Author |
Topic |
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/02/01 : 15:06:47
|
Hej på er alla. Nu har jag fått problem. Bodde förut i en betong "bunker" och anläggningen lät efter förutsättningarna bra. Nu har jag flyttat till ett trähus och ljudet bara försvann. Basen låter odefinierat, diskanten låter skrikigt och mellanregistret verkar ha försvunnit. Dynamiken är helt borta.
Min anläggning består av: B&W 603 S2 B&W 600 S3 (center) Marantz 5004 (hemmabioförstärkare) Inter m R500+ slutsteg till 603 Playstation 3 som musikförmedlare genom hdmi.
Hade förut en Cambridge 540R men den tackade för sig och problemet var den samma. Jag har idag högtalarna 50cm från bakre vägg samt sidovägg vilket jag inte kunde ha i gamla lägenheten. Där hade jag bara ca 30 cm till bakre väggen men fritt på sidorna. Allting lät ganska bra men lite för mycket "disco" effekt på basen.
Hjälp mig om ni kan och vill ni att jag ska förklara mer så be mig =).
Mvh Marcus |
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2011/02/01 : 15:15:12
|
Hur ser rummen ut, hur är de möblerade? Har du provat att flytta runt högtalarna, t.ex. närmre bakvägg. Använder du tonkontroller?
Prova gå runt i rummet och lyssna om det låter mer av olika frekvenser på olika ställen. t.ex. bas i hörn |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/02/01 : 15:22:53
|
Ljudet låte bättre i "hörnet" konstigt nog tycker jag. Man kan säga att första reflexen låter bättre en ljudet i rummet.
Rummet är ganska fyrkantigt med en "nisch" där stereon står. Har flyttat högtalarna bakåt men enda resultatet är att basen blev lite dominerande. Rummet är normalt inredd med soffa (skinn och tyg) och en byrå i ek samt soffbord (förutom stereomöbeln som stereon är i). Soffan är ca två meter från högtalarna (stod närmare i gamla lägenheten). Funderar på om väggarna "äter" ljud, det är träväggar (och gips) med målade tapeter. |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/02/01 : 15:29:18
|
Bör kanske säga att jag inte använder mig av tonkontroller. På Marantzen har jag använt Audessy för hemmabio och då låter allt bra för film men inte musik. Problemet fanns även med Cambridge förstärkaren där jag inte använde något. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2011/02/01 : 16:27:52
|
et nytt rum innebär helt nya förutsättningar för ditt system. Det betyder att du måste arbeta en stund för att få till det och göra det lite systematiskt. Det kan vara flera orsaker till ditt försämrade ljud så börja med allt som är gratis dvs högtalarplacering (tips finns i Kokboken).
Efter att ha gjort ett ordentligt arbete så rapportera tillbaka. Vissa egenskaper kan vara kvar och då behöver nog högtalarna ses över.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/02/01 : 16:51:07
|
Får försöka hitta tid till detta projekt (intelätt med två bebisar =) ). Som tur är så har jag min andra uppsättning med Snell JIII som funkar ypperligt under tiden =). Återkommer när jag har jobbat med placeringen. Tack tills vidare =) |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2011/02/01 : 17:52:04
|
Betongbunker är ju sällan optimalt. Är det så att du anpassat dina referenser till din förra bostad, så att det mest handlar om tillvänjning av din hjärna? Om du bara spelar på en högtslsre i närfält, hur låter det då?
edit: förtydligande högtslsre=högtalare. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
Edited by - miaber on 2011/02/01 22:00:18 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/02/01 : 19:50:46
|
Lägg upp lite bilder på rummet och skriv dess mått och var du sitter. |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/02/01 : 20:00:04
|
Hej. Jag ska snarast möjligt fixa kort och mått på rummet =) som sagt kan dröja någon dag eftersom vi har två bebisar sominte är så sammarbetsvilliga för tillfället. miaber jag tyckte nog att jag fick till ljudet ganska bra i betongbunkern (mycket tyg i rummet och möbler) så jag blev förvånad över att det blev en sån markant skillnad mot det sämre =/. Diskanten låter "skrikig" på högre volym vilket jag aldrig har upplevt B&W högtalarna ha annars oberoende var jag lyssnat på dom. Jag tycker nog att det har blivit för mycket "fel" på ljudet för att det bara ska handla om ljudpreferenser. |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/02/01 : 21:26:00
|
Jag är innne lite på swamma spår som Miaber. När jag först flyttade från min lgh aka betongbunker till hus med gipsväggar försvann mycket av basen och jag fick ett något ljusare ljud överlag. Med facit i hand är nog det nya ljudet att föredra men det tog lite tid att lyssna in sig. Att lattja runt med högtalarplacering samt lyssningsposition är en bra start. Om du tycker högtalarna tonalt låter bra där de står så experimentera mer med lyssningspositionen, ett bra ursprungsläge är 38% från antingen bakvägg eller framvägg, där brukar man få till basen ok. Det faktum att du gått från ett rum där inte sidoväggarna var nära högtalarna till att som nu stå 50cm ifrån kommer göra att de spelar med väldigt, jag skulle om jag var du börja med att flytta runt men sedan kan ju absorbentpaneler vid första lyssningsreflexen ge dig ett lyft til lett tydligare och mindre skrikigt ljud.
|
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2011/02/01 : 23:34:12
|
Betong har väl sin nackdel men brukar svara bra i basen. Tunna, ostabila gipsväggar brukar inte vara någon hit för basen, kanske även dina träväggar "läcker bas". |
|
|
|
Topic |
|