HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ibland skäms jag för
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/03/05 :  21:24:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message
sådana här artiklar: Positive Feedback

Tyvärr tror jag att de bara skapar misstro och brist på respekt för hela branchen. Författaren verkan ha tappat allt sinne för balans - kan ingen hjälpa honom att vakna? Sedan kan man ju vara glad för dom som vill pröva för du kan nog fixa egna för under hundralappen och det är ju bra.

Tyvärr gör sådana här artiklar att tidningar tappat trovärdighet ifrån en redan nu ganska låg nivå. Jag tror inte det är bra och jag skulle önska motsatsen. Jag önskar att fler skall upptäcka att musik kan vara häftigt och att lyssna via en bra anläggning höjer upplevelsen.
Fler tror jag behövs för det är inte så många kvar som kommer bry sig om ljudkvalitet när dagens MP3 generation växt upp och rattar alla nya inspelningar. Huga, vilken tanke!

Allvarlig en lördag kväll.

Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/03/05 :  22:05:41  Show Profile Send huzze a Private Message
Fanns nån snubbe (Peter nåt?) som på 90-talet sålde tweaks bl a genom Svalander där små kors skulle klistras på fönsterrutor, eller speciella säkerhetsnålar som skulle sättas i gardinerna.

Även på årets mässa, så hade ProAc-rummet små metallprylar som placerats utmed väggarna. "Lyfter ljudbilden 20cm". Inte i mina öron. Dessutom var det ju basen de hade problem med...

Nä dessa produkter är nog bara en säker källa till placebo-effekter.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2011/03/05 22:06:05
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2011/03/05 :  22:47:51  Show Profile Send bibl a Private Message
Se även shaktistenar....
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/03/05 :  22:58:42  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja det är bara fantasin som är begränsningen för hur man kan tjäna pengarna i bl.a vår hifivärld. Går det inte första gången så gör man ett nytt försök efter några år.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2011/03/05 :  23:09:11  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det är lätt att lura människor som inte har någon kunskap i akustikregelering då kan man hålla på med bondfångeri. Det är likadant oavsett vad man sysslar med det kommer alltid att finnas "undergörande" föremål.

quote:

Även på årets mässa, så hade ProAc-rummet små metallprylar som placerats utmed väggarna. "Lyfter ljudbilden 20cm". Inte i mina öron. Dessutom var det ju basen de hade problem med...


Det kanske var basen som lyfte .

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/03/05 :  23:29:12  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Även på årets mässa, så hade ProAc-rummet små metallprylar som placerats utmed väggarna. "Lyfter ljudbilden 20cm". Inte i mina öron. Dessutom var det ju basen de hade problem med...


Ja, och angående det där med "lyfter ljudbilden" är ju ett typexempel på hur både handlare och tidningar kan förvrida sanningen om vad high fidelity handlar om, genom dumheter som inte har ett dugg med kvalitén på reproduktionen att göra.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/03/05 :  23:40:59  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Har ni sett Totems små runda klistermärken över diskanten

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2011/03/06 :  00:06:27  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Inget nytt under solen. Mammon tar sig sina uttryck i samma gamla spår. Förnuft? Knappast.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2011/03/06 :  00:38:23  Show Profile Send sopwith a Private Message
Jo men kolla in killens anläggning, där finns ju "allt" och ännu mera i apparatväg och det ser ut att vara dyra pjäser oxå.
Kan ju vara så att när man har allt och kanske bytt upp sig hela tiden så kanske man provar diverse tweak om man ändå inte är nöjd.
Gränsen mellan musiklyssnande och apparathobby är hårfin .
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2011/03/06 :  03:40:40  Show Profile Send bibl a Private Message
quote:
som på 90-talet sålde tweaks bl a genom Svalander där små kors skulle klistras på fönsterrutor


När huzze skrev genom Svalander var jag bara tvungen att kolla vilken ljudförbättring som säljs där idag och som kan verka vara lite "hokus pokus". Jag hittade dock inga stenar eller små kors. Dock skulle nog inte dessa två vara det första jag lade mina surt förvärvade slantar på när jag siktar på en uppdatering av anläggningen nästa gång....

