HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på "barn"säkra högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2011/03/28 :  19:27:58  Show Profile Send garmen a Private Message
Blir ganska snart tvungen att göra mig av med mina fantastiska Magnepan 1.7. Det är med stor sorg i hjärtat jag göra detta.

Men å andra sidan blir vi ett st. barn rikare :P

Så behöver lite tips på vad jag kan byta till. Är en väldig allätare av musik, spelar nu på ett par S250 och en S1.

Gärna beg. kan tänka mig att lägga 10-15 000.

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/03/28 :  19:51:15  Show Profile Send huzze a Private Message
Den prisklassen kan jag inte tipsa om, för där letar jag själv
Go to Top of Page

John K
Member

112 Posts

Posted - 2011/03/28 :  20:16:41  Show Profile Send John K a Private Message
Måste bara säga att jag ägt ett par 1.6 och jag har en femåring... Funkade jättebra
Inget som är farligt för barnen, och får man bara bort intresset att "pilla" så är det bara att köra på...

Ta ut glädje i förskott!
- Det ända som kan hända är att du varit glad i onödan!
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/03/28 :  21:09:04  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
stora tunga vega burkar med feta galler måste ju kunna hålla dom små en bit ifrån =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/03/28 :  21:16:16  Show Profile Send Eref a Private Message
Barnvänliga högtalare? Jag kommer att tänka på Carlssonhögtalare. Ett par begagnade och du hamnar i rätt prisklass och kan få något riktigt välljudande och robust. Grundigs nästan klotformade Audiorama känns barnvänliga och låter kanonbra.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/03/28 :  21:30:14  Show Profile Send Vox a Private Message
Förstår inte varför du ska byta högtalare för att ni får barn. Vad är orsaken?
Eller är det så att du är sugen på att byta och tar barnets ankomst som en förevändning för att få byta?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/03/28 :  21:37:25  Show Profile Send Micke Y a Private Message
JBL 4425
Tannoy Cheviot
Opus 3 högtalare (står i alla fall stadigt )
Carlsson funkar säkert.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/03/29 :  09:13:04  Show Profile Send mangs a Private Message
Jag förstår inte heller detta, så länge inte konstruktionen på något sätt skulle kunna orsaka allvarlig skada på barnet eller något annat.

barn är oftast duktigare än vad man tror om man lär dem från grunden. Mina två ögonstenar där hemma har aldrig pillat på någon utav pappas elektronik trots att den står helt öppet framme och ser väldigt intressant ut med knappar, reglage etc. De uppskattar musiken och brukar dansa framför anläggningarna men de vet om att de inte får röra och gör det därför inte heller. Har funkat bra nu i 6 år.

Edited by - mangs on 2011/03/29 11:29:39
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/03/29 :  09:48:36  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag har för mig att det här med barn har varit på tapeten ganska nyligen.
Nåväl, jag har två barn på 4 och 8 år - det har aldrig varit några problem! (katter är "farligare" för högtalare än barn)
Men - när andra barn har hälsat på så blir det värre...

Barnvänliga högtalare?
Tja...
Sonab/Carlsson
Cerwin Vega
Canton (vissa modeller har metallgaller)
eller varför inte några små vägghängda högtalare?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/03/29 :  09:52:45  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jag har små barn och Carlsson-högtalare.

Men det finns en dålig sak med högtalarna i kombination med barn:
Titt som tätt ställs ett saftglas eller liknande ovanpå gallren, det har gått bra än så länge, ta i trä.
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/03/29 :  10:20:55  Show Profile Send markusA a Private Message
Electrostater borde vara pedagogiska? Ett zapp och barnet vet att man inte ska pilla på högtalarna. ;)
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2011/03/29 :  10:38:50  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Jag har en dotter på 11 månader. OA52orna har fungerat utmärkt. De kan inte vältas (och orsaka skada), gallret skyddar elementen, och de låter suveränt. ...Och de är kul att ställa sig emot, och banka på också ;).

Snoogens

Edited by - Ranefjord on 2011/03/29 10:39:19
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2011/03/29 :  11:18:17  Show Profile Send Klingan a Private Message
Min son är 1,5 år och älskar när vi rockar hemma. Han vet att det är ajaj och det har inte varit några problem.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/03/29 :  11:34:04  Show Profile Send mangs a Private Message
Som sagt, jag tror vi ger våra barn en bra start i livet om vi tidigt utsätter dem för väljudande anläggningar och låter dem rocka ihop med oss. Sedan tror jag det är bra att ha vissa rutiner som är benhårda. Att barnen tidigt får veta att vissa saker är no no tror jag är bättre än att låta dem ha regler flytande. Vilken unge blir mest väluppfostrad?

A: Ungen som lär sig att inte röra pappas dyra högtalare trot satt de ser väldigt intressanta och spännande ut?
B: Ungen som tack vare att pappa bytt till billiagre högtalare nu har fritt fram att misshandla dessa fram till det att han blivit större och pappa på nytt kan köpa dyrare högtalare?
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/03/29 :  11:46:59  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Alla barn är individer, så det går inte att generalisera.

Väljer man att försöka ha saker framme och inte skydda/byta till oömma prylar så kan det gå.
Eller så går det inte, det beror inte på att man gjort något fel eller så, för alla barn är ju ...
...just det, olika ... -individer ...


edit:
Och funkar det bra med ens barn så kan det gå åt skogen när kompisarna kommer och hälsar på!
Och det beror inte på att deras föräldrar gjort något fel !!, för alla barn är ju ...

