Author |
Topic |
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/25 : 23:34:47
|
Är det någon som vet om det går bra att löda ihop gjuten aluminium (vet inte vad det är för typ av legering) och koppar? Eller ska man kanske försöka med den nya tidens melodi - något epoxiguck?
|
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
Wolfie
Member
752 Posts |
Posted - 2003/01/25 : 23:41:50
|
Låter som om det skulle kunna vara lite krångligt... Med löda menar du eg. svetsa?
Jag känner en hel del svetskillar... Kan höra med dem om du vill.
Vet exempelvis att om man ska sammanfoga svart-stål och rostfritt så behövs särskilda övergångselektroder för att motverka att man får galvaniska element, vilket ger korrosion, mellan metallerna. Min far råkar vara metallurg så jag ska höra med han på måndag. Weee på måndag blir det att resa till Perstorp... Inte så långt från din hemstad om jag inte minns fel Nagref? =) |
Ingen ordning utan kaos! |
|
|
n/a
deleted
162 Posts |
Posted - 2003/01/25 : 23:49:26
|
Låter som något man höll på med under andra världskriget i England det var mycket lagande i flygplan då. Jag vet att det går att svetsa, men man måste nog ha rejäla kunskaper och förmodligen ålder det går nog inte om man nyss lämnat metallslöjden. |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 01:32:49
|
Hmm galvaniska element vill man ju inte ha... det räcker med vanliga konvektor-dito. Men det är kanske inte min första prioritet utan då att det sitter fast och är rimligt tätt (ska klara en tryckskillnad på 0.6 bar eller så) samt att det klarar lite värme (80-90 grader). Eftersom det går ju att löda i både aluminium och koppar så förmodar jag att det går att löda samman dessa. Jag har testat och det går att mjuklöda ihop koppar och stålplåt. Problemet med alu är att det kräver ett speciellt fluss och innan jag börjar leta upp ett sådan så kunde det ju vara trevligt att veta om man kan använda det till koppar också.
W: Jo det är ju en definitionssak om det är långt eller inte mellan min hemstad och perstorp... Några tycker 7 mil är långt och andra det inte! |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Wolfie
Member
752 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 11:19:20
|
Nagref: Jag är en av dem som inte tycker att 7 mil är så långt :) Pendlar nämligen 7 mil enkel riktning till jobbet varje dag... Däremot är det en lagom dagstripp ner till Perstorp o tillbax till Karlstad :) (ca. 45 mil enkel väg) Kör rätt mycket bil som du kanske förstått...
Vad är du har tänkt att använda alu- och kopparbitarna till? Hemligt kanske ;) Men om du ska få det hela tätt så borde det väl vara lämpligare att svetsa ihop dem? En svets blir ju stark som sjutton oxo.
Iof borde det gå bra att limma med någon epoxy. Jag tror att det håller bättre än om man mjuklöder. Egentligen borde du kanske kolla upp hur tillverkare till processor-kylare gör. I de kylflänsarna så brukar de ofta ha en kopparkärna som sen övergår till aluflänsar. |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 13:03:16
|
Projektet är inte alls hemligt men kanske inte så hifimässigt. Så därför skrev jag inte vad de gällde. Hursom helst så har jag bestämt mig för att köra med Plastic Paddings kemiska metall. Vad det gällde? Detta projekt: http://hem.passagen.se/mclaren/fuelinjection.html |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 13:26:03
|
quote: Originally posted by Nagref
Projektet är inte alls hemligt men kanske inte så hifimässigt. Så därför skrev jag inte vad de gällde. Hursom helst så har jag bestämt mig för att köra med Plastic Paddings kemiska metall. Vad det gällde? Detta projekt: http://hem.passagen.se/mclaren/fuelinjection.html
Kul projekt! Gissar på att det blir en del inställningsjobb!(?).. |
|
|
944Driver
Member
159 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 15:50:47
|
Snyggt med fuelrail i koppar! Hoppas den inte blir grön av oxid bara.
//Magnus |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 00:46:38
|
n: Det lär bli ett och annat att ställa in (bilen i värsta fall om det inte fungerar )! Och går det alldeles för lätt så kan man ju vidareutveckla det hela med ett specialanpassat tändsystem (kanske med en tändspole per cylinder?), anpassning av när injektorerna är öppna till individuella cylindrar, en adaptiv reglerprocess, ett drive by wire system (med integrerad farthållare) o s v, o s v...
944: Kul att du tycker det ser kul ut med en fuelrail i koppar! Hade tänkt att spreja det i aluliknandefärg men ska kanske istället polera det och lägga på ett lager klarlack? Anledningen till varför jag gjorde den i koppar är att det är enkelt och billigt! Kostade under 100kr.
|
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 00:57:45
|
quote: Originally posted by Nagref
n: Det lär bli ett och annat att ställa in (bilen i värsta fall om det inte fungerar )! Och går det alldeles för lätt så kan man ju vidareutveckla det hela med ett specialanpassat tändsystem (kanske med en tändspole per cylinder?), anpassning av när injektorerna är öppna till individuella cylindrar, en adaptiv reglerprocess, ett drive by wire system (med integrerad farthållare) o s v, o s v...
Nej Nej stopp nu! inte får man väl göra om för mycket på en sån bil? |
|
|
Wolfie
Member
752 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 15:36:56
|
Najs! =)
En klasskompis till mig byggde ett insprutningssystem som examensarbete. Denna var dock till Top-Fuel dragsters, han är med i ett tävlingsteam. Hans idé gick ut på att knäcka bränslekurvan i olika steg (mha en microcontroller) för att få en optimerad bränsleinsprutning i avseende till..., ja en massa. :) |
|
|
|
Topic |
|