HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HURRA ! min Audion luktar som en ros !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

urban
Member

317 Posts

Posted - 2011/03/09 :  21:09:09  Show Profile Send urban a Private Message
Eller historien om den stinkande ankungen som i Erik Anderssons händer och med rätt sorts ingångsrör förvandlades till en skönsjungande svan
OK, lite "elektronik" luktar det fortfarande om denna lilla Silvernight. Men efter att ha provat ett antal ingångsrör och till slut hittat ett ryskt rör (6N23-P) och kanske lite allmänt med tid under helgen för att låta förstärkaren "sätta" sig efter operationen så sjunger den för full hals - Magnifikt, vill jag lova
Den Dared VP-300B, också en SET-förstärkare, som tappert kämpat på toppen och framgångsrikt avvärjt alla försök till att ha blivit överröstad av andra förstärkare har nu fått slänga in handduken !
Det tog lite tid men nu har det alltså skett
Och detta till väldigt rimliga kostnader. Till exempel har denna Audion har kostat mig fyra gånger mindre (demopris)än den Primare A32 som gjorde ett kort försök förra sommaren men som inte kunde rubba Dared-häcken från tronen - det var inte nära ens
Därmed inte sagt att Primaren var en dålig färstärkare, uppenbarligen tycker många att den är bra. Men i min anläggning passade den inte in. Ingen synergi kanske det kan kallas ?

Måste också säga det, att den som inte hört en förstärkare av denna klass ihop med högtalare som låter dom trots allt rätt så fåtaliga watten komma till sin rätt, har missat någonting
Seriöst alltså !

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2011/03/10 :  11:42:46  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Kul att du hittat ngt som låter så bra till ett vettigt pris :)

Får man fråga vad resten av anläggningen består av för att uppnå denna synergi?

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2011/03/10 :  17:53:56  Show Profile Send urban a Private Message
Ibland tror man att nu kan det inte låta bättre men hittils har jag alltid haft fel. Men mycket bättre än detta har jag svårt att tro att det kan bli men jag hoppas att jag har fel igen
Grejorna kring denna eminenta Audion är :
CD-spelare - Primare CD31
Försteg - AudioSpace Pre-2
Högtalare - Valutronic SQ-200
Signalkablage - Van Den Hul The First och The Second
Högtalarkablage - Jorma Design no1
och Van Den Huls Nätkablar.
CD-31:an är riktigt bra ! Hade tidigare Linn Genki, QUAD CDP-2 och Primare CD-21 men denna är i mina öron en mycket mer organiskt (!) ljudande CD-spelare, Världsklass !
Tror att det var inte utan anledning den var klass-A rankad i Stereophile.

Försteget vet jag egentligen inte riktigt vilken nivå den ligger på för det enda försteg jag direkt jämfört det med är ett Audio Research SP-16 och det var med Dared-stärkaren alternativt Audio Research Vp-55 som slutlänk.
Och i det sammanhanget var det inte något som stack ut som jag kunde ta på och säga bu eller bä om angående skillnader dom emellan. Lite kort lyssningstid också.

Högtalarna är ett hemmabygge med Valutronics SQ-200 Kit. Dock med en helt egen låda och bättre kondingar/motstånd i delningsfiltret.
Ett experiment som förefaller fungera !
Det är i princip en linjekälla, fyra bas/mellanregister med en diskant i mitten. Stor låda . Noll WAF-poäng men gynnsamt för små rörhäckar. Har ett dedikerat lyssningsrum som tur är - snäll sambo
Foton på dessa finns på "Faktiskt" under rubriken - Safari 2.

Van Den Hul-kablarnas karaktär (eller ska jag kanske skriva "avsaknad av karaktär" - kan inte säga säkert) tilltalar mig mycket. Har provat lite annat men inte fallit för något.

Jorma Design no1 är i mina öron helt fantastiska !! Hade tidigare Van Den Huls Revelation och det fanns en skillnad dom emellan som även i min tidigare anläggning var markant. Lät inte på något sätt illa om Revelation men no1 förmedlar MUSIK !

Vilket jag just nu känner att denna komponent-kompott gör just nu - förmedlar MUSIK
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/03/10 :  18:35:27  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Tack för alla fina ord, jag tror jag rodnar

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/03/10 :  19:23:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vi på Jorma Design rodnar också. Tack!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2011/03/10 19:24:25
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2011/03/10 :  21:13:54  Show Profile Send urban a Private Message
försöker bara förmedla vad jag upplever
Och denna kompott innehåller inte världens bästa komponenter - omän jag undrar hur mycket bättre kan tex en förstärkare bli? Säkert lite, men svårligen mycket bättre.

