Author |
Topic |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2011/04/11 : 10:33:18
|
Kan tyckas som en dum fråga. Men det bjuder jag på i så fall.
Jag får emellanåt intryck av att "hifi-engagemanget" handlar om både mygg och kameler.
Med slagsida åt mygg-hållet.
Min tanke med tråden är väl inte direkt ny, men likafullt intresserar den mig.
Utgångspunkten för min fundering är att ingen anläggning - de facto - kommer ens i närheten av verklighetens ljud. Därmed inte sagt att det kan låta både mycket tilltalande och illusoriskt. Men det kan det ju göra trots att verkligheten är en bra bit bort.
Nu kan man ju komma närmare verkligheten även genom att "ta emot" ljudet på ett gynnsamt sätt. Allt sitter ju inte i den yttre tekniken. Mycket handlar ju även om lyssnaren.
Jag kan gissa att många skulle vara glada över riktigt omvälvande förbättringar i sitt hemma-ljud. Men likafullt sitter vi till stor del och grottar med "pincett och mikroskop". |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2011/04/11 : 11:29:15
|
quote: Min anläggning kan inte ta fram hela ljudbilden från inspelningen men dock väl alla detaljer.
Hur menar du då? |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2011/04/11 : 11:36:59
|
Jag får inte upplevelsen av att "vara där" men alla detaljer (mikrodetaljer, läppljud osv) går att höra. |
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2011/04/11 : 12:10:30
|
quote: Jag får inte upplevelsen av att "vara där" men alla detaljer (mikrodetaljer, läppljud osv) går att höra.
Åkej, då hajar jag. |
|
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/04/11 : 12:49:19
|
Jag håller med om att väldigt många silar mygg men sväljer kameler. Utan att gå in i detalj är det förvånasnvärt vilka summor folk kan lägga på små eventuella petitessförändringar när de inte ens bemödat sig med att placera upp anläggningen ordentligt. jag tycker dock det är glädjande att fler och fler faktiskt jobbar mer med att få ut mesta möjliga med befintlig utrustning.
Det område som oftast är svårt att få till riktigt bra i hemmet är en jämn och trevlig basgång. En bra start kan vara att inte överdriva output och att fördela den på flera källor (baslådor) placerade strategiskt. Annars är basfällor och absorbenter bra för att få till ljudet bättre. |
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2011/04/12 : 02:22:42
|
Undrar hur "naturligt" och verklighetstroget det skulle låta om man satt med i studion där mycket av materialet spelas in? Vill man verkligen att det ska låta "live" när man lyssnar på en liveinspelning? (Hur många har en PA rigg hemma...)
|
|
|
Wilderwein
Member
534 Posts |
Posted - 2011/04/12 : 06:36:10
|
Jag kanske har fel, men är inte målet för oss flesta att resukltatet skall vara så pass bra att musiken man spelar engagerar? Eller vill de flesta här bara ha ett verklighetstroget ljud bara för att det "ska" vara så?
Hela iden med välljud är väl att kunna luta sig tillbaka och lyssna på musik som man gillar med en kvalitet man är nöjd med.
Sen är det klart att alla har olika budget osv. En del av oss har råd att lägga 10 tusentals kroner på kabalar, andra inte.
Jag tolkar herr Strmbrg som så att han menar att kabalr och dylikt ger en ganska liten förbättring om ens någon gentemot att akustikbehandla rum osv. Anledningen till att fler byter kablar än sätter upp paneler i hemmet är nog lathet/lättillgänglighet. Att byta en kabel är inte så jobbigt och kan vara värt att prova. Att börja skruva upp absorbenter i vardagsrummet har ofta fler konsekvenser.
Just my two cents.
/Kareem |
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2011/04/12 : 07:51:55
|
Wilderwein> Det var väl lite åt det hållet jag också tänkte. Jag vill njuta av musiken och allt vi hör när vi spisar våra plattor är en produktion. Det vi kallar verklighetstroget är bara hur vi tror att det ska låta i verkligheten. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/04/12 : 08:59:20
|
quote: Jag kanske har fel, men är inte målet för oss flesta att resukltatet skall vara så pass bra att musiken man spelar engagerar? Eller vill de flesta här bara ha ett verklighetstroget ljud bara för att det "ska" vara så? Hela iden med välljud är väl att kunna luta sig tillbaka och lyssna på musik som man gillar med en kvalitet man är nöjd med. Sen är det klart att alla har olika budget osv. En del av oss har råd att lägga 10 tusentals kroner på kablar, andra inte.
Precis mina tankar. "Verklighetstroget" är för mig mindre viktigt än ljud som får musiken att svänga och låta trevlig och engagerande. Nåväl, jag är noga med att de flesta förändringar i anläggningen är ekonomiskt motiverade - Prisvärdhet är prio 1. Tex. så går svindyra kablar fetbort! Nu har jag turen att (snart) ha ett eget musikrum så jag behöver inte ta någon hänsyn vad det gäller utseende på prylarna, likaså kan jag akustikbehandla så mycket jag har råd med (en viss kunskap i ämnet skulle inte heller skada). Undantaget är vinylskivspelare, där lägger jag gärna ner en del pengar pga. min kärlek till mediet.
Summa summarium: Jag bryr mig nog mest om de stora förändringarna/förbättringarna, men kan jag åstadkomma en billig förbättring så är det kul även om den bara är pytteliten. Har man dessutom tillverkat något själv eller på annat sätt hittat på en unik fungerande lösning så ger det en viss tillfredsställelse och stolthet.
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
|
Topic |
|