HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lottovinst = Drömanläggning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2011/01/29 :  13:08:25  Show Profile Send shifts a Private Message
opethic: Har du lyssnat på Klipschhögtalarna?
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2011/01/29 :  16:57:12  Show Profile Send Sceptic a Private Message
En del verkar lite överdrivet försiktiga vad gäller drömsystem , vi pratar ju om 100 miljoner . Själv skulle jag inte ha några större problem att sprätta iväg ett par, tre mille på en anläggning om jag nu vann sådär en hundra .
Det var ju faktiskt en arbestlös kille på Gotland som vann en bra bit över 100 mille för en del år sedan. Med tanke på att han lyssnade på Pink Floyd när kvällstidningen var och besökte honom så kan det indikera att han var HiFi intresserad, undrar vad han köpte......
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/01/30 :  04:35:40  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Frågan gällde väl inte att köpa en 100-mille-anläggning hoppas jag, för då går jag bet.
Njae, frågan var mer vad man vill ha om man har fria händer och ekonomin inte sätter käppar i hjulen för ens planer och drömmar.
quote:
opethic: Har du lyssnat på Klipschhögtalarna?
Tyvärr inte, men Klipsch är ett av mina favoritmärken. Skulle de låta skit så har man ju liksom råd att byta

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2011/01/30 :  15:00:53  Show Profile Send shifts a Private Message
Ah, jag tänkte fråga först innan jag skrev något om högtalaren. Har
ingen direkt uppfattning om Klipsch som märke, men jag har hört den där
modellen på Hifihuset i Örebro. Man ska nog inte helt beskylla högtalaren
för hur den demon lät, men det var inte en av mina största hifiupplevelser.

Edited by - shifts on 2011/01/30 15:01:34
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/01/30 :  15:13:32  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Klipsch verkar alltid vara en vattendelare... Hade man så pass mycket kulor som det handlar om här så kan man alltid riva ur elementen och göra ett prydligt vinställ av det hela, om man inte gillade hur det lät.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2011/02/01 :  14:41:47  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Marcel Roggero skulle nog vara min hifi förebild om jag vann jackpoten (99 miljoner just nu, en chans på 370 miljoner att vinna). Först flyttar man till södra frankrike, sen bygger man ett separat hus på tomten för sin hifi, sen skaffar man sig såna här högtalare:

http://francois.mastroiannidiy.pagesperso-orange.fr/M%20Rogerro.htm
http://www.melaudia.net/ecouteRoggero07-0201.php
http://marcel.roggero.online.fr/Marcel-ROGGERO.htm
Go to Top of Page

O8h7w
Starting Member

21 Posts

Posted - 2011/02/05 :  01:17:46  Show Profile Send O8h7w a Private Message
Ojojoj vilken tråd... jag försöker köpa min första riktiga hörlursanläggning, för någonstans under 10 tusen - och har grubblat i ett halvår nu! Så jag skulle nog se till att köpa lite olika grejer, så man kan välja och vraka, jämföra och bedöma, tänka och tycka. Jag tycker nämligen om det :)

Men tanken att bygga hus med dedikerat lyssningsrum låter ju helt klart som en bra början. Fast jag vill nog lägga till en dedikerad verkstad också, så att man kan börja bygga egna saker när man har insett att det man verkligen vill ha faktiskt inte finns. Jag brukar nämligen landa i den slutsatsen :S

Digitalkälla:
Jag vet två aspiranter på mästartiteln, dCS Scarlatti (via USB) och Linn Klimax DS. En duell, minsann, med två helt olika tekniker. Transporter tror jag inte har en chans mot datorer. Och när man köpa den digitala mastern i sin ursprungsform... det vattnas i munnen.

Vinylspelare:
Hmm... jag har egentligen ingen koll här, men har väl hört talas om en Goldmund Reference... och det finns väl en handfull intressanta pickuper? Här vill man nog ha lite att välja på. Sedan ska man väl linda ett par trafos och bygga ett RIAA-steg.