En kul grej vad gäller Jorma-kablarna är att under "Hifi-safarin" så vid byte från dom standardkablar i ca 2000-kronorsklassen vi började med, till Jorma så fick volymen sänkas från läge 14 till läge 7 på Audio Research-försteget (om jag minns rätt)för att behålla samma volym -mätt med en lite enklare DB-mätare.
Siffrorna kanske inte var helt exakta men fenomenet stod klart för alla!
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2011/03/11 :  08:45:31  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Ja Cd31:an är en riktigt trevlig CD till ett bra pris. kanske en av Primares bästa produkter(?)

Försteget ser mkt intressant ut.

Högtalarna var nya för mig, men de ser ut att ha förutsättningarna att funka med små rörstärkare.

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/03/11 :  14:17:16  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Urban: Det ryska röret 6N23-P är en direkt ekvivalent till E88CC,6922,E188CC mm. Jag tycker det är ett h-vete med alla dessa ryska rörbeteckningar som dykt upp. Måste man lära sig Ryska på gamla dar? Det förekommer ett annat ryskt rör som säljs som 6922 ekvivalent som heter 6N1-P, det röret är INGEN 6922 utan att likna med ECC 85 vilket är ett olinjärt tunerrör. Visserligen fungerar det men lämnar onödigt hög dist. Samma gäller ECC189 ett rör med variabel branthet som oxå distar. Generellt kan sägas att de ryska rören besitter mycket lågt egenbrus, samt är ofta i det närmaste helt okänsliga för mikrofoni. Däremot har jag råkat ut för ett fåtal som haft taskig isolation mellan katod och glödtråd. Detta kan orsaka ett svagt brum i förstärkaren, men detta är ett mindre problem.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2011/03/11 :  20:56:46  Show Profile Send urban a Private Message
Detta 6N23-P-rör köpte jag för något år sedan av någon som angav dom som ryska high-end varianter av E88CC men dom blev liggande på grund av osäkerhet om vad dom verkligen var. Nyligen insåg jag att jag har en sambo med kunskaper i det ryska språket
Efter lite konsultation om det kyrilliska mysteriet som fanns angivet på röret så klarnade det.
Och efter konstaterandet att detta var E88CC-ekvivalenter så installerades det i Silvernighten med gott resultat

Jo, CD-31 tycker jag är den bästa Primare-produkten av dom jag provat.
Har testat CD-21 som alltså är OK men inte alls på samma nivå som CD-31. Har testat P-30 och ägt PRE-30 varav PRE-30 lät lite bättre och var F-n så mycket lättare att hantera eftersom det är ett rent stereoförsteg och lät bra. Dock ingen match för Audio Spacen.
Har i jakten på något som kunde övertrumfa Dareden provat
Primare A33.2 och A32 men dom saknade det där som bra rörförstärkare har, nämligen hög kvalitet på ljudåtergivningen
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2011/03/12 :  17:31:44  Show Profile Send urban a Private Message
PS, det mest frapperande att med Daredens 6w var det till och med mer "oomph" i basen än vad det var i Primare-slutstegen.
Att övriga register fungerade bättre var nog ingen större överaskning ! Men basen
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/03/13 :  20:45:49  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Inte konstigt alls egentligen, finns ett antal olika möjligheter till varför du tycker som du gör, ink dina egna ideal, det är tom högst sannolikt att det inte alls har att göra med hur respektive förstärkare löser uppgiften att förstärka utan att förvränga.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/03/14 :  06:01:51  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det är av stor vikt att linjära rörtyper användes och att de drivs inom sitt linjära område, detta för att undvika förvrängning.
Tyvärr existerar det ett flertal rörförstärkare på marknaden som inte fyller detta kriterium.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2011/03/14 :  12:06:40  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Det förekommer ett annat ryskt rör som säljs som 6922 ekvivalent som heter 6N1-P, det röret är INGEN 6922 utan att likna med ECC 85 vilket är ett olinjärt tunerrör. Visserligen fungerar det men lämnar onödigt hög dist


Ja det är nog många som har blivit lurade. Det värsta är att som ekvivalent till ECC85 är det knappt användbart jag har nämligen provat men har man inget annat att tillgå.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/03/14 :  13:27:58  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag har ersatt ECC85 med 6N1-P som tunerrör vid renovering av äldre radioapparater, funkar perfekt!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2011/03/14 :  17:32:27  Show Profile Send urban a Private Message
Goldfinger skrev :
"Inte konstigt alls egentligen, finns ett antal olika möjligheter till varför du tycker som du gör, ink dina egna ideal, det är tom högst sannolikt att det inte alls har att göra med hur respektive förstärkare löser uppgiften att förstärka utan att förvränga."

