HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Tjatiga kompositörer och ombytliga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2011/01/16 :  09:18:44  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
De som återanvänder sina idéer i verk efter verk.
De som kör samma grundkoncept om och om.

Ja, det behöver ju inte vara tjatigt heller egentligen. Tyckte bara att det blev en "säljande rubrik".

Det kan ju kanske snarare leda till att det blir lite enahanda, eller åtminstone väldigt lätt att känna igen.

Om det är ointressant på P1, när jag sladdar runt i tjänsten, så slår jag på P2.
Ofta kommer man ju rakt in i någon musik man aldrig hört förut.
Men emellanåt känner man ändå igen den:

"Detta måste vara Prokofiev"
"Väldigt mycket Sjostakovich"
"Troligen Mahler"

Procke är nog den jag tycker är allra "tjatigast" med sitt "tick-tack tick-tack".

Nej!
Jag menar inte att allt dessa herrar skrivit är plankningar av sig själva.
Men en hel del.

Nu betyder ju detta inte nödvändigtvis att dessa kompositörer är dåliga, bara för att de är lite skåpmatiga.
Men det kan bli lite förutsägbart.
Jag fascineras dock över bristen på nytänkande, fantasi och nyfikenhet emellanåt.

Tjäft Strmbrg! Du har ju inte komponerat en enda takt själv!
Nä, det stämmer. Kan inte ens läsa noter.

Har vi fler av skåpmatstyp?
Eller är det kanske andra än dessa som borde in i skåpet?

Vilka är väldigt svåra att känna igen?
Vilka saknar tydliga signum och byter stilar mellan verken eller åren?

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/01/16 :  10:21:19  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
quote:
Ja, det behöver ju inte vara tjatigt heller egentligen. Tyckte bara att det blev en "säljande rubrik".

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/16 :  10:28:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vivaldi har kört mycket recycling.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2011/01/16 :  10:41:12  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Det brukar generellt sägas om konstnärer, ansedda sådana och inte självutnämnda, att de på sin höjd åstadkommer tre verk. Däremellan är det variation på samma tema.
En som jag spontant kommer på är Arvo Pärt.
Picasso en annan.
Zappa skulle nog också passa in. John Zorn likaså.

Sedan orkar jag inte fundera mer.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/01/16 :  15:53:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag lyssnar iofs inte så mycket på klassisk musik utan nöjer mig med lite Tjajkovskij och Kalinnikov (Igors elev - riktigt bra faktiskt). Det innebär att jag aldrig uppfattar om mästarna är tjatiga och utmärker sig med "störande upprepning".

Eftersom det envisas med att ha radion inställd på lokala P4 Väst på jobbetkan jag inte undgå att notera hurusom den moderna popen är gravt inflammerad av "störande upprapning"; allt från Dinkytoys till Bruce Springsteen, från Lady Gegga till Robbyn ...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2011/01/16 :  22:45:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Philip Glass.
Hela hans koncept går ut på tjatighet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2011/01/17 :  01:15:03  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Zappa, nej nu! Om någon varierat sig är det väl han!

Tycker att några föreslagna namn tycks visa på liten kunskap om kompositören ifråga.

Vivaldi var nog sin tids mest experimentella kompositör. Lyssna exempelvis på eko-konserten! Att senare tiders utgåvor inte vill låtsas om att han ofta upprörde lyssnarna och gjorde dem vimmelkantiga är ju inte hans fel. Den tidens störste hårdrockare skulle jag kalla honom!

Mahler, tja, det är sant han lånade av sig själv kan man väl säga. Men ur det han han ju framträtt som en av våra allra största symfoniker. Är det så att du har för tråkiga inspelningar av symfonierna Strömberg? Nån brist på "nytänkande, fantasi och nyfikenhet" skulle jag aldrig drömma om att anklaga honom för. Att göra en symfoni som skall "rymma hela världen" är inte att ha bristande fantasi!

Annars skall jag inte klaga på förslagen, även om jag har för dålig erfarenhet av några av dem för att kunna säga något bestämt.

Själv skulle jag tveklöst placera Mozart före dem du nämner (som exempel på "sameness" alltså). En del nutida musik låter ofta likadant för mig men det beror förstås på mitt bristande engagemang i den.

Vänligen

S



Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8520 Posts

Posted - 2011/01/17 :  01:48:04  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
En som ibland kör samma slingor på gitarren är Eddie Vanhalen...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2011/01/17 :  05:43:16  Show Profile Send Passerati a Private Message
Allt Bob Dylan jag hört låter lika illa i mina öron, undviker därför densamma pga tidigare nämnda orsak. Ungefär som att tvingas lyssna på när någon som är magsjuk uträttar sina behov, i mitt tycke

Edited by - Passerati on 2011/01/17 05:44:03
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/17 :  08:13:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:

Vivaldi var nog sin tids mest experimentella kompositör. Lyssna exempelvis på eko-konserten! Att senare tiders utgåvor inte vill låtsas om att han ofta upprörde lyssnarna och gjorde dem vimmelkantiga är ju inte hans fel. Den tidens störste hårdrockare skulle jag kalla honom!
Mja, nu missförstår du mig. Jag menar såna saker som att en violinkonsert omarbetas och blir en flöjtkonsert, sen något annat... Det är inget fel på musiken. Tycker CPE Bach är en höjdare också men han kör recycling, liksom gamle Johan Sebastian. Det var väl ett enkelt sätt att få fram stålar från diverse ädlingar som beställde musik av kompositörerna.

Zappa är ytterst ombytlig skulle jag säga.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2011/01/17 08:14:50
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2011/01/17 :  14:53:45  Show Profile Send svejk a Private Message
Tycker inte att uppräknade kompositörer är tjatiga. En kompositör sätter sin prägel på sina verk, det Mozart skrev skulle låta Mozart inte tex Haydn. Samma sak för musiker Miles Davis hade sin ton, en ton som gör att det låter Miles ingen annan. Att kunna sätta sin signatur på komponerande eller muciserande tyder på egenart inte upprepningar, tyder också på integritet man försöker inte vara till lags.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/01/17 :  17:36:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Hur var det nu med klassiska verk. (Orgel)verk innehöll väl ofta ett stycke "improvisation" mitt i någonstans, där det skulle ... improviseras. Eftersom många musiker var rätt usliga på detta lallade man runt lite på teman man plockade ur verket man spelade.

Fela mig om jag har rätt.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2011/01/17 :  18:26:45  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
quote:
Zappa, nej nu! Om någon varierat sig är det väl han!

Aj, aj, aj!
Nu förstår jag vad jag skrev.
Det var ju självklart menat som exempel på sådana som varierat sig.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2011/01/18 :  12:55:34  Show Profile Send modernman a Private Message
Är lite inne på det som Svejk skriver. Artister har ju ett kännetecken och en "ton" som man förknippar dem med. Frågan är ju om man verkligen vill att de ska ändra på sig. Då blir det kanske helt plötsligt inte den artist som man tidigare tyckt om.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2011/01/18 :  14:55:07  Show Profile Send Zombie a Private Message
Köpte Bartoks sex stråkkvartetter igår på DG som FLAC. Variation är förnamnet...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2011/01/18 :  15:30:02  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Ja Bartoks stråkkvartetter hör till de verk i musikhistorien sopm verkligen är intressanta att höra efter varandra, vilken utveckling och mångfald!

Rolf-san: Ja, då förstår jag! Blev lite konfunderad där...! :-)

Vänliga hälsningar

S
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000