HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Ny Radiohead släppt!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2011/02/19 :  17:29:23  Show Profile Send Gabe a Private Message
Lika plötsligt som den utannonserades, lika plötsligt fannns den här. Natten till lördag släpptes nya Radiohead - The King Of Limbs. Först bara som nedladdningsbar (Mp3 eller WAV), den 28 mars som cd och i maj som vinyl i en välmatad och konstfullt hopknåpad box med en mängd extra material - dock ej i form av mer musik, om jag förstått det hela rätt.
King Of Limbs består av 8 spår och klockar in på strax under 38 minuter. Det låter mest som en fortsättning på den elektroniska banan Thom Yorke och co slagit in på. Men det hela är kryddat med Yorkes falsett, körer och en och annan försiktigt placerad blåssektion. En första genomlyssning avslöjar inget nytt från Radiohead-land. Business as usual, kan man säga - kansek med ett litet stänk av besvikelse. Förra plattan "In Rainbows" speglade ett band riktigt på hugget, och är kanske den bästa plattan de gjort sedan megahyllade OK Computer.
Nu handlar Radiohead varken om lättillgänglig eller snabbsmält musik. Eller om hitar för skvalradion. Det brukar ta några genomlyssningar innan komplexiteten avslöjar sig. Och visst finns det spår som låter väldigt spännande och lovande. men jag kan ändå inte släppa tanken: Nog kunde de ha skapat både mer och intressantare musik på 3 år? Radiohead har ju ju skämt bort oss genom åren och därmed ligger ribban väldigt högt.
tycker
Gabe

Edited by - Gabe on 2011/02/19 17:30:40

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2011/02/19 :  18:08:16  Show Profile Send RobertH a Private Message
Lät ju tråkigt att det blivit mer det elektroniska, jag gillade förra skivan skarpt - just för att den var ett steg tillbaka mot gitarrer. Hur som helst så ska det bli kul att höra denna skiva, och vinyl/box lär det ändå bli att inhandla!

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

Anjin
Member

158 Posts

Posted - 2011/02/19 :  22:19:29  Show Profile Send Anjin a Private Message
Första intrycket: riktigt bra.

Ganska avskalat i allmänhet.
Inte så mycket gitarr som det frågades om.

edit: ett par rader till

Edited by - Anjin on 2011/02/19 22:37:02
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/02/21 :  10:12:40  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Hej! Kan inte låta bli att skriva en rad eller två.

Har alltid gillat Radiohead, och så även denna platta. Dom har ju alltid gått sin egen väg och spelat någon form av elektronisk progressiv britt-pop


Men nu till en fråga som jag och säkert fler med mig ställer sig.

Hur kan en Radiohed-tråd få 4st inlägg när melodifestivalen får hela 5 sidor

När jag ser detta så kan jag inte bli annat än ledsen. Hur i hela friden kan man som musikintresserad lägga mer tid på melodifestivalen än på när ett av världens största band släpper ny skiva Ja det är och förblir ett mysterium för mig.

Mvh en som vågar vägra melodifestivalen

Edited by - läktarörnen on 2011/02/21 12:28:59
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2011/02/21 :  12:59:04  Show Profile Send Gabe a Private Message
....kan inte annat än förundrat hålla med.... Radiohead är beständig musik som betyder något för musikhistoriens utveckling. Kanske lite orättvist att jämföra med schlagerskval, men handen på hjärtat: Hur många av melodifestivalens artister och låtar sätter några långvariga spår över huvud taget? Är man snäll kan man säga att det bjuds på "tidlösa" slagdängor, men är man lite mer eftertänksam så tycker i varje fall jag att det mesta i melodifestivalsammanhang låter oerhört dammigt och framförallt fegt. Om jag tittar? Med en dåres envishet hoppas jag varje gång få höra något som avviker från den gängse mallen och som stucker ut. Melodifestivalen är mest av allt programmet jag älskar att hata!
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2011/02/21 :  14:10:23  Show Profile Send modernman a Private Message
Det ska bli spännande att höra. I väntan på vinylen kanske den tom finns på Spotify!?

Vidare håller jag med om melodifestivalen. Det är nog svårt att tycka om musiken där, om man är mycket mer intresserad av musik än medelsvensson. Men själva programmet/tävlingen finns det nog en del musiknördar som följer. Dock inte jag.



Edit: nej, plattan fanns inte på Spotify än.

Edited by - modernman on 2011/02/21 14:13:28
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2011/02/21 :  14:57:34  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Då blir det väl till att inhandla vinylboxen. :)
In Rainbows står där hemma i 2x12 45rpm, låter mkt bra :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Anjin
Member

158 Posts

Posted - 2011/02/21 :  15:07:56  Show Profile Send Anjin a Private Message
Inte på spotify, men väl på andra ställen:
http://prettymuchamazing.com/reviews/albumreviews/thekingoflimbs#more-26388

läktarörnen: Kan bara hålla med dig. Schlagern är bara en kavalkad av intetsägande musik gjort för att tyckas om efter första lyssningen.
Men det är väl någon morbid sida som kommer fram hos folk kan jag tänka mig..
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2011/02/21 :  15:11:16  Show Profile Send Passerati a Private Message
Ser fram emot en stund framför stereon med plattan!
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2011/02/24 :  19:48:18  Show Profile Send millenniumking a Private Message
På det stora hela håller jag förstås med om synpunkterna angående schlagern, men i fjol var ju faktiskt Pain Of Salvation med, och det är definitivt inte ett band som går att avfärda som menlöst skval.

Nya Radiohead måste så klart höras/inhandlas!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/02/24 :  20:03:22  Show Profile Send huzze a Private Message
Står på inköpslistan.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2011/02/24 :  21:50:17  Show Profile Send Ayn a Private Message
Om bara inte Thom Yorke hade en av världshistoriens gnälligaste röster så skulle jag gladeligen lyssna mer på Radiohead. Musiken i sig är bra, men det börjar krypa i skinnet när han börjar sjunga. Känns synd...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/02/24 :  22:08:34  Show Profile Send huzze a Private Message
Jag bara älskar hans klagande röst full med smärta...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000