HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Får man lämna tillbaka en skiva...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2011/03/08 :  08:00:05  Show Profile Send Jazz a Private Message
Om ljudkvaliten är för dålig?

Vet inte riktigt om den här tråden hör hemma här eller under hifi.

Fick hem en skiva med posten förra veckan och mina förväntningar var väll kanske inte sky höga på musiken utan jag köpte den mest för att det var lite kul att den gruppen släppt nytt.
MEN hittills har jag inte klarat av att lyssna genom hela skiva! inte för att musiken är dålig utan pga den bedrövliga inspelningen!
Det låter ju bättre om jag slår igång skivan och går ut i köket och lyssnar.

Har någon mailat ett skivbolag och klagat för något sånt?
Vad har ni fått för svar?

Mvh Jazze

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2011/03/08 :  10:36:10  Show Profile Send Zombie a Private Message
Jag har gjort det. Flera gånger. Bl a Kent och Jose Gonzalez plus en del andra. Bombar dessutom skivbolag och grupper som säljer online att tillhandahålla FLAC-versioner av sina alster.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2011/03/08 :  10:58:18  Show Profile Send Gabe a Private Message
Ja ibland blir man mörkrädd över hur dåligt det kan låta om vissa skivor. Min senaste besvikelse var när jag köpte Rolling Stones "Some Girls" i den senaste remastrade versionen.Den låter helt enkelt förjävligt illa och väldigt långt från den usprungliga vinylversionen. Kallt, hårt och vasst och ingen dynamik att tala om. Kort sagt en sönderkromprimerad platta som inte ens låter bra i bilen... jag vet att många är skeptiska till det klåfingriga remastrandet (som kanske mest är ett sätt att få fansen på köphumör och därmed tjäna en hacka till på samma inspelning) men det finns tack och lov exempel som verkligen kommer undan med all heder. Exempelvis Jeff Buckleys Grace som i mina öron låter bättre, tydligare och känsligare än första utgåvan.
tycker gabe
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2011/03/08 :  15:03:41  Show Profile Send ryst a Private Message
Nope, men man borde kanske göra det.
Har än så länge bara skickat tillbaka en skiva med kopieringsskydd. Fick då en ny utan av skivbolaget

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/03/08 :  15:48:10  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har också skickat tillbaka men då nästan alltid direkt till skivbolaget som gett ut den. Nästan ingen har tagit kritiken seriöst, de har bara sagt att jag är ovan vid komprimerad musik

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/03/08 :  16:04:08  Show Profile Send Hornta a Private Message
Komprimerad musik fungerar bättre på datorhögtalare och sämre mikrosystem, vilket de flesta faktiskt lyssnar via. Tyvärr är det nig en stor bidragande anledning varför det blir den värdelösa ljudkvalitén. Tror inte musikbolagen tjänar några större summor på oss audiofiler, vi står för en liten del av de sålda albumen i helhet.

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2011/03/08 :  18:20:19  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Står det några speciella villkor för retur av varor på sajten där du handlade från? Annars bör ångerrätt gälla enligt distansköp.

Jag har skickat mail till skivbolag några enstaka gånger. Har aldrig fått nåt svar.
Nu köper jag få nya/remastrade album. Jag rotar runt bland skivbackarna i butiker som säljer begagnade CD. Jag har hittat flera bra album och dessutom äldre utgåvor som inte är sönder-remastrade.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/03/08 :  18:23:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Nästan ingen har tagit kritiken seriöst, de har bara sagt att jag är ovan vid komprimerad musik

Det där var ju hur kul som helst. Nästan ....
Kunde de inte ha svarat att "ingen har klagat förut"??
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2011/03/09 :  07:41:54  Show Profile Send Jazz a Private Message
Hmmm ska nog prova att maila skivbolaget

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2011/03/12 :  23:00:02  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
har inte stött på skivor som låter för dåligt men har varit med om flera gånger att omslaget gått sönder i överkant där skivan har gjort hål i fodralet vid transporten, mkt störande har lyckats byta skivorna iaf.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000