HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Att lyssna eller "hör jag annorlunda idag"?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/03/17 :  07:20:16  Show Profile Send markusA a Private Message
Något som slagit mig den senaste tiden är hur olika jag lyssnar idag jämfört med förr.
Förr kunde jag sitta och dissekera ljudet fullständigt, beskriva vad som var rätt/fel och allt däremellan.
Idag blir det ofta snarare lite luddiga referenser till känslor och musikalitet. Naturligtvis kan jag väl ha åsikter om diskanter som sticker i öronen och andra mindre behagliga fenomen men fokus har alltjämt flyttats mer mot musikupplevelsen.

Hur har ert lyssnande utvecklats? Lyssnar ni mer kritiskt efter att tiden går eller går ni samma väg som jag där ni snarare förlorar er själva i musiken?

I mitt fall kan det vara ett skifte i intresse som gjort skillnaden. Förr så jagade jag kommersiell hifi men idag är det nästan uteslutande hemmabyggen som gäller. Det har gått från att utvärdera köpesaker till att lista ut vad som saknas i mina egna alster?

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2011/03/17 :  10:34:41  Show Profile Send Sundström a Private Message
För 15 år sedan skulle det låta vackert med bred ljudbild. Nu vill jag ha djup i ljudbilden istället och jämn dynamik över hela frekvensspektrat så att det blir musikalsikt.

Jag misstänker att jag skulle ha gillat ljudet från min nuvarande stereo för 15 år sedan också men jag visste inte då att det var djup och dynamik som jag tycker om.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/03/17 :  10:40:07  Show Profile Send huzze a Private Message
Sitter ofta och lyssnar aktivt när jag jämför förändringar i systemet. All övrig lyssning sker off-axis och då är det bara viktigt att musiken engagerar och att det finns stampa-takten-faktor.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/03/17 :  14:15:46  Show Profile Send Eref a Private Message
Idealet för mig är att glömma ljudet och bara njuta av musiken. Det är ju samtidigt ett betyg på att jag är nöjd med ljudet. Roligast för mig är att återupptäcka gammal musik och höra den på nytt med bättre ljudkvalitet. Senast upplevde jag det igår när jag lyssnade på 50tals inspelningar med Fats Domino. Inspelningar som är ganska low-fi men fick nytt liv i min nuvarande anläggning!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/03/17 :  17:32:21  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag har allt eftersom anläggningen blivit allt bättre mer och mer intresserat mig för musiken på skiva och då framförallt cd samt att gå på konserter.

Jag upptäcker på nytt en del skivor som jag tidigare lyssnat på och hittar mer njutning nu än förr.Skulle tro att det både kan ha med det att göra att jag nu är äldre samt att det låter bättre nu än tidigare. mvhKristofer

Edit: ändrade från dyrare till bättre inte minst eftersom jag hört en del saker som kostat mer än min anläggning men som jag dock inte ansett hållit måttet ändå.

Edited by - whiskyman on 2011/03/19 11:45:56
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/03/17 :  17:57:56  Show Profile Send byZan a Private Message
Musiken är och har alltid varit nummer ett för mig.
Idag är det vid jämförelser eller vid förändringar i delar av anläggningen som mina öron letar efter för hur jag tycker vad som är rätt och/eller fel.

Edit: stavfel


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2011/03/18 06:55:38
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2011/03/17 :  18:54:17  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Under alla de år som jag distraherades av saker i återgivningen, så lyssnade jag mest på ljudet.
Och hade dessutom lätt för att börja tänka på helt andra saker än både ljudet och musiken.

Numera har jag snarare svårigheter att tänka på ljudet och hur anläggningen och rummet beter sig.
Det verkar inte finnas någon anledning att göra det längre, eftersom det inte finns några stora irritationsmoment kvar.

Jag kan tänka mig att min nuvarande nöjdhet beror både på anläggning/rum och mig själv.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2011/03/17 :  22:22:24  Show Profile Send matta a Private Message
Ju mindre jag tänker på hur det låter, ju bättre är det.

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/03/19 :  13:02:41  Show Profile Send gcs a Private Message
När jag lyssnar på en CD märker jag hur tyst det är mellan tonerna eller i musikens svagare partier. Det här tycker jag är jätteskönt att lyssna på. Men så upplever jag inte det när jag lyssnar på vinyl, även om det är bra musik och det låter bra. Jag tror att detta har att göra med vinylskivans inbyggda LF-muller.

