HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mikrofoni?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2011/01/20 :  22:10:58  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Emellanåt åberopas apparaters och/eller komponenters tålighet mot mikrofoni.

Förmodar att det dessutom då skall finnas en påverkan på ljudet när man spisar musik.

Jag testade effekten av mikrofoni på ett drastiskt sätt en gång:
Slog på stärkeriet
Höjde volymen till max
Ingen musiksignal
Örat mot högtalaren
Knäppte med nageln mot rören.

Jo, det hördes ett litet knongande ljud.

Men:
Nivån var på max.
Ingen musiksignal.
En mekanisk påverkan på röret tusenfalt kraftigare än vad en luftburen vibration kan åstadkomma.


/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/21 :  00:44:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Då var just de rören inte särskilt mikrofoniska.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/01/21 :  09:36:10  Show Profile Send Micke Y a Private Message
men andra kan vara betydligt mer känskliga, det är min erfarenhet.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/21 :  12:11:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Absolut! Det kan vara ganska jobbigt.

Nuvistorer t.ex, jag har kretskortet i mitt riaa fjäderupphängt av den orsaken.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/01/21 :  12:27:42  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag blandar mig i diskussionen lite med en dum fråga:

Jag sitter ju med ett försteg som är av rör-hybrid typ och ett trisseslutsteg - När jag lägger örat mot högtalaren så kan jag höra ett mycket svagt brusande brum (detta oavsett om Volymen är max el. min), från den ena högtalaren så hörs även ett mycket svagt fräsande i diskanten.

Detta är absolut inget som stör vid normal lyssning, men jag tycker att det är lite konstigt att dessa "missljud" är av olika karaktär i vä/hö - jag är ganska säker på att ljuden kommer från försteget el. kablarna mellan för&slutsteg för det blir knäpptyst om jag slår av försteget.

Mikrofoni? dåligt skärmade kablar? rör som börjar bli slut?

Edit: Ändrat lite, det är mer brus än brum...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2011/01/21 15:46:04
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/21 :  14:04:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
opethic, rör är som individer, de är olika. Det kan vara rören men mikrofoni yttrar sig inte så. Jag har själv lite brus när jag kör rörslutsteg.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2011/01/22 :  08:52:46  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jag tänker såhär, och det var syftet med tråden att förklara det.

En knackning på glaskolven på ett rör utgör en enormt mycket större mekanisk påverkan på röret, än varje luftburen mekanisk påverkan.

Ja, jo en Jumbojet kan förvisso befinna sig luftburen, och om en dylik fore in i röret...

Nå,
Jag ville sätta oron/funderingen över mikrofoni och dess möjliga påverkan på den musikaliska upplevelsen i ett sansat sammanhang.

Mitt knackexempel skulle leda tanken mot att mikrofoni sannolikt är en faktor som man kan bortse från.

Om man vill, alltså.

Vill man vara på den säkra sidan kan man ju knacka på transistorerna eller kondensatorerna också.

En rimligtvis betydligt värre variant på mikrofoni är väl hur högtalarmembranen påverkas av sig själva samt hur de - rent elektriskt - skickar talspole-inducerad signal tillbaks till slutstegen?

Hela tanken med tråden var en reflexion av karaktären toffeldjur och blåval.

Eller fila rygg och sälja kanel, som det vanligtvis inte heller heter

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/22 :  12:02:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Alltså, bygger du ett riaa-steg med mikrofoniska rör så spelar det ganska stor roll.

Det beror på tillämpningen! Man kan inte generalisera i något sammanhang tycker jag.

Att just dina rör inte är så mikrofoniska är ju bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2011/01/22 12:03:41
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000