HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nytt testobjekt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/19 :  10:36:27  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Detta står nu i mitt lyssningsrum och kommer att bli föremål för testkörning, nu snackar vi rakbladsvass holografi....



- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/07/19 :  10:42:40  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Har ingen aning om vad det är för märke eller vad dom kostar. Men snygga var dom. Finns dom att få i körsbär så är det ju ännu bättre.



Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/07/19 :  10:43:00  Show Profile Send bernu a Private Message
Nu blir jag riktigt avundsjuk!

Om jag skall sätta någon högst upp på min lista av högtalare så ligger dom högt... Jag har bara lyssnat på dom hos referenceaudio i stockholm en gång men jag har nog aldrig blivit så imponerad av riktigt fast bas och en förmåga att spela i hela rummet...

Kostar runt 100':- har jag för mig? Tyvärr ett par ligor för dyrt förmin ekonomi

Meddela gärna vad du skall spela påför grejer och hur du tyckte att det lät...
/Björn (som är mycket avundsjuk)
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/19 :  10:50:05  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Det ser ut som german Physics, är det inte det?
Milos, eller Avanti, eller Minos eller vad heter den?

kanske subbarna jag tänkte på nu..

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/19 :  11:03:43  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Audio Physic Avanti 3

Mina är i körsbär och nypris är ca 110 lappar. Beroende på hur testet utfaller kommer de eventuellt att bli till salu för ett kraftigt reducerat pris.

Norska Audio skrev en fullständigt lyrisk recension i vintras(blindtest alltså, ej vanliga solglasögon....)

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/19 :  11:06:56  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

sladd; "Audio Physic Avanti 3"

.. det va AUDIO physics jag menade, tror jag iaf.
hur låer det då?

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/19 :  11:13:09  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Härligt!

Ser ju ut som Eton element i någon form, de två mellanregistrena. Sen en Ring Radiator i toppen!

Väntar på lyssningsintryck...

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/07/19 :  12:03:58  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
quote:

Audio Physic Avanti 3

Mina är i körsbär och nypris är ca 110 lappar. Beroende på hur testet utfaller kommer de eventuellt att bli till salu för ett kraftigt reducerat pris.



Varför blir det eventuellt reducerat pris på dessa beroende på utfallet?
Ska du behålla dom om dom är bättre än QRS:en?

*nu har jag inget att skriva för då kanske jag förolämpar någon
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2002/07/19 :  12:11:20  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Har lyssnat en hel del på Avanti III, skall bli intressant att se vad Sladd tycker.

En verkligt fin högtalare som dock inte är helt felfri...

Men någon brist på transparens och klarhet lär det inte bli...

Mvh. RKL
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/19 :  12:12:58  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Jag har inte provlyssnat seriöst ännu. Har hört andra berätta om dem och vete katten ifall jag vågar köra en match till mot Neptunusen....

Det finns två begagnade eller demokörda par till salu i Sverige just nu, det ena för 76, det andra för 80-någonting. Skall jag sälja dessa utan att vänta till jul så måste alltså de ligga klart under dessa priser.

Valhallan är däremot inkopplad!

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/07/19 :  12:54:58  Show Profile Send Sanoj a Private Message
1 st dräng på väg upp
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/07/19 :  15:58:29  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
quote:

Audio Physic Avanti 3


- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -



Jag är mycket nyfiken på dina synpunkter. Jag letar just nu efter en ny högtalare i den prisklassen.

Mvh
Audionet
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/07/19 :  17:07:34  Show Profile Send arcam a Private Message
quote:


Detta står nu i mitt lyssningsrum och kommer att bli föremål för testkörning, nu snackar vi rakbladsvass holografi....



- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -



Mycket snygga högtalare, ser fram emot en testrecension från
dig på dessa högt. Tänk om man får 7 rätt på lotto imorgon...
Det skulle onekligen varit kul och lyssnat på dessa dyrgripar
mvh U.L. Arcam
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/07/20 :  19:13:40  Show Profile Send n/a a Private Message
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=14927

//X-ray

"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med
mitt liv försvara din rätt att säga det."

