEFYMA eller Esseltes Formelsamling. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 21:27:38
|
Aha: Ztig bekräftade min misstanke! Vad jag vet är diamant en väldigt bra värmeledare så det borde ju vara optimalt som kylelement!
Det är faktiskt inte bara skoj, för vad jag vet så görs det försök att använda industridiamanter för att applicera halvledare på just för dess goda elektriskt isolerande egenskaper och dess goda värmeledningsegenskaper. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
DHT
Member
492 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 21:32:28
|
De material som är bra elektriska ledare brukar också vara bra värmeledare: silver, koppar, guld, Aluminium = bra värmeledare. Titan = halvkass värmeledare. |
|
|
DHT
Member
492 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 21:36:13
|
Undantag finns ju förstås..som diamant tydligen.. |
|
|
kung
Member
317 Posts |
|
Slumpen
Member
73 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 22:27:46
|
Som kuriosa kan ju tilläggas att NASA använder titan(ium) i värmesköldarna på sina rymdfärjor... för att inte leda värme, således...
men det beror också på att titanet tål väldigt höga temperaturer. |
Det kliar i mina fattiga fingrar... |
Edited by - Slumpen on 2003/01/26 22:32:04 |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 22:33:14
|
Hmm använder de verkligen titan i värmesköldarna? Had för mig att det var något keramiskt material... |
|
|
DHT
Member
492 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 22:52:06
|
Titan är inte någon bra värmeisolator heller..snarare en halvkass värmeledare
Här hittar man det mesta om grundämnen: www.webelements.com
T.ex. dessa värden på värmeledning:
Koppar: 400 Aluminium: 235 Titan: 22 |
|
|
MadMan
Member
540 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 23:38:05
|
tack för alla svar.... alltså så borde ett klassiskt kylelement från tex elfa klå ett i titan..
|
|
|
rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 17:35:27
|
den aluminium som används i kylflänsar har en värmekonduktivitet på ca 170 W/m2K p g a den är legerad. Legeringar har alltid sämre värmeledningsförmåga än rena mettaler.Titan 22, ren elektrolytkoppar ca 400 W/m2K , lustigt nog har koppar med lite syre i bättre ledningsförmåga än helt syrefri, beroende på att elektronerna lättare tar sig fram :) med syre dopning.
Men aluminium kostar mycket mindre än koppar (av samma skäl görs ju kraftledningar i koppar)
Det som främst avgör kylkapaciteten är 1) lufthastigheten runt flänsen , en fläkt sänker värmeövergångstalet mellan 2-8 ggr beroende på flöde (och ljudnivå) och därmed Rs-a (värmemotstånd fläns-luft). Detta är ganska lätt att räkna ut för hand..
Utan fläkt (egenkonvektion) ökar normalt Rs-a med ökande temperatur på kylflänsen p g a luftens konvektion ökar med ökande yttemperatur på kylsflänsen.
2) flänsens förmåga att överföra värmen från halvledare till luften, d v s beroende på yta och form. Här behövs Finita Element Metoden!
3) omgivningstemperatur (doh!:)
4) Färgen (svart eller blank ) spelar inte så stor roll. I långvågigt infrarött är båda "svarta" .
5) hur många komponenter som man sprider värmen på. Du får olika Rs-a om du bränner 100 W på 1 TO-220 eller 10 TO-220 kapslar, det sistnämnda ger lägre värde.
/rickard
|
I m only in it for the DIY |
|
|
HAHA
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 23:14:27
|
quote: den aluminium som används i kylflänsar har en värmekonduktivitet på ca 170 W/m2K p g a den är legerad. Legeringar har alltid sämre värmeledningsförmåga än rena mettaler.
Ett undantag är en legering mellan koppar och silver vilken har bättre värmeledningsförmåga än någon av sina komponenter. (Ca. 30% bättre än koppar) |
|
|
|
Topic |
|