HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Pat Metheny
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/01/26 :  15:51:41  Show Profile Send struts a Private Message
En cd som har ett kolossalt bra ljud är Pat Metheny group´s "Imaginary Day" från 1997 som även har en stor bredd och med inslag av krävande tyngd i basregistret,speciellt låten "the roots of coincidense",. Men cd´n har som jag ser,hör, det mesta som man kan önska för att testa sin anläggning,förhoppningsvis gillar man även musiken,.
Mvh/STRUTS

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/02/24 :  23:44:08  Show Profile Send redestad a Private Message
Verkar intressant det där, har läst lite om Pat men tyvärr inte hört något annu. Kan du göra några bra jämförelser med andra liknande artister. Hur är skivan annars med hänsyn till tempo, olika stilar och dynamik? Elekroniskt och/eller akustiskt? Det du skrev om bastyngd verkar extra spännande, överlag på skivan eller bara sporadiskt? Älskar riktigt köttiga och basmättade inspelningar, du har inte några tips i övrigt?

Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2003/02/25 :  08:09:43  Show Profile Send ayayay a Private Message
En jättebra skiva.
Riktigt skönt gung

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/02/25 :  10:05:39  Show Profile Send struts a Private Message
Pat Metheny beskrivs på ett ganska hyggligt sätt på www.allmusic.com, men några av mina favoritskivor med honom är först och främst "Still life talking" som trots ganska hårt arrangerade låtar ger ger en känsla av en obeskrivlig luftighet i arrangemangen,. "We live here" är ett album med cool, gungig klubbjazz och "Imaginary day" är en ytterligare ganska hårt arrangerad skiva som är mycket svårt att genreplacera men har kollosalt många kvaliteer.
Pat Metheny`s musik är genre överskridande och hans skivor är mkt varierande och dynamiska, men vissa av dom gör mig mest nervös,.
Börja med att lyssna på mina tips och om du fortfarande är intresserad efter det så finns det massor av skivor med honom.
Pat är en perfektionist vilket inte minst visar sig genom jludkvaliteen på de flesta av produktionerna.
Lycka till/struts
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/02/25 :  17:40:15  Show Profile Send struts a Private Message
Ett tips till dig "redestad" som gillar inspelningar med mycket,men bra, bas är en grupp som heter Bluezeum som gjort två cd`s på skivbolaget Telarc. Musiken är en salig blandning av jazz, blues, rap, rock och är mkt bra bägge två men inte så kända i Sverige tråkigt nog.
Den senare av dom tror jag fick mkt bra kritik i ett Tyskt hifi magasin, jag har bägge och spelar dom ofta.
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/02/25 :  19:16:57  Show Profile Send redestad a Private Message
Stort tack för tipsen! Ska absolut kollas upp, har du någon länk till någon sida där det går att provlyssna?

Ha det bra!
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/02/26 :  12:31:03  Show Profile Send poppen a Private Message
Beyond Arizona sky !!!
Faktum är att europa pressen är bättre än USA.

Annars fantastisk cd.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/03/04 :  20:59:31  Show Profile Send Mattias a Private Message
Charlie Haden & Pat Metheny - Beyond the Missoury sky får bara inte missas.

Lugn och harmonisk musik i välinspelad form.

/Mattias
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000