HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mitt i musiken
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MatsB
Member

327 Posts

Posted - 2011/02/01 :  15:11:48  Show Profile Send MatsB a Private Message
Lyssna på detta program i P1!

14:50 Mitt i musiken
Musiknyheter från Sverige och världen.

Sänds även kl. 21.35.

Handlar om könens olika intresse för ljudteknik.

Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga!

Edited by - MatsB on 2011/02/01 16:34:15

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/02/01 :  15:57:47  Show Profile Send Eref a Private Message
Skulle vara intressant att höra mer från den avhandling som tydligen någon har gjort. Det finns ju en massa intressant att reflektera över när det gäller genusfrågan och hifi och musik. Det vore bra om fler kvinnor var med i hifisammanhang. Har aldrig riktigt fattat varför det inte skulle kunna vara så. När det gäller musikintresse finns ju ingen skillnad vad jag vet.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/02/01 :  17:11:51  Show Profile Send gcs a Private Message
Dels kan det vara en generationsfråga beroende på vilken åldersgrupp man tillfrågar. Sedan är det också antagligen så att de flesta kvinnor, då speciellt om dom har barn oftast är dubbelarbetande. Dom tar större ansvar för hemmet medan vi män hinner att gå på hifi-mässa eller något annat kul.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/02/01 :  17:31:56  Show Profile Send Eref a Private Message
Men stämmer det? Även dubbelarbetande kvinnor verkar ju ha tid med andra intressen. Och en trend är väl förhoppningsvis att unga män tar större ansvar för hushållsarbete och att vara med barnen?
Antalet kvinnliga röster på hififorumen däremot har väl inte ökat vad jag märkt? Tja, synd är det iallafall.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/02/01 :  19:19:05  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo jag tycker också att det är synd att vi inte har fler tjejer. Vi har ju i.a.f en. På Faktiskt har jag bara sett allt som allt bara två under alla år som jag tidigare varit där. På gubbforumet Euphonia inte någon.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2011/02/01 :  22:03:08  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Admin får väl börja könskvotera in medlemmarna tills nivån ligger jämnt mellan könen.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/02/02 :  00:23:05  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Admin får väl börja könskvotera in medlemmarna tills nivån ligger jämnt mellan könen
Ja i så fall får Admin sparka ut de flesta av oss om det ska bli balans och en är då jag själv som är en gammal stöt som egentligen tillhör Jurasikpark avdelningen.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2011/02/02 :  06:21:08  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
De flesta tjejer verkar vara mindre intresserade av prylar än killar är.
Många "kill-intressen" har ju ett stort fokus på just prylarna som behövs för att utöva intresset.

Jag är inte helt säker på att killar skulle vara lika musik-intresserade om det inte fanns prylar och teknik med i bilden.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Edited by - Strmbrg on 2011/02/02 06:21:39
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/02/02 :  08:44:24  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Svårt att säga hur det är för tjejer generellt, men jag kan ju svara för mig själv.
Från mina första levnadsår har jag varit måttligt intresserad av skruvmejslar och att pilla isär små och stora apparater. Lödkolven blev jag tidigt livrädd för när min far, i all välmening, strängt sa att den är varm och ta inte i den.
Efter några våldsamma möten med 240 volt direkt ur uttagen var jag definitivt botad från allt intresse för elektronik.
I hemmet fanns heller aldrig någon svulstig hifi-anläggning, utan olika bruksmaskiner där man kunde lyssna på skivor och radio. Gitarrer fanns dock så det blev liksom att man gick direkt på källan och spelade på instrument istället för att pilla med farlig elektricitet.

Numera kan jag intressera mig för Hifi, men jag blir alldeles för fort nöjd! Skulle vi gått bara på vad jag tycker här hemma hade vår anläggning inte förändrats sen den första OTLen och de första banddiskanterna. För det lät ju jättebra! Då. Som tur är har Bernt en helt annan inställning till prylarna och ljudet, och har inte lärt sig av några futtiga volt, så vårt ljud och vår anläggning har förändrats oändligt sen dess. Och det låter bra! Jag är nöjd med ljudet. Fast de senaste högisarna är inte snygga.

Eftersom jag inte kan något om ohm, farrad, hertz och sånt ger jag mig på prylarnas utseende och kritiserar det jag ser. Waf är något som ska omhuldas, det får inte falla i glömska. Det är något jag förstår mig på.

Som sagt, detta gäller en enda tant i detta avlånga land så det gäller inte alla! Det finns säkert de som är grymma på prylar och tycker det är kul.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/02/02 :  10:25:23  Show Profile Send Eref a Private Message
Fantastiskt roligt och bra att höra dig här på Hififorum, Marina!
Men som sagt är det väl vanskligt att låta dig representera alla kvinnor förstås. Om jag tar mig själv som man är jag t.ex. ganska tekniskt ointresserad och mer fokuserad på ljudet och att prylarna är roliga och intressanta utseendemässigt. Ett av mina barnbarn däremot är bara tre år men redan tydligt tekniskt intresserad och duktig på att få ihop saker så liten hon är och hon har det nog av sin mamma som är min dotter. F.ö. är mor och dotter väldigt kvinnliga/flickaktiga.(Tyvärr mer intresserade av datorer än Hi-fi)
Jag har själv jobbat som förskollärare i trettio år och aldrig märkt nån tydlig könsskillnad i avseende på "teknik-intresse" bland barnen. (Mer än att deras lekar givetvis bl.a. styrs av de vuxnas könsmönster.)

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000