HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 amazon.co.uk
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2011/02/02 :  23:54:26  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
när man handlar från amazon så kan man välja att köpa en ny eller en beg skiva, om man då väljer att köpa den begagnade skivan tillkommer det något mer än frakten? tar amazon ut en avgift???

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2011/02/03 :  08:04:24  Show Profile Send Ayn a Private Message
Nix, what you see is what you get! Beställer väldigt mycket via säljare på Amazons marketplace just därför att det blir så billigt och smidigt. Senast igår faktiskt.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/02/03 :  11:54:24  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Hej! Inget extra, bara till att köpa

Kan dock vara en fördel att ta dom skivor som beskrivs som Very Good eller Good.

Lika lätt och billigt från www.amazon.com som www.amazon.co.uk

Mvh.



Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2011/02/03 :  13:18:58  Show Profile Send bibl a Private Message
Nja, läktarörnen... den senare är inom EU och du löper därmed inte risken att åka på tull in i landet till skillnad från .com som är i USA och därmed utanför EU:s tullgräns.
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/02/03 :  15:10:08  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Hej bibl! Ja så kan det säkert vara som du säger. Har själv aldrig köpt från amazon.co.uk utan bara från amazon.com och där har aldrig problem eller extra avgifter tillkommit (just som du sa) Det jag mena var att även amazon.com också finns och att det går fint att köpa därifrån också. Då trådförfattaren endast frågade om amazon.co.uk

Men extra tullavgift vill man ju inte ha.

Synd att man inte kan köpa alla dessa skivor i Sverige för samma peng som på amazon

Mvh.

Mvh.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2011/02/03 :  15:57:10  Show Profile Send bibl a Private Message
Både jag och hustrun handlar en del från staterna med jämna mellanrum och man kan väl säga att ett paket på fyra fastnar i tullen, andra jag har talat med säger att man får räkna med vartannat. Det finns dock ingen rim och reson i det utan det handlar bara om tur (hustruns paket brukar komma igenom och mina fastna....) När det gäller .co.uk affärer är det ju innanför EU:s tullgräns och då ska allt vara lugnt. Om Freddie Boy däremot menade extra avgifter som amazon lägger på så är ju svaret givetvis nej, men som sagt det finns ju även andra hänsyn att taga.

Intressant dock är det här med internethandel där du köper en digital vara online, exempelvis en programvara som du betalar och sedan laddar ned digitalt till din hårddisk. Då verkar det som att alla avgifter faller bort, du får givetvis betala vat (moms) enligt det landets regler som du köper ifrån men tull slipper du eftersom ju tullen har lite svårare att snappa upp den virituellvara än en fysisk som går att ta på...
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/02/03 :  16:49:51  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Lustigt, då jag köpt massa och varit med o beställt med polare lika mycket som jag själv köpt.

Har aldrig råkat ut för några extra avgifter, brukar bli 50kr i frakt + kostnaden av skivan som sällan är direkt hög om man nu köper begagnat.

Dock så brukar det ta ganska lång tid innan man får sin/sina skivor.

Har heller aldrig provat att beställa Lp. Bara cd från amazon.com för min del.

Mvh.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2011/02/03 :  17:11:40  Show Profile Send bibl a Private Message
Vissa affärer brukar ibland fylla i "gift" på varudeklarationen och då blir det ju tullfritt, eller så har du bara haft tur hitintills och då är det ju bara att gratulera.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/02/03 :  17:36:29  Show Profile Send gcs a Private Message
När man beställer från UK lägger dom på en frakt. Jag minns inte hur mycket men det är under £ 2. Allt det där står när man beställer. Jag har beställt både från UK och USA och har aldrig behövt betala någon tull.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2011/02/03 :  18:09:14  Show Profile Send bibl a Private Message
Som sagt alla som kommit förbi tullen utan att behöva tulla in paket från länder utanför EU är bara att gratulera. Vill man läsa mer om vad som gäller finns det här på tullens hemsida.

Orkar man inte läsa allt det fanns följande belysande räkneexempel;

Exempel: Musik CD-skivor från USA
Pris på Internet: 1450 kr
Frakt och försäkring: 50 kr
Tull 3,5 procent: 1500 x 3,5%=53 kr
Moms 25 procent: (1500 + 53) x 25%=388 kr
Speditionsavgift: 100 kr
Att betala: 2041 kr (1450+50+53+388+100)


Avgifterna som läggs på vid gränsen brukar man få betala när man ska hämta ut paketet på postens utlämningsställe, alternativt direkt till speditören om det kommer med UPS eller något annat speditionsföretag.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/02/03 :  18:59:48  Show Profile Send gcs a Private Message
När jag har beställt från .com har det för det mesta ramlat in en skiva lite då och då. Skivorna brukar komma från olika leverantörer och t.o.m från Nya Zeland. Senast för en vecka sedan fick jag tre CD-skivor från USA i ett enda packet, och det tillhör ovanligheterna.
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2011/02/03 :  19:02:29  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
ok, tack alla för hjälpen. jag köper mestadels LP och jag tyckte att det var så bra priser. men då vet jag att inget tillkommer och ingen tullavgift från co.uk. tack tack

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2011/02/11 :  10:57:00  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
Har precis köpt, MARK KNOPFLER Shangri-La (2006 US exclusive limited edition 14-track 2-LP set pressed on 180gram HIGH PERFORMANCE VINYL på amazon UK säljare eil.com men om jag hade köpt skivan på eil#180;s hemsida så hade skivan kostat 30 :- mer. hum.....

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000