Author |
Topic |
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2011/02/24 : 18:04:24
|
Nu har jag läst igenom Bengt Liljegrens bok "Pink Floyd-Musiken, människorna,myterna". Den var mycket svår att lägga ifrån sig! Det är mycket intressant läsning. Man får en ny bild (man=jag, i det här fallet) av gruppen på flera plan. Jag fick många överaskningar. Mycket handlar naturligtvis om Syd Barret, men det är mycket bakgrundsinfo om övriga i bandet också.
Det är inte mycket bilder i boken, så det saknar man lite.
Jag rekomenderar stark detta alster till alla som är lite intresserade av Pink Floyd och/eller deras musik. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/02/25 : 07:58:56
|
Tack för tipset. Låter intressant, ska se om jag hittar boken. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2011/02/25 : 10:21:31
|
Jag läste Nick Masons beskrivning om bandet för ett tag sedan och den tyckte jag också var bra. Den tog död på några myter men fyllde på en del nya.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Jonas
Member
738 Posts |
Posted - 2011/02/25 : 10:24:02
|
Intressant! Den ska jag definitivt kolla efter! De är ju mina absoluta gudar, iaf fram till Waters avhopp och speciellt runt början av -70 efter Syds "avhopp"... |
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2011/02/26 : 00:18:17
|
Micke Y, det stod lite om nicks biografi. Alla hade fått gå in och justera vad han skrivit, så den kan nog inte vara helt fel.
Jonas, min PF-period ligger främst mellan Dark side of the moon och the wall. Men jag tycker personligen att man saknar Davids röst och gitarr mer på Rogers album, än Rogers låtar på senare PF's album. bla Pulse är en grym live-DVD, där den inhyrde musikern Richard Wright är med. Signifikativt, "comfortably numb" var den enda låten som DG helt bidrog med på the wall. Denna anses som bästa låten på albumet (framröstat). The final cut är helt RW's verk, och plattan anses som PF's sämsta någonsin. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2011/02/26 : 07:25:09
|
Roligt med boktips som omväxling! Skall absolut läsa boken. Själv är jag en gammal uv som i stort slutade lyssna redan när Syd Barrett lämnade.(På nåt lite sorgligt sätt kanske hans skugga ändå fanns kvar i Pink Floyd hela tiden.)Själv kämpar jag fortfarande med att ta igen lyssningsmässigt. Inte ens "Dark Side of the Moon" finns riktigt i mitt hjärta (ännu - hmmm). Tack för tipset! |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
|
Topic |
|