Furutech deMag
Avmagnetisera dina CD, LP, kablar mm för bättre ljud

samt

CD Sound Improver - Kantskärare
CD-svarven ger bättre ljudåtergivning
CDSI fasar med hög precision CD:ns kant i 36 graders vinkel.


... i och för sig kan ju även priset ha något att inverka på min tankegång, Furutech deMag går lös på 19 800kr (vilket torde vara mer än hela min anläggning kostat inklusive TV:n....), kantskäraren har en betydligt mer beskedlig prislapp, 5800kr.

Å andra sidan man kan ju även vara tämligen säker på att skulle någon komma hemsläpande till en med dylika tingestar så nog skulle jag testa alltid...

Edited by - bibl on 2011/03/06 03:41:35
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2011/03/06 :  08:14:48  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Apropå Totems klistermärken:

Först vill jag säga att jag tycker att det är rena nojan.

Men,

Klistermärkena visar väl samtidigt att det inte alltid handlar om att bara hitta på nåt tok, lura folk att köpa toket och tjäna pengar på't.
Dom sitter ju där från början.

Jag tror inte att det handlar om att tjäna pengar genom lureri.
Jag tror att Uppfinnarjockarna verkligen tror på sina uppfinningar. Inte att de är listiga typer som vill luras.

Min hållning till detta kan kanske verka primitiv och alltför snäll.
Konspirationer är nämligen inte mitt gebiet...

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2011/03/06 :  08:49:39  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
quote:
Fanns nån snubbe (Peter nåt?) som på 90-talet sålde tweaks bl a genom Svalander där små kors skulle klistras på fönsterrutor, eller speciella säkerhetsnålar som skulle sättas i gardinerna

Snubben heter Peter Belt och han hade riktigt intressanta teorier om hur man kunde lyfta ljudkvaliten till oanade höjder
Små säkerhetsnålar på utvalda ställen i gardinerna och papperslappar utspridda och "voila", du hade mycket bättre ljud, plus en massa andra mer eller mindre konstigheter...

Men det finns ju människor som tror stenhårt på detta så egentligen ska vi väl inte förlöjliga köparna av dessa tingestar bara för att vi själva är skeptiska.
Då kommer vi osökt in på "hifi-möss" och avstörning för kablar från samma tillverkare som jag själv inte tror på men de som köpt dem hör ju klart en skillnad och jag tänker inte försöka övertyga dem om att de i mitt tycke köpt billig sand för dyra pengar.
HiFi & Musik hörde ju en klar förbättring när de testade dessa sandpåsar runt kablarna men jag är som sagt skeptisk.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2011/03/06 :  09:12:16  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Små säkerhetsnålar på utvalda ställen i gardinerna och papperslappar utspridda och "voila", du hade mycket bättre ljud, plus en massa andra mer eller mindre konstigheter...



Det får mig att fundera på att sluta städa.......

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/03/06 :  09:46:12  Show Profile Send huzze a Private Message
Peter Belt! Tack CarlssonH. Läs här!

Det finns även Feng-Shui-varianter där alla skruvar ska dras så att skruvspåret/krysset pekar i samma riktning, det ger en inre frid, ett lugn som även avspeglar sig vid lyssning...

En mer trolig variant är att byta ut alla magnetiska skruvar till icke magnetiskt material för att få bättre ljud.

Edited by - huzze on 2011/03/06 11:03:18
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/03/06 :  10:55:20  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Det finns även Feng-Shui-varianter där alla skruvar ska dras så att skruvspåret/krysset pekar i samma riktning, det ger en inre frid, ett lugn som även avspeglar sig vid lyssning...
Det kallar jag för pedanteri medan en pedant skulle kalla det för noggrannhet.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/03/06 :  11:03:32  Show Profile Send huzze a Private Message
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2011/03/06 :  13:31:29  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Hej hopp!