-Voltaire

Utmärkt devis. Annonsen är utlagd på HiFiForum.nu, Hifimagasinet, Norska Audio samt Lyd og Bilde eftersom det verkar vara ett viktigt spörsmål/ Sladd
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/07/20 :  21:45:27  Show Profile Send n/a a Private Message
Hehe.. så du har redan bestämt dej Sladd.... ska bli kul att läsa recensionen!

//X-ray

"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med
mitt liv försvara din rätt att säga det."

-Voltaire
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/20 :  22:17:48  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Om du tänker efter lite så förstår du att hur jag än gör finns det alltid någon som kan hävda att mina recensioner
a) bara är för att jag själv skall tjäna så mycket pengar som möjligt
b) Hifi Consult betalar bra bara deras sortiment vinner hela tiden

Dessa två är ganska oförenliga. Neptunusen "vinner" och då vill ingen köpa Avantin...

Avantin är bäst men jag måste av olika skäl sälja den.... ganska genomskinligt?

Man kan aldrig vinna alla så det är ingen idé att försöka. Jag äger båda paren utan inblandning från Alingsås och tror ännu så länge att Avantin får stryka på foten. Då jag inte är gjord av pengar kan det vara läge att ta in lite kontanter ibland. Blir jag mer kär i den så är det inte speciellt svårt att radera ett gäng annonser

Är den bra så får jag problem - i vanlig ordning.... Fast det är ett kul bestyr!!

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/07/21 :  05:02:50  Show Profile Send ekman a Private Message
det ar val a andra sidan inte sa konstigt att folk borjar undra nar du samarbetar med hifi-consult och deras hogtalare ar battre an allt annat du testar och alltid vinner? efter vad jag har hort av neptunusen sa har jag synnerligen svart att tro att den ar battre an bade avanti och w/p 5,1an fast a andra sidan sa vet alla har ju att du har kontakter med hificonsult sa det kan ju inte direkt ses som reklam men men forstar varfor det kan uppfattas sa
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/21 :  07:41:03  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Det har gjorts 2 lyssningsjämförelser i mitt lyssningsrum och en i Alingsås.

Det är OK att ifrågasätta hur saker förhåller sig men då kanske man skall göra det också i någon form av klartext Har lite svårt för tantköret med lite småvinkar i kanten. Bättre att ta upp ämnet som du gjorde nu Ekman.

Kopplingen till Hificonsult är ju synnerligen känd och bland de som inte har dem som kamrater och säljer andra märken är ju varje test på deras sortiment uppgjord på förhand, oavsett om man läser i tidningar eller på nätet.... Sannolikheten för att jag skulle skeppa iväg en Watt/Puppy som lät bättre än Neptunusen för att hålla mig väl med Alingsåskompaniet ligger inte riktigt i linje med hur ett välljud byggs upp

Ett par forumdeltagare har hört direktjämförelsen i mitt rum och är inte förvånade över valet av Neptunusen i stället för Wilson. Ingen av dem har handlat i Alingsås någon gång. Jag vet att du inte gillat vad du hört när du lyssnat på Neptunusen och det kan jag förstå men den låter väsentligt bättre hemma hos mig. De flesta högtalare skulle nog göra det efter ett års intensivt pulande med injustering i rummet i och för sig...

Resten handlar om trovärdighet och där kan jag bara skriva vad jag tycker och vad jag hör, det lönar sig föga att försöka köra något politiskt race i ämnet. Valhallan kommer definitivt inte från Alingsås och är inte "deras" förstamärke, VAD skall jag säga till dem nästa gång vi ses, huuu

Frågan ÄR naturlig och jag har funderat lite på hur man skulle kunna behandla det hela. Kanske med fritt tillträde till mitt lyssningsrum bara man föranmäler sin ankomst? Kom gärna med förslag!



- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/07/21 :  08:51:25  Show Profile Send ekman a Private Message
hejsan sladd

jag haller helt med om att det ar trakigt med dessa smavinkar vart och vartannat inlagg pa hifimagasinet var ungefar pa det viset =) men det ar ju som sagt ganska naturligt att folk undrar nar konsulternas produkt vinner mot betydligt dyrare grejer och du sen har kontakt med dom sen tror inte jag heller att nagon vettig manniska skulle slappa ivag ett par hogtalare som later battre