Edited by - gcs on 2011/03/19 13:03:46
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/03/19 :  13:11:53  Show Profile Send huzze a Private Message
Det kan du väl enkelt beskära?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/03/19 :  14:57:08  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Det kan du väl enkelt beskära?
Jo det kan jag men när jag skär av måste jag beskära så pass högt att musiken påverkas negativt. Bullret ligger under 20Hz och det skulle behövas ett filter på minst 24dB/okt. eller rent av 48dB/okt. Filtret i TC:n är troligen på 12dB mellan 0-200Hz.
Go to Top of Page

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2011/03/21 :  16:01:31  Show Profile Send Phoenix a Private Message
Tja.. jag har förvandlats från basnarkoman till mer dynamisk lyssnare de senaste åren.
Det jag vill ha är ett rent detaljerat ljud med kraft i botten och schvooosh i övriga registren.

Förr var det cd rakt av utan diskution men nu blir det mer och mer vinyl, tycker att det låter mycket trevligare iom detaljerna som jag tycker kommer fram på ett helt annat sett där, dock kanske jag ändrar uppfattning när delarna en vacker dag kliver upp från totalt XXXX:- till X'XXXX:- totalt ;)

If it's to loud,
You're to old.
Go to Top of Page

O8h7w
Starting Member

21 Posts

Posted - 2011/03/21 :  21:19:04  Show Profile Send O8h7w a Private Message
Jag har ju inte hunnit bli gammal än... men i förra veckan skulle jag köpa mig ett par hörlurar. Jag cyklade ner till en butik i staden och försökte lyssna kritiskt på ett par Sennheiser HD800 kopplade till en Marantz SA-7003 - och rätt som det var lyckades jag inte! Jag kunde under den stunden konstatera att med vissa av låtarna på min testskiva var det helt hopplöst att lyssna kritiskt, med andra låtar störde jag mig på en viss hårdhet någonstans i diskanten, med någon låt lät rösten lite tunn och med någon lät helheten tunn.

Det här var ett tydligt exempel på hur jag lyssnar, och det verkar stämma överens med fler av er. När det inte är något fel på ljudet, då lyssnar man på musiken. Men jag vill också hävda att min relativt billiga anläggning, med högtalarna ståendes uppepå varandra i ett hörn spelandes i mono, sällan är ivägen för att lyssna på musiken. Perspektiv saknas helt och hållet, i båda ändar av frekvensspektrat saknas det en del, det finns betydligt mer detaljer att få fram. Ändå är det ingenting som känns fel när man lyssnar, det är ingenting som sticker ut och pockar på uppmärksamhet - därför lyssnar man på musiken. :)

Jag lyssnar också nästan uteslutande på musiken om det är musik som jag inte har hört förut, då går musiken före. De mest utslitna låtarna är bäst för att testa ljudet! Om man ändå inte kan slita sig från musiken, då är det ovanligt bra ljud :)

There's a nice effect of being pessimistic - everything turns out better than expected!
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/03/21 :  23:39:24  Show Profile Send markusA a Private Message
Kul att läsa om hur ni andra utvecklats. :)
Det verkar som att det finns några med liknande erfarenheter som mig själv också.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/03/22 :  12:57:34  Show Profile Send mangs a Private Message
Jag har under mina numera över 20år av hifi-intresse passerat ett stort antal stadier från basnarkoman till finlyssnare och allt däremellan. Jag minns mig idag tillbaka till anläggningar som jag då tyckte var fantastiska men som jag idag säkert hade förkastat. Intressant är också när jag som ung hifi-entusiast sökte med lykta efter det rätta ljudet hade jag inte möjlighet att veta vad som var rätt och vad som är färgat. Detta ledde till att jag i många år föredrog starka bas och något höjd diskant. Mest för jag trodde att det var så det skulle låta.

Ljudbild, djup och bredd etc intresserad mig föga och rummet jag spelade i hade ingen som helst betydelse heller.
Numera är jag mer kräsen och vill att varje inspelning skall upplevas som att musikerna är där framför mig i mitt vardagsrum, alternativt att jag är där vid inspelningstillfället. Tyvärr sätter ju de flesta inspelningarna gränsen för detta.

jag har märkt att när jag är hyffsat nära verkligheten blir jag väldigt mer kritisk mot små defekter. Är däremot resultatet långtifrån naturtroget, antingen en undermålig inspelning eller en anläggning som inte kan återge vad som finns i inspelningen så sänker jag min nivå av kritisism och lyssnar bara på musiken. vet inte varför det är så? Troligtvis har det att göra med höra Vs lyssna. I Köksanläggningen hör jag musiken och kan digga utan att analysera. Sitter jag däremot i sweetspot vid en bra anläggning blir jag mer analytisk och krävande. Det kanske inte är så konstigt ändå.

Sitter jag och halvslumrar på bussen en dag bryr jag mig oerhört lite om motorns prestanda, däckgrepp etc. Får jag däremot provköra en Ferrari på tävlingsbana blir jag däremot snabbt varse om denna bils tillkortakommande trots att prestandan i detta fall är många gånger bättre än bussen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000