HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Record ReVirginizer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Transient Design
Member

287 Posts

Posted - 2011/03/07 :  13:24:03  Show Profile  Visit Transient Design's Homepage Send Transient Design a Private Message


Australien till dina värdefulla skivors räddning!



Från Cairns i det norra tropiska Australien kommer denna flödande lösning för dina smutsiga plattor. Vätskan appliceras på en skivsida i taget och får torka, när det är torrt drar man bort den bildade filmen och all smuts följer med. En riktigt djup rengöring!



Fullständiga instruktioner på engelska hittar Ni här. ReVirginizer innehåller inget silikon, men en del alkohol, så man bör inte använda den på stenkakor, tillverkaren säger att lösningen är absolut säker för Vinyl och Människor, men att den smakar väldigt illa så att den kanske inte bör konsumeras av de sistnämnda.

Här kan man lyssna på några före och efter tester där man spelat av olika skivor.

Record Revirginizer representeras av Transient Design i Sverige, den finns tex. att köpa hos Akkelis Audio på Munkebäckstorget i Göteborg och Vinylbutiken i Stockholm

www.transientdesign.se Distributör för AMR, iFi-Audio, Acoustic Revive, Leben, Line Magnetic, LAB12, Okki Nokki, Bryston, Kora, HANA och HiFimans hörlurar.

Edited by - Transient Design on 2011/03/07 13:25:12

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2011/03/08 :  21:31:47  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Det fanns något liknande för +20 år sedan. Det blev tyst om det, men vad jag minns hade man problem med att allt av det stelnade joxet inte följde med upp när man drog bort det.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/03/09 :  07:27:22  Show Profile Send Vox a Private Message
Fyra till tolv timmars torktid per sida.
Fyrtio kronor per skiva.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Edited by - Vox on 2011/03/09 07:29:00
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2011/03/09 :  09:08:56  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Oj det blir ju minst 25k för att rengöra min lilla skivsamling. Plötsligt kändes Audio Desk's ultraljudstvätt riktigt billig, och den tvättar båda sidorna på under 4min ;)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/03/09 :  10:56:16  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Jag skulle lätt kunna tänka mig att testa på min första-pressning Revolver t.ex. Tror inte man ska se denna som en skivtvätt för HELA samlingen. Din vanliga skivtvätt gör säkert ett gott nog jobb för 95% av samlingen.
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Transient Design
Member

287 Posts

Posted - 2011/03/09 :  15:53:33  Show Profile  Visit Transient Design's Homepage Send Transient Design a Private Message
Svar till miaber:
Jag har hört flera med samma minnen och erfarenheter kring denna tidigare snarlika produkt, bla från Svalander som av just denna orsak inte vill sälja den åt mig på sin webshop. Pga detta så kontaktade jag tillverkaren igen och frågade om ev. rester i spåren mm och fick detta till svar:


"Dear Lars,
Answers to your questions:

Can REViRGiNiZER be used on Shellac (78rpm) records?
No, for exactly the reason you suggest. We use cane sugar alcohol in REViRGiNiZER as the drying agent. The alcohol content is around 15% (about the same as white wine) and as you discussed, any amount of alcohol will destroy a shellac record. I am working on a formula for shellac that doesn#8217;t use alcohol as a drying agent, but most of the other drying agents are also damaging to shellac, so it may take some time. (if it can be done at all).

Does REViRGiNiZER leave an invisible film that will damage the records surface over time?
REViRGiNiZER will not leave any damaging film on records. We spent a great deal of time and energy making sure that the materials we use to manufacture REViRGiNiZER are extremely gentle to a records surface. Absolutely no silicon is used in the manufacture of REViRGiNiZER.

When REViRGiNiZER is applied to the records surface it dissolves the #8221;release agent#8221; that is applied to the vinyl before it is stamped in the record press. The release agent is designed to make it possible for the record to be removed from the record press. When REViRGiNiZER dissolves the release agent, the release agent is suspended in the REViRGiNiZER film, and is removed when the film is removed from the record. If the REViRGiNiZER film is accidently left on the record for a long time after the film has dried, the release agent can seep back thru the REViRGiNiZER film and sits on the surface of the record. This is not a problem as it can be removed by reapplying REViRGiNiZER to the record.

The release agent is made specifically for records and the only issue with release agent is that it can effect sound quality.

Thanks again for the questions, please let me know if you need any more information about the questions and answers.

Kind regards
Cary

Cary Stoddard LLB
Managing Director
RECORD REViRGiNiZER Pty Ltd

www.transientdesign.se Distributör för AMR, iFi-Audio, Acoustic Revive, Leben, Line Magnetic, LAB12, Okki Nokki, Bryston, Kora, HANA och HiFimans hörlurar.
Go to Top of Page

Transient Design
Member

287 Posts

Posted - 2011/03/09 :  15:57:49  Show Profile  Visit Transient Design's Homepage Send Transient Design a Private Message
Flera tester i tidningar och på nätet som provat Record Revirginizer har varit mycket positiva och vi har själva testat produkten på ett flertal skivor utan att uppleva några som helst problem. På deras hemsida så har de i mikroskåp tittat på skivor före och efter och inte hittat några rester som ligger kvar. När produkten efteråt dras av skivan så upplevs den som mycket "seg", elastisk och stark. Och om man misslyckats med utsmetningen så små öar av kladdet är kvar så tar man lätt bort det genom att dutta med en bit av det som redan tagits bort.

Men det är klart att om man redan äger en skivtvätt så behöver man troligen inte denna produkten. Även om våra egna tester (och tester!) visar att skivan låter ännu lite bättre efter en omgång Revirginizer trots att den redan var tvättad i skivtvätt innan.

De som inte vill köpa en hel flaska kan beställa ett prov som räcker till en skiva eller två av mig. Men instämmer med ovanstående, jag skulle inte heller ha råd eller tid (!) att göra detta på hela min skivsamling.

Mvh Lasse

www.transientdesign.se Distributör för AMR, iFi-Audio, Acoustic Revive, Leben, Line Magnetic, LAB12, Okki Nokki, Bryston, Kora, HANA och HiFimans hörlurar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000