Author |
Topic |
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2011/03/02 : 08:17:21
|
Det verkar som det här är ett typiskt exempel på fiskstimsmentaliteten där alla simmar åt samma håll eftersom det är åt det hållet alla simmar och då måste det vara rätt, även om ingen vet varför man simmar åt det hållet. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
bibl
100.000-klubben
987 Posts |
Posted - 2011/03/02 : 08:40:15
|
Förstår inte riktigt hur du menar, jag måste säga att jag tycker det är väldigt positivt med ett upprop mot komprimerad och livlös musik och för musik med större dynamik och omfång för det är i alla fall vad jag vill ha! |
|
|
jonas_gbg
Member
336 Posts |
Posted - 2011/03/02 : 09:00:13
|
Vi konsumenter har aldrig efterfrågat dynamisk komprimering, det har skivbolagen tvingat på oss. Om jag vill ha högt ljud så använder jag volymkontrollen. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/03/02 : 09:08:14
|
I bilen med högt bakgrundsoväsen är det lättare att höra en komprimerad inspelning. Reklamen brukar ha något högre nivå om jag minns rätt. Det är dessa miljöer som "behöver" detta.
Men det är ju inte vad vi audiofiler vill ha precis. Förutom viss klassisk musik möjligen där det skulle bli ogörbart att återge hela dynamikomfånget i ett vanligt rum.
Det har skrivits väldigt mycket om detta på forumen. Nu börjar det komma i vanliga media också. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2011/03/02 09:10:56 |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2011/03/02 : 16:16:55
|
quote: Förstår inte riktigt hur du menar, jag måste säga att jag tycker det är väldigt positivt med ett upprop mot komprimerad och livlös musik och för musik med större dynamik och omfång för det är i alla fall vad jag vill ha!
Ojdå, jag var otydlig. Jag menade att de som håller på med Loudness war inte gör det på grund av att folk faktiskt vill ha det så, utan de sneglar på hur andra gör och gör det sedan ännu mer extremt. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
bibl
100.000-klubben
987 Posts |
Posted - 2011/03/02 : 16:18:59
|
Ahhh... även undertecknad borde kanske läst lite noggrannare. |
|
|
läktarörnen
Semesterfirare
480 Posts |
Posted - 2011/03/02 : 16:24:48
|
Om jag får välja på komprimerad musik och Eric Bibb (bra ljudmusik), Ja då väljer jag alltid komprimerad musik.
Vad menar han nu med detta då Jo jag lyssnar hellre på den musik jag gillar, även om ljudet inte är så bra än på musik jag inte gillar och ljudet har toppkvalitet. Men är dock inte emot att komprimerade plattor gärna få låta bättre
Men för mig går alltid en skiva med dåligt ljud och bra musik före en en skiva med bra ljud men med dålig musik..
Mvh.. |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2011/03/02 : 19:05:11
|
Läktarörnen, skitmusik är skitmusik, oavsett ljudkvalitet och komprimering, men personligen tycker jag att en dåligt mastrad platta (exempelvis komprimerad) med bra musik, även denna kan bli olyssningsbar. Jag sitter och stör mig på att det låter illa, och kan inte sjunka in i musiken, eller låta den uppsluka mig. För att jag fullt ut ska kunna njuta vill jag kunna skapa visionen av att musikerna finns i rummet framför mig, vilket är helt omöjligt i många fall. Jag kan således välja bort att lyssna på bra musik för att inspelningen är för hårt komprimerad. DOCK går det oftast att lyssna på i bilen, eftersom det är en miljö där komprimering lämpar sig, och man där får släppa kravet på hifi. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2011/03/02 : 20:12:00
|
Jag håller med miaber här... En dåligt mastrad platta med bra musik kan bli olyssningsbar, skräckexemplet är ju en skiva som diskuterats här tidigare i liknande sammanhang, nämligen Metallicas "Death Magnetic". Sämre ljudkvalitet får man nog leta efter. |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2011/03/02 : 20:45:54
|
quote: skräckexemplet är ju en skiva som diskuterats här tidigare i liknande sammanhang, nämligen Metallicas "Death Magnetic". Sämre ljudkvalitet får man nog leta efter.
