HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ödessymfonin med ljudnivåmätare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/02/19 :  12:45:24  Show Profile Send gcs a Private Message
I går 18/2 var jag på Berwaldhallen och lyssnade på Beethoven Symfoni nr.5, Ödessymfonin som också samtidigt sändes i radions P2. Jag hade med mig en ljudnivåmätare där jag satt på parketten i mitten av 6:e raden. Den högsta ljudnivån där jag satt blev 106dB/C. Jag hade nog väntat mig lite högre nivå men jag undrar hur hög nivå musikerna har i sina öron. Jag ska senare idag spela samma stycke med 106dB från min lyssningsplats för en återupplevelse.

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/02/19 :  13:18:17  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Intressant, jag har för mig att studio ett har en efterklangsradie på
ca 6 meter. Så det är inte speciellt mycket högre vid musikerna än var
du satt. Uppskattningsvis 5-6 dB ungefär skulle jag tro.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/02/19 :  13:58:49  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag funderade på också på det och jag räknade ungefär 6-<10dB. I vilket fall som helst så är det mycket vanligt med hörselskador bland orkestermusiker. Men man kan se att några använder öronproppar med bygel, speciellt bland slagverkare och de som sitter nära bleckblåset.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/02/19 :  14:06:40  Show Profile Send huzze a Private Message
Tänk på altviolinisterna som har blecket bakom men även förstafiolerna kan ge sig själva hörselskador.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/02/19 :  14:16:43  Show Profile Send Eref a Private Message
Det är ju väldigt väldigt högt. Hörselskador är ju också tyvärr vanliga bland musiker som sagt. Samtidigt är det väl så att man kan tåla ordentligt höga ljudtryck så länge man är "med" både som musiker och lyssnare. Det är svårt att sätta exakta gränser för vad som är farligt/skadligt. Så mycket beror på den psykiska upplevelsen också tror jag.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/02/19 :  14:38:14  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Det är svårt att sätta exakta gränser för vad som är farligt/skadligt.
Jo så är det. Vissa verkar vara tåligare än andra. Jag tänker på hur det var när jag kom hem på natten efter någon sen inspelning i studio fullkomligt utmattad med ljud ringande i öronen. Det var på 60-talet och man hade ännu inte något begrepp om hur farligt det egentligen var. Jo jag klarade mig och det är jag glad för. Men jag vet några andra som inte gjorde det.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/02/19 :  22:13:58  Show Profile Send Adagio a Private Message
"Va.... Va då, vad sa du??"

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/02/20 :  00:52:56  Show Profile Send gcs a Private Message
JAG SA ATT JAG KLARADE MIG!
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2011/02/20 :  10:56:10  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Intressant iaktagelse 106db som mest, har du nån
ungefärlig siffra på lägsta kontra nån slags normalnivå ?

Edited by - DahlbergAudio on 2011/02/20 10:56:42
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/02/20 :  11:33:57  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Jag ska senare idag spela samma stycke med 106dB från min lyssningsplats för en återupplevelse.

Intryck ifrån detta experiment är också intressant.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/02/20 :  12:19:55  Show Profile Send gcs a Private Message
Det var svårt att mäta lägsta nivå eftersom det nästan aldrig blir helt tyst i en fullsatt salong. Jag vill inte heller väcka någon uppmärksamhet med att låta ljudnivåmätaren synas under en hel konsert. Men jag ska försöka göra om min mätning nästa gång som blir i mars. Jo jag lyssnade på stycket hemma med maxnivån 106dB. Det visade sig att det är den nivån som jag vanligen hamnar på när jag lyssnar på musik. Med undantag när musiken är hårt komprimerad/limiterad. Kan man säga då att jag sitter på 6:e bänkraden i min lyssningssoffa?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000