undrar dock verkligen hur neptunusarna later hos dig speciellt iochmed att jag inte gillar dom alls efter vad jag har hort an sa lange jag vet att rummet kan ha STOR betydelse undrar om ett par hogtalare som man inte gillar kan lata jattebra bara man far in dom i ratt rum?? jag hoppas det for ibland blir man lite less nar man hor DYRA grejer som later skrap
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/21 :  09:57:12  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Neptunusen är lite "svår". Jag tror de flesta köper både Saturnusen och Neptunusen för deras "hifi-sound" med maffig, snabb bas etc. Det var en liten överraskning även för mig att kvaliteterna räckte så långt i jämförelsen med Watt/Puppy. Flera gånger har vi som pular med dem lite på distans märkt att det finns mer potential än vad man tror. Pjotres sjunger som de värsta Sonus Faber/Martin Logan/valfritt märke efter injustering i rummet samt - inte minst - elektronik och kablage som egentligen skulle räcka för något väldigt mycket dyrare kan man tycka.

Nyckeln till det riktiga välljudet i dessa båda ligger i att sänka diskantnivån maximalt. (om rummet inte "suger" denna frekvens vill säga) Själv har jag sänkt mer än vad som finns i standard på baksidan. Det finns ganska många som vill ha den briljanta energirika nivån längst upp men jag gissar vi båda inte tillhör den kategorin...

Sedan kan vi lägga till vattenpass i lodled, syftningsövningar för att justera in toppvinkeln EXAKT (som natt och dag i djupledsperspektivet) och den vanliga rumsanpassningen.

Det börjar ju för övrigt råda lite missmatch här också, bara kablaget kostar en bra bit mer än vad Neptunusen gör så nog ges de möjligheten på ett helt annat sätt än i en butiksdemo!

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/07/22 :  06:51:31  Show Profile Send ekman a Private Message
hmm intressant detta =) skulle verkligen vara kul att komma forbi och lyssna lite nagondag
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/07/22 :  09:34:20  Show Profile Send Nagra a Private Message
Har lyssnat på dom hos referenceaudio i sthlm, vart inte alls imponerad, 100000 för detta ljud som i mina öron var ungefär värt 10000 kr högtalare...
MEN det är ju oxå beroende på omständigheterna naturligvis, skulle vilja ge den en bra chans till, hos reference så kan man inte provlyssna bra. (dålig miljö).

enrich life through technolog
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/07/24 :  13:17:49  Show Profile Send Sanoj a Private Message
hhhhmmmm..i den lyssningsmiljön som jag har hört dom låter de INTE som ett par 10000 kr högtalare. Där befann de sig på rätt sida om 100000 kr
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/24 :  19:31:17  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!


Reference-Aaaaarrrgghhhh.... ja där är de allt "roliga" de!!

En gång när A var på R-A så lyssnades det "mellan" 2st olika stativare.
Demonstratören hade dock en förkärlek att, konsekvent ha en/två snäpp
högre volym på det dyrare paret. 3:e gången det( låg) lyssnades på det
billigare stativ-alternativet så, frågade A ( försynt, ed) om det gick att
höja lite men fick då svaret att det inte var: "meningsfullt att lyssna
högre än så här", A sade att han visste om detta men, att det var en
"vane-skada" att lyssna "för högt" och således höjdes då volymen.....
......... för att sedan "i smyg" succesivt sänkas och sedan forsättningsvis
vara lägre( i volym, ed).
Vid nästa volym-höjnings förfrågan, upprepades ovanstående procedur
och när A och A´s P såg på varandra,-... kunde de inte hålla sig från att
börja skratta… och sedan skratta ännu mer.
När Demo frågade vad som var så roligt, så kom A på( det senare enligt
A´s P "skumma") svaret att det var den ( engelska)-sångtexten som var
väldigt lustig och Demo sade lättat , Jahaja... .där ser man.


Jo, om RA finns det mycket roligt.....



Mvh A
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/25 :  00:03:03  Show Profile Send mag a Private Message
Man kanske ska slå följe med A nån gång när han ska ut o lyssna det verkar ju ganska kul .

Måste vara kul att jobba i hifi butik och träffa alla underliga typer också



//Magnu
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/25 :  07:02:34  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Det här boys är bland det bästa jag hört. Nu börjar inspelning (!) samt injustering fungera. Det blir svettigt att släpa tillbaka Neptunusarna...



- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.71 sekunder. Snitz Forums 2000