......som inhandlades när den släpptes. CD'n är fortfarande i mint condition, om man säger så. Spelad ett par gånger. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
läktarörnen
Semesterfirare
480 Posts |
Posted - 2011/03/02 : 22:53:53
|
Läste faktiskt en artikel om detta problem i musiktidningen Uncut ( nr 7 2007 ) Rubriken var. WARNING-THIS ALBUM IS TOO LOUD! Has the music industry,s fetish for turning up the volume to 11 gone too far? I denna artikel nämner man en platta med gruppen Arctic Monkeys.
Själv lyssnar jag mest på Americana och Alt-Country , Roots Rock , Singer/Songwriters och här är inte problemet så jättestort enligt mig (dock är jag ingen expert) Men när jag lyssnar lite mer på Indie-Pop från tex Englad så upplever jag problemet lite mer.
Det är ju fel tråd för min fråga. Men ställer den lite vid sidan av här i alla fall Om jag spelar en cd-skiva som jag nu tycker låter ganska illa på min HiFi så låter det ju just illa, spelar jag denna cd sedan i frugans föräldrars stereo ( en fin pjäs från mitten på 70-talet) Ja då låter det genast ljuvligt.?.?
Frågan är alltså, Har vi för fina grejer/är våra grejer för analytiska eller är det bara skivans fel??
Mvh..
|
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 08:36:38
|
quote: Frågan är alltså, Har vi för fina grejer/är våra grejer för analytiska eller är det bara skivans fel??
Ja! och nej! Alltså, de som har lite sämre grejer och de som lyssnar genom I-pod/mobil/bilstereo märker inte av detta - tvärtom så kan tom. en komprimerad skiva låta lite "bättre" då. MEN - nog kan man tycka att en skiva ska tåla att lyssnas på med lite bättre grejor! De som har "lite bättre grejor" (vet knappt om jag räknar mig själv till den gruppen) bryr sig om ljudet, de andra gör det ju inte och märker ingen större skillnad...
Men oavsett vilken sorts anläggning man har så är den säkert utrustad med volymkontroll!
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
jonas_gbg
Member
336 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 09:04:45
|
quote: Alltså, de som har lite sämre grejer och de som lyssnar genom I-pod/mobil/bilstereo märker inte av detta - tvärtom så kan tom. en komprimerad skiva låta lite "bättre" då.
Exakt! Man har medvetet valt vilken kundgrupp man vill sälja skivor till. Musik skall tydligen avlyssnas i bilköer eller på powerwalk genom centrum.
Kanske lite OT i sammanhanget men intressant: Tyvärr tänkte man inte på att den yngre I-pod/mobil generation inte är så intresserade av att köpa fullprisskivor. Och nu undrar man varför skivor säljer dåligt. Enligt mig är det inte alls konstigt, man har helt enkelt nått sin kundgrupp med musiken. |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 09:21:55
|
Huvudet på spiken Jonas!
Man försöker sälja sin produkt till den målgrupp som inte är intresserad av att köpa, men man ignorerar den grupp som faktiskt vill köpa...
"Men radio då, komprimerade inspelningar låter ju bra på radio" kanske någon tänker. OK, men på radio spelas ju enbart Pop, Schlager och Hip-Hop - varför ska annan musik (som inte spelas på radio) utsättas för samma misshandel? |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
läktarörnen
Semesterfirare
480 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 10:39:40
|
Finns bara en sak att göra, spela Lp-skivor
Skämt osido, Kanske lyssnar jag på fel musik för att märka av detta problem. På frågan om man har tillräckligt bra HiFi-grejer? Ja på den frågan så tror jag nog jag har det, Ja för att märka av komprimerad musik menar jag.
Går säkert att köpa så bra HiFi-grejer att allt låter skit, men jag tror jag avstår det ( OBS detta var ett så kallat skämt )
Måste också säga, det är ju inte bara nya cd-skivor som inte låter så bra, en cd-skiva från början på 90-talet ( som jag förmodar inte är komprimerad på samma sätt som dagens cd-skivor) låter heller inte alla gånger så bra.
Och faktum kvarstår ju, varför låter en komprimerad platta så pass bra på en Luxman/Marantz-anläggning från 70-talet Tror att mycket av dagens elektronik är i slangkaste/tunnaste laget, skall spela så korrekt och riktigt att lite av den musikaliska glöden går förlorad...