Jag antar att du kanske inte tror att rör-häcken presenterade basen på ett mer hifi-mässigt sätt än vad Primare-slutstegen gjorde.
Detta med anledning av att rörförstärkare är kända för sin svampiga djupbas som man kan missta för tyngd !
Jag måste hålla med om att det är fullt möjligt att det är sant även vad gäller Dared VP-300B, MEN, helt subjektivt så känns till och med den typen av bas (i alla fall som den uppfattades av mina öron) som lättare att ta till sig än den bas som Primare-slutstegen och ALLA andra transistorslutsteg som jag testat har presterat !
Till saken hör att min uppfattning om realistisk och naturlig djupbas
är att den är i allmänhet INTE rapp, torr och snärtig ! Som dom flesta vill ha den, tror jag (hifi-bas ?).
I verkligheten ( alltså live )uppfattar jag bas oftast som tung och snudd på "blöt"! Därav kanske mitt gillande av Rörbas
Måste fylla i med att Silvernighten pesenterar djupbasen på ett mer balanserat sätt - mer tyngd än transisorhäckarna kombinerat med lite mindre "blöthet" än vad Dared bjuder på.
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/03/14 :  18:18:59  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Tänkte bara spinna vidare lite på det Urban skriver om hifi-bas kontra rör-bas.

Om man går på en konsert i tex en kyrka eller en klubblokal och lyssnar på en kontrabas låter den då torr, snabb och snärtig Inte har jag i alla fall hört någon kontrabas som låter så, nä den är ju just så som Urban skriver lite blöt , tung och kanske lite slapp i tonen/klangen.

Är ju lite lustigt att man vill att det skall låta så nära orginalet som det bara går men samtidigt får det inte på några omständigheter låta som orginalet,( då man just vill ha snabb, snärtig och torr bas) ja den ekvationen får i alla fall inte jag ihop.

Tycker en viss HiFi-handlare på en viss HiFibutik i Göteborg beskriver detta på ett bra sätt. 1, om du spelare tex en gitarr eller en kontrabas i det rummet du tänker spela din HiFi och dessa instrument klingar bra i detta rum, ja då skall även den hifi,n du ställer där låta bra ( rätt eller fel? ) 2 , låter musiken bra är det ju bra även om det inte spelar trovärdigt ( rätt eller fel? )

Mvh..
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/03/14 :  18:33:56  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Intressant diskusion detta, en akustisk bas skall tycker jag klinga ut ordentligt i annat fall är det ingen bas. Av förståliga skäl kan inte ett så stort instrument vara reptilsnabbt. Samtidigt bör inte basen bara bestå av en grötig massa utan uppvisa en bra upplösning. Elektronisk producerad musik är däremot en helt annan sak, där kan det vara kul med ordentlig "slägga".

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2011/03/14 21:41:18
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2011/03/14 :  20:18:48  Show Profile Send urban a Private Message
Basen i framförallt Silvernighten är verkligen inte grötig (som att du Erik, trodde något annat ) Upplösningen är riktigt bra, kan bara säga att det är den bästa basen jag upplevt i min hifi-lya!
Men faktiskt inte lika tung som den bas jag, av oklar anledning upplevde med Dareden (rumsresonanser ?!)! Jag gillar tung bas men Dared-basen var i mitt rum väldigt obalanserad. Den var bra endast i ett litet segment, ca 2m från högtalarna. Lutade jag mig bara lite bakåt blev den snabbt övermäktig, och ännu närmare bakväggen blev den fort alldeles okontrollerbar och resonant

Påfallande är i mitt tycke, är hur oerhört viktig en miniminivå av god bas är för att svänget i musiken ska komma fram. Mellanregistet och diskant kan vara hur bra som helst, utan tillräckligt basstöd står fötterna stilla !!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/03/14 :  21:39:58  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Silver-Night grötig? Har jag sagt detJag håller med dig, basen är själva fundamentet i musiken. Den skall normalt inte dominera men däremot stödja musiken, anser jag.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000