Author |
Topic |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2011/01/26 : 19:04:02
|
Osäker på varför, men om jag inte tvingar mig att fokusera på "ljudet" så tar musiken över mitt fokus.
Så har det ju absolut inte alltid varit, men det blir mer och mer slagsida åt det hållet. Det har varit långa perioder då det varit precis tvärtom.
Ser en trendlinje som pekar i den här riktningen, så det känns inte som att det är en tillfällighet.
Ser det för övrigt inte heller som ett problem. Dock är det en intressant notering, tycker jag.
Hur är det för er andra? |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/01/26 : 19:20:25
|
Enkelt, börja och lyssna på musik du inte alls gillar. Det underlättar säkert i alla fall. |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2011/01/26 : 19:58:10
|
Jag tycker att det verkar utmärkt, går åt rätt håll, jag spelar inte skivor för att lyssna på mina högtalare, jag bygger högtalare för att jag älskar att lyssna på musik, fortsätt Du på Din väg och lyssna på musiken.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2011/01/26 : 20:44:19
|
Varför lyssna på ljud?
Lyssna på musik, kan bara hålla med Ingvar i hans inlägg.
Strmbrg, jag uppfattar nästan din topic som om det handlar om att jämföra ljud, eller har jag missuppfattat?
PG |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2011/01/26 : 20:50:41
|
quote: Strmbrg, jag uppfattar nästan din topic som om det handlar om att jämföra ljud, eller har jag missuppfattat?
Näe, det handlar om de olika fokus jag har haft inder mina "hifi-år":
Att sätta på en platta jag gillar, men när jag väl sitter där och lyssnar, så engagerar jag mej mest i hur anläggningen återger och börjar fundera och analysera det.
Eller att sätta på en platta och inte ens reflektera över återgivningen, utan bara ta del av musiken. |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2011/01/26 : 21:11:06
|
quote: Näe, det handlar om de olika fokus jag har haft inder mina "hifi-år":
Att sätta på en platta jag gillar, men när jag väl sitter där och lyssnar, så engagerar jag mej mest i hur anläggningen återger och börjar fundera och analysera det.
Eller att sätta på en platta och inte ens reflektera över återgivningen, utan bara ta del av musiken.
Då undrar jag, sker det med samma platta i de ovannämda exemplen, eller är det olika plattor som gör att du lyssnar på olika sätt?
I lördags lyssnade jag först på Robyn via spotify, bra musik, och det var njutningsfullt, där efter så satte jag på Robyn igen, hm, på vinyl alltså, och spelade via vinylavläsare, det var trevligare men jag vet inte om ljudet var bättre, men det var inte likadant.
Det är kanske det du menar med att lyssna på ljud?
PG |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2011/01/26 : 21:21:41
|
Jag menar att det - som jag ser (hör) på saken - är en stor skillnad mellan att spisa ett och samma vax och antingen fokusera på anläggningens "prestation" och att fokusera på musiken i sig.
Vet inte om mitt nuvarande musikfokus bottnar i: Att anläggningens "beteende" helt enkelt saknar - för mig - störande/distraherande element. Eller att mitt förhållningssätt till musiklyssnandet har ändrats så att jag är mer "immun" mot de fel som rimligtvis finns.
Eller om det handlar om en kombination av detta, eller om något annat.
En liten teori kan vara att man kanske faktiskt kan "förbättra" den upplevda återgivningen genom förändring av sig själv, och inte enbart genom att förändra anläggningen. |
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2011/01/26 : 22:35:00
|
quote: En liten teori kan vara att man kanske faktiskt kan "förbättra" den upplevda återgivningen genom förändring av sig själv, och inte enbart genom att förändra anläggningen.
Ja det tror jag, min acceptans för sämre inspelningar har definitivt ökat, jag ser det som att återgivningskvalitén är en del av själva verket, och får lättare att fokusera enbart på musiken. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2011/01/26 : 22:42:11
|
Strmbrg,. det är nog bara du själv som kan svara på om du fokuserar på något speciellt, eller om du lyssnar på musik eller något annat.
PG |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2011/01/26 : 22:59:10
|
PG du har missuppfattat Strmbrg tror jag. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2011/01/26 : 23:01:27
|
Japp, det är möjligt...
Ska kolla ursprungsfrågan igen.
PG |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
lucabrassi
Member
74 Posts |
Posted - 2011/01/26 : 23:47:03
|
@Strmbrg, det låter iof inte så dumt!
För min del tar det ungefär en kvart av lyssnande innan de mer tekniska bitarna fadeas ut så att säga och musiken tar över. När jag kom hem en dag från jobbet hade min fru bytt ut vardagsrumsmattan mot en riktigt tjock ryamatta. Det tog ungefär en månad av genomspelningar av favoritplattorna innan jag var tillbaka på 15 minuter |
HIFI-nybörjare |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/01/26 : 23:58:51
|
Det känns som att jag bestämmer mig innan vad jag ska lyssna på, ljudet eller musiken. (Jag skriver "det känns" för att det är inte självklart vad ens undermedvetna spelar en för spratt, man är säker på si men handlar sen så ... typ)
Har jag bytt någon sak, flyttat omkring grejer, byggt ny högtalare osv, då lyssnar jag självklart på ljudet i stor utsträckning just då. Och det är ju för att det är intressant, just då. Därför menar jag att jag "har bestämt mig" för att utvärdera ljudet.
I alla andra livets skeenden tror jag att jag lyssnar på musiken, jag har mest kval med att välja ett lämpligt album, och när jag väl börjat lyssna så kanske jag upptäcker att just den här musiken inte var rätt vid just det här tillfället. Dvs jag irriterar mig mer på en musikalisk störning än en ljudmässig.
Sen kan det väl ändå hända någon gång, ibland, att något "ljud" fångar intresset tillfälligt. Man tänker, åhå, vad häfigt. Spolar bak och lyssnar någon gång extra och kanske tom slutligen lägger till det stycket till den lilla samlingen av testljud man förfogar över.
Ungefär så tror jag att jag själv fungerar. (Just nu ... ) |
Edited by - Mickel-mackel on 2011/01/27 00:00:35 |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2011/01/27 : 08:31:43
|
Som många andra sagt grattis. Jag är lite periodare för det kan gå rätt långa perioder då jag bara använder systemet för att lyssna till musik. Sen kan jag gå in i pysselperioder där det testas, byts, undersöks o analyseras. Det kan röra sig om små eller stora projekt, mycket av dessa pysselperioder är frukten av dagdrömeri på andra ställen än framför stereon, kanske en tråkig dag på jobbet. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2011/01/27 : 17:28:02
|
Jag har väl "alltid" dvs de senaste femton åren utgått från "Klassisk musik" när jag har bedömt återgivningen.
Frågorna under min "ljudanalys-period" har varit exempelvis: Låter det som en konsertsal? Finns djupkänslan? Grötar det ihop sig? Låter stråksektionerna fnissligt eller "tutigt", eller låter de som jag minns från verkligheten? Är det ett brummande från kontrabasarna, som i verkligheten, eller är det bara basljud? Låter det stort och rumsligt eller låter det hopträngt och kompakt? Försvinner detaljerna i instrumentljuden då jag drar på? Är det en hyfsat trovärdig dynamik? Hör jag att bastonerna ekar mellan konsertsalens väggar? |
|
|
|
|
Topic |
|