Lugna och fina nu - de inte tror på att dra åt skruvarna på mid/bas inte hjälper bör prova detta vartannat år/halvår.

/Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2011/03/06 :  16:19:54  Show Profile Send Imperial a Private Message
Ha ha!

Det är bara att gratulera dom som blir lyckligare av sånt...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

lortopalt
Member

183 Posts

Posted - 2011/03/06 :  20:48:38  Show Profile Send lortopalt a Private Message
Det är nog lika med kablarna sista biten mellan vägguttaget och apparaten. Kabeln kan nog filtrera på något outgrundligt sätt, men så länge man har vanlig skitkabel från kraftverket till uttaget så tvivlar jag starkt. Vassego, eran tur........
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2011/03/07 :  22:05:14  Show Profile Send ekman a Private Message
Såhär säger Shunyata om den saken.

"MISCONCEPTION #1: AC power is like water coming from a large power tank, flowing through several 10s of feet of power hose into a component. This implies that the component is at the end of this system.
Answer: Actually, the component sits between two power conductors: the hot and the neutral. AC power oscillates (alternates) back and forth at a 50-60hz rate. So power does not pour into the component at all. The component's power supply is within a complex network of wires and connectors. Due to their obvious proximity, ALL of the wire and connectors can and do affect the performance of the component's power supply."

"MISCONCEPTION #3: There is up to a hundred feet of wire in the walls, so the last 6 feet of power cord can't possibly make any difference.
Answer: The PC is NOT the last 6 feet as stated in #1 and the local current and EM effects directly affect the sonic performance of the component. The power cord is not the last 6 feet, it is the first 6 feet from the perspective of the component. The further a noise source is from a component, the less of an impact it will have on the components power supply. The high-frequency noise sources that have the greatest impact on audio and video performance are the system components themselves -- which are usually all in close proximity of one another and all emit radiated fields of high-frequency noise. A well designed power cord can act as a noise-isolated extension of the primary winding of a component's power supply and will help isolate the power supply from the fields of radiated RF and EM noise energy that is ever present in all electronics systems"

http://www.shunyata.com/Content/FAQ-Tech.html

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7818 Posts

Posted - 2011/03/07 :  23:07:46  Show Profile Send Fuling a Private Message
Min filosofi är enkel: Använd drosslar i apparaternas nätdelar. Enligt mitt sätt att se det borde det vara ett överlägset sätt att hålla allehanda störningar borta från signalelektroniken. Att det inte funkar så bra ihop med klass AB-slutsteg bekommer mig inte eftersom jag generellt inte befattar mig med sådana...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/03/08 :  19:42:05  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
quote:
AC power oscillates (alternates) back and forth at a 50-60hz rate. So power does not pour into the component at all.


Det där är däremot väldigt fel..

Strömmen och spänningen alternerar fram och tillbaka men inte energin(power), energin rör sig alltid från källan till komponenten.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/03/08 :  22:14:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag knölade in ett antal sådana akustikmojänger i min CDspelare och vilken skillnad!!!!

Det bidde ett otroligt lugn. All distorsion försvann, likså alla lådvibrationer. Jag har aldrig haft en sån tysthet i min anläggning förut!

Det kan varmt rekomenderas.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/03/08 :  22:22:07  Show Profile Send huzze a Private Message
Bröt du strömmen samtidigt?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/03/08 :  22:22:25  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
För trovärdighetens skull får jag väl berätta om nackdelarna då.
Anläggnings max spl sjönk med ca 125 dB. Omfånget minskade med ca 10 oktaver och glädjefaktorn blev negativ....

Men vad gör man inte för att råda bot på distortionen?!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/03/16 :  20:08:31  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det verkar dessvärre vara rätt så vanligt med mindre nogräknade personer som säljer "ormolja" till mindre upplyst folk. MvhKristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000