HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Skivsamling efter nationalitet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/02/18 :  12:43:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag undrar bara hur din skivsamling ser ut efter varifrån (från vilket land) skivorna/artisterna kommer.
Jag har inte räknat ÄN men ska komma med en redogörelse i helgen. Kan dock nämna att av mina ca 500 CD är drygt 25% ryska.

Kan tänka mig en sorts redovisning i procent eller antal plattor från respektive land. Speciellt intressant är ju skivor från mer udda länder som Gamla Guinea, Oranguthan och Inre Hybriderna ... typ.

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2011/02/18 :  18:30:43  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Har aldrig tänkt i dom banorna, men det kan ju vara intressant att få bekräftat hur inskränkt man är. Jag gör ett dyk och återkommer med rapport.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2011/02/18 :  19:06:53  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
1.Storbritannien (Alla skivor från 60-, 70- och 80-talet, sedan tappade de greppet totalt.)
2.Sverige
3.USA (förvånansvärt lite från ovanstående tre decennier).

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/02/18 :  19:08:36  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jag kan gissa att 80-90% här är svenskt, engelskt eller amerikanskt.

Sen finns det förvisso en liten aning av andra nationaliteter, från tyskland har jag tangerine dream, scorpions, nina hagen och säkert lite mer. Frankrike Jarre.
Israel - Ofra Haza
Turkiet - Tarkan

tja ...
Det finns nog en hel del mer, men just nu ids hinner jag inte fundera mer.

edit:
I den klassiska samlingen ryms det förvisso ett stort antal européer knappt någon från england. Definitivt
ingen från USA, troligen inte heller någon från england heller.

Edited by - Mickel-mackel on 2011/02/18 19:10:56
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/02/18 :  19:38:26  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Nu ska vi se ... Lite kan jag slänga in men får kompletta senare.
England:
USA:
Ryssland: 124
Italien: 27
Kanada: 9
Irland: 6
Japan: 5
Sverige: 5
Polen: 3
Spanien: 3
Frankrike: 2
Portugal: 1
Iran: 1
Kina: 1
Estland: 1
Marocco: 1

Edited by - soundbrigade on 2011/02/19 08:24:29
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/02/18 :  21:23:14  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
En snabb gissning, återkommer med en korrekt %-lista senare:

1. Sverige (visa, pop, punk, hårdrock, metal, folk, jazz, rock, reggae)
2. England (pop, rock, hårdrock, metal, reggae)
3. Tyskland (hårdrock, metal)
4. Jamaica (reggae)
5. USA (pop, rock, hårdrock, metal)
6. Canada (rock, & progressive rock = Rush!!!)
7. Finland (metal)
8. Norge (metal)
9. Australien (hårdrock, metal)
10. Polen (metal)
11. Frankrike (metal)
12. Madagaskar (folk)

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2011/02/18 21:34:55
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2011/02/18 :  21:38:15  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Resultatet blir skrämmande. Värre än jag befarat!
USA 42%
GB 33%
SE 10%
Kanada 2%
Finland 2%
Holland 2%
Det blir ca 91%
Följande länder delar på resten:
Frankrike, Norge, Schweiz, Tyskland, Italien, Australien, Japan, Island, Danmark, Rysland, Irland, Jamaica i fallande ordning.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/02/18 :  22:01:20  Show Profile Send Eref a Private Message
Det var väl inte skrämmande Miaber! Majoriteten av mina skivor kommer också från USA. Fantastiska blues, rock och jazzplattor framförallt. Storbrittanien, Irland och Sverige kommer sen. Jamaica, Sydafrika, Mocambique, Tunisien, Egypten, Frankrike, Norge, Finland, Danmark, Island, Ryssland, Tyskland, Italien, Brasilien, Indonesien, Nya Zeeland, Australien, Spanien, Nederländerna. Canada, Argentina, Portugal, Ungern, Tjeckien, Belgien, Kenya, Kina, Indien, Mexico, Haiti, Cuba är några andra länder som finns representerade i min skivsamling. Det är spännande och fantastiskt att lyssna på musik från hela världen. Lennart Wretlinds P2program med världsmusik på söndagsmornar är ett av mina absoluta favoritprogram!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2011/02/18 :  22:48:45  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Jag har inte räknat. Men förrutom Engelskt och Amerikanskt så gillar jag många Tyska artister också.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/02/19 :  13:32:15  Show Profile Send huzze a Private Message
Huff, skulle inte orka räkna, men mycket thrash och grunge = USA.
Klassiskt från centraleuropa.
Äldre pop/rock från England.

1 rysk skiva (Shah)
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/02/19 :  14:03:33  Show Profile Send gcs a Private Message
Av mina c:a 10.000 CD skivor är kanske 80% inspelade i USA. Hur gör man med en artist från Brasilien medan skiva är inspelad i USA. Med mina första 400 LP-skivor är det inga problem för där vet jag ungefär när dom är köpta, dom står nämligen i inköpsordning. Det har liksom blivit värre med CD-skivorna. Det blir för mig ibland en glädje när jag stöter på en skiva som jag velat lyssna på för ett år sedan men inte hittat. Jo jag vet hårddisk, men det är inte lika kul som en skiva.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/02/19 :  14:26:24  Show Profile Send huzze a Private Message
HDD är av ondo...

Jag hade mina vinyler i kronologisk inköpsordning jag med men det var lätt att hålla ordning på 40-60st men 400 . Fast det visar ju bara vad hjärnan är kapabel till.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/02/19 :  14:53:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
gcs: har lite samma fundering, men jag har gått efter artistens ursprung. Dock har jag en skiva med Baba Yaga som består av artister från Ungern, England och Ryssland ....
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/02/19 :  15:03:12  Show Profile Send gcs a Private Message
Baba Yaga det låter som det är bra musik. Jag tror faktiskt att jag hört något av dom i Klingan. Jag vet också att jag köpt en skiva med dom efter att jag hört guppen.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/02/19 :  21:49:35  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Nästan skaplig musik, tycker jag. Det finns en tolkning av Back In USSR framförd a capella som slår det mesta, samt en del finstämda låtar.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2011/02/24 :  19:50:47  Show Profile Send millenniumking a Private Message
I min samling dominerar nog Sverige, USA och Storbritannien... men även Tyskland, Finland, Norge och Kanada är starkt representerade eftersom hårdrocken där håller hög klass (enligt mina öron).
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/02/25 :  19:29:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Usch på mig! Jag har inte räknat resten av plattorna men jag antar att återstående musik är hälften är amerikansk (syke a delic) och hälften (drygt) är engelsk.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000