Author |
Topic |
|
JoelH
Member
159 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 10:33:10
|
Hej! Som helt ny i branschen har jag inte en aning om hur en högtalare ska konstrueras. Jag har dock pratat lite med en kusin som byggde några monster på 90-talet, för att slutligen satsa ordentligt på ett par som han blev riktigt nöjd med. Det känns som att jag kan dra nytta av hans misstag.
Dessutom har jag en morfar som kan ta hand om lådbyggandet åt mig, och få det riktigt snyggt. Drömmen vore ju helt klart en högtalarlåda i ljust oljat trä, ingen hemsk fanér.
Så nu söker jag den "perfekta" lådan. Jag hade nog tänkt mig ett trevägssystem. Hade jag köpt i butik hade det blivit en tvåvägsmonitor i prisklassen 10k+, men min kusin öertygade mig om att det går att bygga vettiga trevägare, som låter lika bra, billigare. Har ni några ideer om var man hittar ritningar? Jag är inte kapabel att räkna ut dem själv.
Som element har jag tittat på Scanspeaks grejer: Diskant: Scanspeak D2905/9900 Mellan: Scanspeak 13M/8640 Bas: Scanspeak 25W/8565
Kan dessa kombineras?
Det känns som att ni sitter inne med en ruggig massa erfarenhet på området, kanske ni själva konstruerar lådor? Problemet är att jag har fått för mig att lådan inte ska vara tom inuti, utan det ska sitta massa brädor där inne som styr upp saker och ting. Är det motiverat att gå loss på Scanspeaks grejer till ett hemmabygge? Hade helt klart tänkt biwira också.
Jag menar, får jag fram en ritning jag tror på (dvs nån säger till mig att den är bra), så skickar jag vidare till morfar och ser vad jag får ut. Sedan stoppar jag väl in elementen och skaffar nåt gratisprogram och räknar delningsfilter tills jag spyr.
Är det viktigt att fronten utgörs av en och samma brädlapp? Spånskivor kan väl inte bara bra iaf? Hade varit svinsnyggt att fälla in andra träslag i det ljusa. Också morfars signatur inbränd längst ner! Ser dem redan framför mig!
GÅR det att bygga en välljudande högtalare själv? Kan som sagt tänka mig att mycket hänger på lådan. Var får jag tag på information som jag kan läsa in mig på? Jag har varken tid eller råd att köra trial-and-error!
Vad gäller ljudets egenskaper vill jag ha otroligt detaljerat ljud med snärtig bas, gärna med viss värme! |
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 11:18:23
|
Hejsan,
Japp, varför inte!?! Finns alltid möjlighet att kritisera och hitta fel i lösningar. Så är det.
För att du skall komma igång bättre i DIY-svängen, så rekommenderar jag att du söker upp och letar fram HFLS-1 bygget.
Sen finns även www.speakerbuilding.com
Stefan B här på forumet har lagt upp en fin byggsida på ProAc Klon och en annan variant på Scan Speak.
Skall du använda den Scan Speak tian, så är det nog klokt att köra sluten låda...Verkar som många har byggt just sluten låda till 25W/8565 med lyckat resultat.
Sök upp "Ariel" av Lynn Ohlson. Han har dessa basar som komplement till sin golvare Ariel.
// Pär E |
|
|
Wolfie
Member
752 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 11:23:20
|
Kommer inte budgeten på 10 laxar spricka rätt fort med de elementen? Lär väl räkna uppåt 2 laxar per delningsfilter (alltså per högtalare) för ett sådant 3-vägs system? Har fått för mig att de där karbon-fiber basarna inte alltid är helt enkla att leka med. |
Ingen ordning utan kaos! |
|
|
n/a
deleted
162 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 11:31:52
|
Har någon provat att bygga med JBL element dessa var ju väldigt populära förr.
Dom hade några fina element som kunde användas i tvåvägssystem jag kommer dock ej ihåg vilka, ofta hade JBL förnämliga egenskaper har dessa blivit glömda eller. |
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 11:43:40
|
En liten fråga vilka brädor är bättre än MDF? Mao det är vettigt att bygga lådan i MDF inuti och sedan behöver man inte klä den med faner utan ta nåt man tycker om. Viktigt är att sandwich konstruktionen man då gör inte kommer att skrammla. Sök på dämplim på forumet, tror att det varit upp. Nån på forumet gjorde en låda med med stavar i nåt träslag limmade på MDF, snyggt! Som sagt lådan är viktig. |
Hellre ledlös än lödless |
|
|
n/a
deleted
162 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 14:37:00
|
MDF HDF Finsk björkplywood kombinera med 22 mm Finsk björkplywood med MDF eller HDF limma ihop med dämplim då har du en bra grund för DIY går att använda till de flesta konstruktioner den finska plywooden kan dessutom vara som den är det är bara att slipa och klarlacka det blir snyggt kombiner gärna med borstade eller blanka aluminumeffekter. |
|
|
JoelH
Member
159 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 17:09:44
|
Ja, alltså, av forumet att döma är det ju tvåvägshögtalare som gäller. Men ska det byggas så ska det fanimej byggas, vore kul att ha nåt att pilla med vid sidan av studierna!
Anledningen till att jag tryckte på med svindyra scanspeakelement är att jag ville markera att jag vill ha bra ljud ur burkarna! Ska byggas väl! Sen kan det väl iofs vara aktuellt att byta till 8"-bas istället, men det var så roligt att 10:an gick ner till 19 Hz.
Jag behöver läsa på och kommer att återkomma när jag har fått lite kött på benen. Nåt som vore intressant att veta är hur ni tänker när ni bygger lådan och väljer element till den. Känns det inte som att varje element är unikt och måste ha unik form på lådan? Jag menar, det kan ju inte bara vara att trycka på en satans massa dämplim för att minska resonanser? Någonstans måste ju ljudet ta vägen!
Iofs är det väl tänkt att ljudet ska tryckas ut ur högtalaren? Men skickar inte elementen in lika mycket energi i lådan som ut ur den? Hur ska man ta hand om den där inne? Fiollådor är ju en hel vetenskap, samma sak om man kikar i en akustisk gitarr.
Det kan väl inte bara vara att trycka in en massa element i en låda som är helt ihålig!? Det kan väl bara inte bli bra, hur resonansstabiliserad den än är?
Har dock dålig koll, återkommer så småningom! |
|
|
|
Topic |
|