HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Pink Floyd enligt Liljegren
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2011/02/24 :  18:04:24  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Nu har jag läst igenom Bengt Liljegrens bok "Pink Floyd-Musiken, människorna,myterna".
Den var mycket svår att lägga ifrån sig! Det är mycket intressant läsning. Man får en ny bild (man=jag, i det här fallet) av gruppen på flera plan. Jag fick många överaskningar.
Mycket handlar naturligtvis om Syd Barret, men det är mycket bakgrundsinfo om övriga i bandet också.

Det är inte mycket bilder i boken, så det saknar man lite.

Jag rekomenderar stark detta alster till alla som är lite intresserade av Pink Floyd och/eller deras musik.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/02/25 :  07:58:56  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Tack för tipset.
Låter intressant, ska se om jag hittar boken.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/02/25 :  10:21:31  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag läste Nick Masons beskrivning om bandet för ett tag sedan och den tyckte jag också var bra. Den tog död på några myter men fyllde på en del nya.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2011/02/25 :  10:24:02  Show Profile Send Jonas a Private Message
Intressant!
Den ska jag definitivt kolla efter! De är ju mina absoluta gudar, iaf fram till Waters avhopp och speciellt runt början av -70 efter Syds "avhopp"...

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2011/02/26 :  00:18:17  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Micke Y, det stod lite om nicks biografi. Alla hade fått gå in och justera vad han skrivit, så den kan nog inte vara helt fel.

Jonas, min PF-period ligger främst mellan Dark side of the moon och the wall. Men jag tycker personligen att man saknar Davids röst och gitarr mer på Rogers album, än Rogers låtar på senare PF's album. bla Pulse är en grym live-DVD, där den inhyrde musikern Richard Wright är med.
Signifikativt, "comfortably numb" var den enda låten som DG helt bidrog med på the wall. Denna anses som bästa låten på albumet (framröstat). The final cut är helt RW's verk, och plattan anses som PF's sämsta någonsin.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/02/26 :  07:25:09  Show Profile Send Eref a Private Message
Roligt med boktips som omväxling! Skall absolut läsa boken. Själv är jag en gammal uv som i stort slutade lyssna redan när Syd Barrett lämnade.(På nåt lite sorgligt sätt kanske hans skugga ändå fanns kvar i Pink Floyd hela tiden.)Själv kämpar jag fortfarande med att ta igen lyssningsmässigt. Inte ens "Dark Side of the Moon" finns riktigt i mitt hjärta (ännu - hmmm).
Tack för tipset!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000