Försteg:
Jag vill bygga något med rör i, tror jag. Fast egentligen ska det väl vara så lite försteg som möjligt. En ingångsväljare och en bunt resistorer, eller? Och hemmabygget ska väl jämföras med ett antal lådor McIntosh, allra minst.

Slutsteg:
Ingen himla aning, egentligen. Jättesystemet från McIntosh dyker upp i huvudet igen, men jag tror inte riktigt på komplexitet. Å andra sidan vill jag ju undvika långa problematiska högtalarkablar, så det bör väl i alla fall vara ett par monoburkar. Klass A eller digitalt? Rör kanske? Det beror ju lite på hur högtalarna blir...

Högtalare:
Elektrostater är väl bra till musik där det inte är så noga med precisionen i stereobilden, ortoakustiska har allt lite av en dragning åt samma håll och "vanliga" högtalare är väl bättre när man vill ha den där precisionen. Hur låter egentligen en linjekälla? Hur låter egentligen horn? Och alla varianter ska nog ha lite olika rum för att få bästa möjliga förutsättningar, egentligen. Gärna med ett annat stort rum på andra sidan bakväggen, då har man ju i princip en oändlig baffel. Det blir ju ett helt hus med bara ljudanläggningar :D

Hörlursanläggning/"Portabelt":
En Smyth Realizer... eller nej förresten, bättre att göra det med mjukvara direkt i datorn. Fast man kanske måste köpa hela företaget för att få göra så. Då kan jag ta med mig och lyssna på alla dessa spännande anläggningar vart jag än åker, t.ex. till en stuga i ett hål i skogen där det är tyst och man får vara ifred :) Jag får väl be dCS att göra en lite smidigare DAC. Stax har ett par nya prestigelurar på gång, och eftersom de inte riktigt finns än blir det ju lite svårt att försöka matcha de till en förstärkare.

Sade jag förresten att det inte får vara några kontakter i mina system? Allt ska direktlödas.

För att avrunda det hela vill jag bygga batteridrift till precis allting. Sådana här batterier, i mängder: http://www.teamorion.com/batteries-en/lipo-car-pro-packs.html (90C innebär att man kan få en ström ur batterierna som skulle göra slut på de på 1/90 timme, uppåt 600A med andra (mer vanliga) ord) Och så en bunt små kondensatorer för de riktigt snabba strömpulserna.

Och även om jag skulle bli helt nöjd med ljudet, kommer jag ju ändå inte att vara helt nöjd. Men denna paradox är väl helt grundläggande för alla som är riktigt intresserade av något, inte bara för oss som gillar HiFi.

Ps. Hoppsan, nu när jag skrivit färdigt fick jag förstås syn på en intressant skapelse, till det nätta priset 14 miljoner!
http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article264719.ece

There's a nice effect of being pessimistic - everything turns out better than expected!

Edited by - O8h7w on 2011/02/05 01:53:11
Go to Top of Page

Svante F
Member

180 Posts

Posted - 2011/02/10 :  22:06:01  Show Profile Send Svante F a Private Message
Först givetvis ett rymligt rum specialdesignat mha akustikkonsult med basabsorbenter fast inbyggda i tak/väggar.

Sen köper man hem lite olika apparater och utvärderar i lugn och ro.

För/slutsteg från Krell, Ayre och Bladelius t.ex.

Högtalare:
B&W 800Diamond, Dali Euphonia MS5, Audiovectors toppmodell, Wilson

Tung Blu-ray multispelare från Marantz, Ayre eller Bladelus(kommande)

Sen säljer man det man inte gillar.Att man förlorar 100 000-tals kronor på vardeminskning spelar ingen roll.Det har man ju råd med. Härligt.