Edited by - Mickel-mackel on 2011/03/29 11:48:49
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/03/29 :  11:54:45  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jag skulle inte våga ha framme något som lätt går sönder och är av graden "oersättligt".
Man måste räkna med att det kan gå sönder, och tja ... man kan ju t.o.m råka ha sönder saker själv också.
Bara sådär av misstag, stolen välter när man byter lampa, eller nåt.

Barn har inte lärt sig allt om sin kropp och sin omgivning, så misstag händer lite lättare där.

Vi har inte tagit undan nästan någonting (av nånting, inte bara stereon), men å andra sidan är
allt ersättningsbart för några hundringar eller någon tusenlapp i värsta fall.
Det kan man leva med om olyckan är framme.

Edited by - Mickel-mackel on 2011/03/29 11:55:23
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/03/29 :  11:54:51  Show Profile Send Eref a Private Message
Jag har nu stora barn som vuxit upp med hifigrejer(vinylspelare inte minst) och det har gått väldigt bra.
Det är ju bra att barnen förstår att man skall vara rädd om saker.
Samtidigt tycker åtminstone jag att det är viktigt att man i en barnfamilj har ett hem med saker som inte är livsfarliga eller är så dyra och ömtåliga att det blir katastrof om något händer. Barn gör ju(och skall göra) misstag(t.o.m. vuxna kan ju göra det...) och ibland förbjudna saker och det är ju en väldig tur om de kan göra det utan att en katastrof inträffar.Så din tanke är helt rätt garmen!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2011/03/29 :  12:12:11  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Att katter och Maggiesar kan vara ett problem är väl allmänt känt men barn borde inte vara lika frestade av de fina "klösbrädorna". Synd om du måste göra dig av med skärmarna pga detta då 1.6/1.7 måste höra till det mest prisvärda som finns i högtalarväg.
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2011/03/29 :  12:31:52  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Äh, köp ett par oa52.2 om du hittar ett par. Vem f-n behöver "bättre"?

Argument för OA52:

* Låter bra!
* Ger större utrymme i rummet eftersom de placeras mot vägg. Mitt barn gillar svängrum! :)
* Bättre på off-axislyssning än alla andra högtalare. Familjefar = Sällan tid för sweetspotlysssning.
* Snyggare än 99,9% av dagens högtalare.
* Skandinaviskt formspråk!
* Lättdrivna.
* Stryktåliga (galler, går inte att välta) Barn = Det kan ske olyckor.

Fyll på listan! ;)

Snoogens

Edited by - Ranefjord on 2011/03/29 12:32:15
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/03/29 :  12:42:02  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Har en 8-månaders vandal hemma (ja hon är rödhårig precis som mamma om vi nu skall gå in på fördommar) som inte har varit så intresserad av högtlarna förrän igår då jag kom på henne med att suga på frontskydden. Aja baja bidde det men säker på att det inte händer igen är jag inte. Nu gör det inget om en olycka skulle vara framme eftersom det är 10 år gamla budgethögtalare utan bara principen att högtalare skall man inte förstöra.

Det mest populära i hemmet är annars diskmaskinen. Där skyndar hon sig fram när hon hör att man plockar i el ur för att "hjälpa" till.

Ur barnsäkerhetsperspektivet måste kriterierna vara att de inte välter, inte ger stötar el är giftiga! =)

Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2011/03/29 :  13:07:14  Show Profile Send Klingan a Private Message
quote:
Ur barnsäkerhetsperspektivet måste kriterierna vara att de inte välter, inte ger stötar el är giftiga! =)

Håller med, viktigast är att de inte skadar sig.

Prylarna går att ersätta!
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2011/03/29 :  14:45:17  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Helt rätt, det är bara prylar och går att ersätta med nya prylar. Och varför oroa sig nu när barnet inte ens är fött. Tar ett tag innan dom blir mobila ;-).

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2011/03/29 :  17:34:41  Show Profile Send garmen a Private Message
kanske formulerade mig fel, kanske skulle sagt "pet-säkra"

men som ni säger man kan ju faktiskt uppfostra barn *skrattar* det dröjer lite till innan barnet kommer, men tanken var att sälja så snart som möjligt ifall jag nu bestämmer mig för det. jag har knappt haft dom i ett halv år å ju längre tiden går desto mer tappar dom i värde.

men har lite tid att lura

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2011/03/29 :  21:36:46  Show Profile Send HerrD a Private Message
En annan sak att beakta kan vara högtalarterminaler och kortslutningsrisk. Barn gillar att smaka på saker. Jag byggde om mina högtalare och tog bort terminalerna när vår dotter började krypa runt. Fick på kuppen nytt internkablage som sträcker sig hela vägen till förstärkarna. Detta funkar nog bara vid aktiv drift som jag kör med. (Edit: Menar alltså att löda kablar mellan högtalarelement och förstärkare.) Alternativt kan man tejpa över terminalerna om de är av bar metall.

Bra för nerverna är också om man skaffar högtalare som inte har så känslig finish. Då är det lättare att slappna av när gåvagnen närmar sig överljudsfart genom lyssningsrummet.

Grattis till tillskottet för övrigt!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2011/03/29 22:24:43
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2011/03/29 :  23:29:16  Show Profile Send NewMount a Private Message
Klipschorn.
Går ej att välta.
Inga element som barn kommer åt.
Dock över din budget.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000