HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på billiga beg golvisar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/02/16 :  08:10:17  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Hej!
Sölar ner forumet med en sådan här tråd igen..

Men saken är att en kompis till mig har köpt hus och vill nu ha ny hembioanlägging ty hans gamla är just gammal (Äldre Yamaha med prologic-decoder samt QLN Qubic 111-stativare om jag inte minns fel).

Budget har han satt till ca 7000:- för förstärkare och frontar och det begränsar en hel del. Det han är ute efter är en förstärkare med hdmi och det tror jag att jag hittat åt honom, det finns ett par Yamaha rx-v765 ute på annonser som det säkert går att få för 2500-3000:- vilket lämnar oss med 4-4500:- kvar till frontar. Center är inte dödsviktigt för honom i nuläget men kan bli aktuellt om det finns matchande i bra kvalité.
Helst vill han ha ett par frontar som går ganska djupt i frekvens eller till iaf 40Hz och de kan vara ok breda dvs 8-10".

Jag började ge förslag på NHT 2.5 samt Audio Pro Black(/Blue) Diamond men de högblanda svarta bestarna föll inte i smaken. Vill helst ha i träutförande, nyans inte så viktigt.

Canton LE -serien, Jamo 707, QRS500 eller vad finns det där ute på beg-marknaden som kan passa tycker ni? Finns stativare till det priset som kan lev hyfsat djup?

Jo, rummet är långsmalt och utan att ha mätt det skulle jag gissa på 3,5 * 8m och det kommer spelas på längden. Gips och träregelväggar i radhus från ca 1970.

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/02/16 :  08:36:04  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Ett par begagnade Infinity Kappa 600 eller 400 borde gå att uppbringa även om priset naggar i budgeten. Annars finns också Infinity Alpha och Beta 50 som är rejäla golvare som går hyfsat i djupet och finns billigt begagnade. Centrar som matchar likaså. Kappan är dock snäppet bättre i kvalitet.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/02/16 :  08:43:07  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Audiovector C2 mkII i lönn för 2.500 kr.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=2339

Nypris 8.500 kr, spelar ruggigt bra för de pengarna. Detta är faktiskt mina gamla högtalare som säljs vidare till tredje ägaren...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Falkman
Member

172 Posts

Posted - 2011/02/16 :  14:50:35  Show Profile Send Falkman a Private Message
Är i säljläge för mina två Acoustic Energy Evo3 högtalare. Priside 2.500:- De har inte en skråma och är i mycket fint skick. Då får han med dryga 2x3 meter Supra Ply 3.4s högtalarkabel. Kan det vara något? Har precis fotat av dem så bilder kan skickas. Har tyvärr inte kvar kartongerna så om de kunde hämtas här är det en fördel.

Säljer även min Rotel RA-971 Mk2 förstärkare men den passar kanske inte till det han vill ha?

Mvh
Sven
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2011/02/16 :  23:09:11  Show Profile Send Passerati a Private Message
Original Opus 3 Chaconne Delta finns lite väl billigt emellanåt, med möjligheten att uppgradera element/filter till en helt annan nivå senare om man önskar.
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/02/18 :  09:16:39  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Tackar för förslagen. Verkar som om det kommer lösa sig. Får återkomma med detaljer när affären är i hamn.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2011/02/18 :  13:02:45  Show Profile Send svanbo a Private Message
Du måste även kika på Canton RC-L. Säljs nya från Tyskland av bl.a. Hififabrik.de, dyker även upp beggat titt som tätt (var otroligt populära för ett antal år sen). Kanske något dyrare än 4500 men är väl värda det. Googla för info, finns massor. Djup bas i överflöd så sub behövs inte. Center tycker jag är överreklamerat i litet rum; ett par bra frontar simulerar centerkanalen minst lika bra som att ha en separat center. Då kanske man kan få loss pengar till ett par bättre frontar också.
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/02/18 :  16:12:37  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Nackdelen med RC-L är att man ska ha för och slutsteg för att koppla dem som det var meningen med boxen och ett ganska rejält slutsteg för att kunna driva bestarna.
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/03/21 :  10:19:43  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Lovade ju att återkomma när det var löst så nu knyter jag säcken för denna gången.

Efter att ha velat lite och tackat nej till ett supererbjudande (pga fraktproblem) så blev det till slut ett par golvare utan vidare tankar om matchning till ev multikanal.
Vad blev det då? Jo, ett par Jamo 7.7i som han driver med en Yamaha Rx-v767 (heter de så?) och än så länge verkar han vara helt nöjd. Vet ni vad en ev center i den serien heter?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000