Mvh.. |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 10:39:58
|
o vad är det för fel på Eric Bibb? |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 10:41:08
|
o vad är det för fel på Eric Bibb? |
|
|
läktarörnen
Semesterfirare
480 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 10:56:48
|
Inga fel på Eric Bibb, bara tog han som ett exempel på en mycket välinspelad och välljudande artist/skiva..
Det jag mena var att. Jag personligen lyssnar hellre på en artist/skiva med musik jag gillar (även om ljudet inte är så bra) än på en artist/skiva med musik jag inte gillar (även om skivan har toppenljud)
Dvs, först musiken sedan ljudet..
Mvh.. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 10:59:02
|
Radiostationer kan komprimera själva. Hemmabioreceivers har "night-mode". Varför inte ha den "finessen" på mp3-spelare också, så får folk komprimera bäst de vill. |
Edited by - huzze on 2011/03/03 11:15:17 |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 11:13:16
|
quote: Radiostationer kan komprimera själva. Hemmabioreceivers har "night-mode". Varför inte ha den "finessen" på mp3-spealre också, så får folk komprimera bäst de vill.
Kanske för att datakraften som krävs för komprimering dynamiskt i realtid är för stor. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 11:16:02
|
Det kan väl inte vara ett hinder? |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 11:21:20
|
Jo i en mp3-spelare som har en "dator" som måste klara sig på några mA i strömförbrukning. |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 13:48:40
|
De stora skivbolagen/mediabolagen och deras ängsliga agerande i en vikande musikmarknad (där branschen som helhet ändå drar miljarder på spel och film) förvånar gång på gång. De kapitalstarka segmenten där människor från 25-30 år och uppåt finns struntar man oftast i. Istället jagar man kidsen under dessa åldrar med blåslampa eftersom de inte vill köpa sin musik utan ladda ner gratis - samtidigt som musiken strömlinjeformas för just kids och antar de mest fördummade format just för att man ängsligt tror att man skrämmer bort kundgrupper med musik som på något sätt sticker ut från mängden. Färre vill köpa musik, för musiken betyder allt mindre, för att möta detta släpper bolagen allt ointressantare musik. Den galna spiralen snurrar vidare...
Jag blir knäsvag över de val görs och vilka slutsatser som dras av människor på marknadsavdelningar som drivs av statistik och försäljningssiffror - marknadsansvariga som saknar känsla för produkten - musik - och all kontakt med hur de människor fungerar som antas vilja köpa musik.
På samma sätt drabbas de kundgrupper som tidigare nämmnts här i tråden - de som faktiskt köper och njuter av sin musik (och inte bara nöjer sig med radiorixmegapol-skvalet) av komprimeringar, kopieringskydd och allt vad man kan hitta på för att jäklas med de som dumt nog betalat för sin musik.
Vad skivindustrin missar är att det finns oerhört lojala kundgrupper som både har pengar och djupt musikintresse. |
Min anläggningstråd |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 14:43:18
|
Kampen om att kunna spela in musik med högsta möjliga ljudstyrka har alltid funnits, åtminstone sedan man börjat att använda kompressor och limiter. Mina kunskaper sträcker sig bara från 60-talet och då på den tiden använde man i de flesta fall sig av en skyddslimiter vid gravering. Man var ju oerhört rädd för att överhetta och bränna graverdosan. Samtidigt så var det så att den som lyckades gravera skivan med högsta nivå fick en extra stjärna. Mastring förr bestod vanligen av att man såg till att nivåerna mellan de olika låtarna upplevdes ungefär som samma. När man läser ett mastringsprotokoll från förr ser man noteringar om nivå och enklare extra eq inställningar. Graverelektroniken var uppdelad för två olika inställningar. Dels den just nu varande låten och under tiden som den graverades kunde man förbereda nästa låt. Det här var nu lite OT. Det jag egentligen vill säga är att dagens limitrar kan köras så hårt att det knappast blir några hörbara olägenheter av det slag som man får med motsvarande analoga verktyg. Det mesta av popmusiken ska höras ordentligt i alla bullriga miljöer. Om vi tänker oss att man har på en CD en möjlig maxnivå upp till 0dBf. Då kan man ändå förstärka musiken med 10-20dB utan att behöva få någon dist. och ändå ligger inte den elektriska nivån över 0dBf. |
|
|
Topic |
|