Author |
Topic |
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....
1683 Posts |
Posted - 2011/02/21 : 21:16:50
|
Jag tänkte så här, nu i mässtider särskilt, men det är ett ständigt aktuellt ämne: Hifi-klyschor!
Jag gör en collaborative playlist där man kan fylla på hifiklyschor på Spotify. All musik finns ju tyvärr inte där, då skulle ju Pink Floyd med helikoptern och Roger Waters "Amused to death" redan ligga där.
Jag har lite stiltje i tanken nu, men jag vet att Yello borde vara där med någon låt, förmodligen från "The eye", men jag vet inte vilken. Vilken låt brukar liras på mässor, och räknas som en riktig hifiklyscha?
Muddy Waters "Folksinger" har jag lagt nån låt från, men inte heller där vet jag vilken som är favoriten att spela i "imponatorsammanhang".
Min definition på hifiklyscha är att det är en låt som är allmänt välkänd bland audiofiler för sin ljudkvalitet och har förekommit på mässor eller är överlag allmänt känd i vår subkultur. Det går inte att komma dragandes med vilken välinspelad låt som helst, utan det måste vara en klyscha.
HÄR är länken till den gemensamma spellistan för er som har Spotify.
Än så länge ser den ut som följer: Keith don't go - Nils Lofgren Brothers in arms - Dire straits Come away with me - Norah Jones New Favorite - Alison Krauss My home is in the Delta - Muddy Waters (Denna är jag som sagt osäker på, men jag vet att Folksinger är en känd platta bland audiofiler) Stimela - The Dowry song - Hugh Masekela It doesn't matter - Alison Krauss (än en gång) The Door - Keb Mo
Kom igen! Fyll på är ni snälla! Vi får hoppas listan inte blir Rickrollad... ;-) |
Edited by - lindvall on 2011/02/28 17:55:01 |
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2011/02/21 : 22:08:17
|
Eagles-Hotel California från Hell Freezes Over |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2011/02/21 : 22:31:07
|
High Life från Jazz at the Pawnshop med Arne Domnerus (Gert Palmcrantz) La Vezina Catina med Esther Ofarim, Yang City Variations The Jing Ying Soloists |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
lindvall
1683 Posts |
Posted - 2011/02/25 : 11:00:22
|
Tråkigt nog finns varken Hotel California eller Jazz at the Pawnshop på Spotify. Men Kari Bremnes fanns!
Fortsätt gärna att tipsa om klassiska audiofil-låtar, och lägg gärna själva in dem i den gemensamma spellistan om ni har tillgång till Spotify. |
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2011/02/25 : 11:09:39
|
Metal Dance med SPK är ju inte att tänka på... |
|
|
lindvall
1683 Posts |
Posted - 2011/02/25 : 12:57:16
|
Hur kunde jag glömma Patricia Barber och Jennifer Warnes?! De är tillagda nu. |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2011/02/25 : 15:14:20
|
Något från de senaste Donald Fagen- eller Steely Dan-skivorna.
|
|
|
Junepe
100.000-klubben
614 Posts |
Posted - 2011/02/25 : 16:48:28
|
Det första jag kom att tänka på var Stacey Kent, dock ingen speciell låt eftersom jag knappt hört henne mer än hos utställare och handlare. Sedan direkt över till något av och med Silje Nergaard , kanske Lullaby to Earl.
*Lyssna, lyssna nu asså, man kan till och med höra barnet där i bakgrunden osv.. * Den meningen angående barn "skriket" i Lullaby to Earl har jag hört ett antal gånger på ett eller annat sätt. ;)
Ska ta mig sjutton lägga i den i släden nu, blev sugen på att höra denna lullaby.
Har tyvärr inte spotify. Men klipper till med dessa utifall dom finns där på spotify.
Rickrollad har jag däremot blivit så otroligt många gånger. Nästan alltid när Zlatan nätat och jag vill se repris. Då får man höra herr Astleys röst ett antal gånger innan man träffar rätt. :)
|
¿?¿ JUNEPE ¿?¿ |
Edited by - Junepe on 2011/02/25 16:50:58 |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2011/02/25 : 17:34:49
|
Vad är tanken med spellistan då spotifys ljudkvalitet suger? |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
Kondensatorn
Member
120 Posts |
Posted - 2011/02/25 : 18:23:55
|
Chris jones-No sanctuary here |
Shanling CD T-100, ZERO 24BIT/192KHz DAC,Squeezebox V-3, Hegel-H1,Dual-721, Dynaudio Aries Diy Scanspeak 2 delat, Systemdek IIX |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2011/02/25 : 18:49:12
|
räven Den här musiken är så välinspelad så det låter väl bra ändå |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2011/02/25 : 18:53:22
|
quote: Vad är tanken med spellistan då spotifys ljudkvalitet suger?
Suger är kanske lite väl magstarkt om vi pratar om premiumvarianten med hög bitrate ikryssat. Men visst, det är sämre än CD... |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
lindvall
1683 Posts |
Posted - 2011/02/28 : 14:06:16
|
Tack för alla tipsen! Jag ska kolla om de finns när jag är vid spotify.
Tanken med spellistan är att få en samling klassiker, eller klyschor om man så vill, för nyblivna hifiintressenter att sätta sig in i. En allmänbildande lista helt enkelt. Och jag tycker själv det är rätt kul genre. |
|
|
lindvall
1683 Posts |
Posted - 2011/02/28 : 17:54:21
|
Sundström: Någon speciell Steely Dan eller Fagenlåt som blivit nästintill uttjatad i våra sammahang? Finns det nån låt man "alltid" väljer? Själv väljer jag alltid "West of Hollywood" från "Two against nature" för jag älskar det evighetslånga saxofonsolot på den låten. Men det är ju jag det.
Stacey Kent har varit en favorit (och är kanske fortfarande) hos mig. Jag har spelat mycket från albumet "Dreamsville". Det får bli titellåten från den, som finns på en samling med Stacey på Spotify.
Silje Nergaardlåten fanns!
Vad gäller Chris Jones hittar jag inte den föreslagna låten på Spotify. :-( Nåt annat förslag?
Ja, välinspelade låtar låter finfint på vilken skräpanläggning som helst, det är ju det som är tjusningen med sådana låtar. Jag kör Spotify Premium och lyssnar mycket via min iPod Touch och billiga in-earhörlurar. |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2011/03/01 : 13:29:07
|
Eftersom det lutar åt det lugna hållet i listan lade jag in den lugna On The Dunes från Kamakiriade med Donald Fagen. Kamakiriad har blivit mitt favoritalbum, men Aja kommer inte långt efter. |
|
|
nikwal
Member
126 Posts |
Posted - 2011/03/02 : 11:56:11
|
Hmm möjligen Suzanne vega, tex "World Before Columbus" från nine objects of desire? fö. så lyssnar jag en hel del via grooveshark
|
|
|
|
Topic |
|