Tror jag skulle nöja mig med en anläggning för några hundra tusen. Det skulle kännas tillräcligt kompromisslöst rent musikaliskt/ljudmässigt. Visst kan man köpa grejer för ett antal miljoner men jag skulle känna att de pengarna kan användas till andra mer meningsfulla ändamål.

oppo BDP-83 Nuforce ed. / NAD C390DD / B&W 703
Go to Top of Page

Bar
Starting Member

26 Posts

Posted - 2011/02/13 :  14:50:16  Show Profile Send Bar a Private Message
Jag vet inte riktigt vad det skulle bli för stereo, men leverantörerna innefattar helt säkert Mouser, Farnell, Europe-Audio, Svenskt handelsstål osv. ;)
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2011/02/15 :  11:28:44  Show Profile Send Wizard a Private Message
Den här är lätt just nu: TAD rakt igenom utom kablar som blir Siltechs värsta serie.

Wizard
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2011/02/18 :  21:33:22  Show Profile Send Kaktus a Private Message
Med oändligt många miljoner kanske man skulle kunna släppa det där med imponatormärken och beställa one-of grejer.:)
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2011/02/18 :  22:40:30  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag skulle köpa Philips reciver Fergusson grammofon och tryckammar högtalare från Brodmans, min första anläggning. Vad roligt jag hade med den och vad mycket musik jag upptäckte.

On topic En Kondo Audio Note rigg av värsta sorten Hörning högtalare Thorens reference grammofon ihopsnört med Kondo silverkablage.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Hifi-Perra
fd. Dynaudio

97 Posts

Posted - 2011/03/31 :  01:06:23  Show Profile Send Hifi-Perra a Private Message
Jag skulle ha sålt mina Audio Physic Scorpio Mk2, mina Final Sound 400i, S110, mina Von Schweikert VR-1 och mina B&W CM7.
Sen hade jag skaffat en Solid Tech bänk, ett par Peak Consult Cerberus för 55.000:- Euro. Jag hade behållt min Bladelius Thor Mk3 Novitas och köpt ett Bladelius Ask steg samt uppgraderat mina Purist Audio Musaeus till modell fetare plus ett ihop plock från Furutech. Det roliga med det här är att jag redan har lagt 600k på hifi så om man hade
varit lite smart så skulle man ha köpt Cerberus redan från början

Mvh

Tv-rummet: Dynaudio Contour S3.4 LE o Co.

http://www.component.se/galleri.php?n=Hifi_Perrra

Edited by - Hifi-Perra on 2011/03/31 01:26:36
Go to Top of Page

osborne
Member

451 Posts

Posted - 2011/03/31 :  05:56:55  Show Profile Send osborne a Private Message
Detta var en knivig fråga.
Men jag håller nog med en del andra här.
Skulle börja med att fixa till ett riktigt rum.
Sen skulle anläggningen komma, men vad vet jag
inte ännu. Det tål att funderas på

Mitt musikrum.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44545
Go to Top of Page

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2011/04/10 :  08:52:20  Show Profile Send Phoenix a Private Message
För 100mille skulle jag ge fingret till min nuvarande chef på vägen hem skulle svänga inom Nordea säga att tja nu löser vi lånen i cash efter det bli via skroten med Venton sedan till Dodge handla min drömbil en Viper efter detta skulle jag ringa hantverkare och säga gör klart huset kosta vad det kosta vill.

Sedan skulle jag nog ge bort typ 40-50% till välgörenhet eller liknande.
Släkten skulle få en skvätt.
Sedan skulle det nog bli något rörigt klass A historia med tillhörande Über vinylspelare.

Eller så köper jag en United klockradio bara för att jäklas med folk

If it's to loud,
You're to old.
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/04/10 :  14:52:44  Show Profile Send markusA a Private Message
Om pengar inte var en faktor skulle jag köpa en fullutrustad verkstad och ha roligt resten av livet när jag bygger nya roliga hifi-produkter. :)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000