HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Akustisk gitarr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Falkman
Member

172 Posts

Posted - 2011/02/19 :  11:12:32  Show Profile Send Falkman a Private Message
Jag gillar låtar med inslag av akustisk gitarr. Det behöver inte vara att alla i bandet spelar akustiskt, men att lead guitarist, (vet ej hur man översätter på ett bra sätt, huvudgitarristen, sologitarristen), spelar akustisk gitarr.

För att nämna några exempel på låtar/grupper jag gillar som ibland eller ofta har akustisk gitarr.

Jethro Tull gillar jag väldigt mycket, och då deras mindre rockiga låtar. Exempel: Life is a long song, Mother Goose, Wondring aloud och många mer.

Nirvana har ju några lugnare låtar med akustisk gitarr: Something in the way, Polly t.ex.

Stones: The Lantern, Wild horses mm. mm.

Led Zeppelins 3:a med Gallow spole, Tangerine, Thats the way och Bron-Y-Aur stomp är hur bra som helst.

Gillar Beatles Anthology 3 för att de i sina studio-omtagningar spelar mycket akustisk gitarr. Fina versioner till deras färdiga alster.

Aerosmiths framträdande på MTV Unplugged är en riktig höjdare. Men den går väl inte att få tag i på cd?

En höjdare är låten Money som spelades solo av Roger Waters i dokumentären om hur Dark side of the moon skapades.

Så, jag vill gärna få tips på fler grupper som spelar en hel del akustisk gitarr på sina skivor (cd). Gärna bluesigt, rock/pop med inslag av blues. Alla förslag är välkomna.

Edited by - Falkman on 2011/02/19 11:13:27

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/02/19 :  12:45:10  Show Profile Send Vox a Private Message
Eagles - Hell Freezes Over
Eric Clapton - Unplugged

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/02/19 :  13:50:10  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message


Django reinhardt alltid "Unplugged".

En av mina absoluta favoriter. Men det är mycket jazz,
swing.

Du kanske hellre lyssnar till klastiskt gitarr spel.

Det finns gott om country gitarrister som spelar med
"fingrarna".


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2011/02/19 :  13:51:30  Show Profile Send secanbj a Private Message
Blue coast collection
http://bluecoastrecords.com/blue-coast-collection

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/02/19 :  14:47:16  Show Profile Send gcs a Private Message
Det finns faktiskt en hel del med "akustik" gitarr. Jag tänker t.ex på John Williams med ett förflutet i gruppen Sky. Eller varför inte Tomatito tillsammans med pianoplayern Michel Camilo. Skivorna äro två och heter Spain & Spain Again. Två High End skivor.

Edited by - gcs on 2011/02/19 14:48:02
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/02/19 :  14:56:39  Show Profile Send gcs a Private Message
Django reinhardt den diviga snobben kommer att komma långt om han inte dött 1954. Men han har också en son som också spelar gitarr och inte heller är så tokigt. Kolla in Babik Reinhardt som bl.a gjort en skiva i Sverige tillsammans med Ulf Wkenius och den nu salige Putte Wickman. En eller flera skivor som ligger nära Django R i stil är skivor med The Rosenberg Trio och som jag verkligen kan rekommendera. Det var allt för nu!

Edited by - gcs on 2011/02/19 14:58:19
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2011/02/19 :  15:10:56  Show Profile Send SW a Private Message
Willie Nelson kör alltid med akustisk nylonsträngad gitarr som han gett namnet Trigger.

S
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/02/19 :  15:30:49  Show Profile Send Eref a Private Message
Några riktigt fina gitarrister är Richard Thompson (en gång i tiden med i Fairport Convention), John Fahey och Leo Kottke (finns alla gott representerade på skiva). Kommer också att tänka på Ry Cooder och Bonnie Raitt.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Falkman
Member

172 Posts

Posted - 2011/02/19 :  19:59:59  Show Profile Send Falkman a Private Message
Tack för förslag. Ska kollas upp.

Som sagt, alla förslag välkomna. Swing gillas, har kollat in Miller, Dorsey, Ellington och några andra men har ej köpt något ännu. Claptons Unplugged verkar bra. Nirvana har ju en unplugged också. Jag är kanske inte så mycket för renodlad klassisk gitarr, ska helst kombineras med pop-rock-blues. Men man kan kanske ändra sig :)
Go to Top of Page

Oberheim
Member

59 Posts

Posted - 2011/02/20 :  07:46:01  Show Profile Send Oberheim a Private Message
Om man vill lyssna på lugn musik med sköna inslag av akustisk gitarr så finns ju alltid Sophie Zelmani. Inte jätterockigt men låter sjukt bra.

Eller varför inte Allan Taylor? Läskigt skön gitarr i många av hans låtar.

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81643


Edited by - Oberheim on 2011/02/20 07:48:17
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/02/20 :  08:30:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag fick en platta med California Guitar Trio, som bildades efter att ha deltagit i Robert Fripps gitarrkurser. Det låter i alla fall akustiskt och naket/unplugged och kollar man U-tuben ser det väldigt akustiskt ut.
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2011/02/20 :  22:46:45  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
Eric Bibb, kanske? Paul McCartney#180;s Unplugged -massvis med trevliga akustiska gitarrer, Sting har även en del mycket bra låtar med akustisk gitarr. Mark knopfler har en del. Johan Norberg??

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000