HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Min förstärkare genererar ett brummande ljud...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2011/02/13 :  20:46:11  Show Profile Send millenniumking a Private Message
En av mina förstärkare, en kinesisk Cayin 153B, genererar ett relativt högt och tydligt brummande till högtalarna. Jag har haft den i mer än två år och har använt den till flera olika högtalare och cd-spelare och haft mängder av olika högtalar- och signalkablar inkopplade och den brummar alltid. Så det beror alltså på själva förstärkaren. Det stör inte när jag lyssnar på musik, det är en väldigt trevligt ljudande förstärkare som jag inte vill göra mig av med. Om man går nära högtalarna och lyssnar noga vid lugnare musik hörs dock tydligt att brummet finns där även när musik spelas.

Är det någon mer kunnig och insatt som har några tankar eller teorier om vad brummet kan bero på? Den har alltid genererat detta brummande till högtalarna, men det brummar faktiskt till och med högre när den är inkopplad i en grendosa jämfört med om man kopplar den direkt i vägguttaget. Finns det något man skulle kunna göra eller ska jag helt enkelt acceptera att den beter sig på det här viset?

Edited by - millenniumking on 2011/02/13 20:46:37

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/02/14 :  08:21:24  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Har du provat med något slags nätfilter eller med en galvanisk avskiljare?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/02/14 :  08:38:01  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
kan vara dålig nätdel, för små glättingskondensatorer etc..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/02/14 :  12:40:34  Show Profile Send mangs a Private Message
Testat att vända på nätkabeln? testat i jordat uttag, testat den ihopkopplad bara med en signalkedja etc. Om du har den kopplad på något sätt till TV etc där du har antenn kan det ställa till en hel del vad det gäller brum. Brummar själva förstärkaren i sig själv också, dvs nätdelen?
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/02/14 :  17:07:10  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Testa att koppla in den på en annan fas, ett jordat uttag i kök eller badrum brukar funka bra!
Brummar det fortfarande?
- Vänd på kontakten!
Brummar det fortfarande?
- Koppla ur övrig utrustning på den fasen!
Brummar det fortfarande?
- Då har du ett ex. av brummande förstärkare. Härda ut eller sälj.

Inte helt sällan kan förstärkare med rejäla trafos brumma ibland. Min Hegel brummar från och till men inte hörbart när musiken flödar.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2011/02/15 :  16:46:29  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Tack för tipsen! En del att fundera över.

För att förtydliga:

Nej, själva förstärkaren brummar aldrig, men den sänder ut ett brummande som hörs genom högtalarna.

När man spelar musik stör det dock inte eftersom musiken allt som oftast är rejäl hårdrock.

Jag är så otroligt nöjd med förstärkaren, och har varit, ända sen jag köpte den för strax över två år sedan. Jag härdar ut även om jag inte kan lösa brummandet den genererar!
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/02/15 :  19:41:03  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Brummar det om bara förstärkaren och högtalarna är inkopplade, alltså utan någon annan kringutrustning inkopplad ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

eive
Starting Member

28 Posts

Posted - 2011/03/10 :  10:21:04  Show Profile Send eive a Private Message
Brummar det i högtalarna oberoende hur mycket volymen står på beror det troligen på hur konstruktören löst kabeldragningen i förstärkaren.

Roland Johansson i Piteå är duktig på rörförstärkare. Han kanske kan ta en titt i din förstärkare. Han är jättebra att ha att göra med.

Om du fortfarande på den ort du lagt in i forumet så har du ca en timmes bilkörning till honom.

Prova att maila honom. Den första mailadressen tror jag är hans privata och den andra är firmamailen.

tango4@telia.com
info@tangotubes.com

/Eive

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/03/10 :  17:11:18  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Testa med att kolla om trafon sitter fast riktigt. Jag hade ett liknande problem med mitt Vincent slutsteg, och där hjälpte det med att dra åt muttern på trafon några mm.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000