HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NAD Master M5 och NAD s500i
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2011/01/15 :  18:48:28  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Undrar kort och gott om det finns någon här i krokarna som lyssnat/jämfört dessa båda cd-spelare.
Samtidigt eller i vilken ägandeform/situation som helst duger gott.

Har sneglat på herr/fru master M5 mer än två gånger, för det skulle vara gott mos att även ha SACD i hemmet.

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/01/15 :  19:24:07  Show Profile Send huzze a Private Message
Inte hört NAD s500i, men bytte upp mig från NAD M55 till NAD M5.

Här vad jag skrev i min medlemstråd:
quote:
Uuuuuuuuuuaaaaaaaaaaaaattaaaaaaans vad bra det blev!!!

Fötterna stampar takten och jag blir berörd av musiken på ett helt annat sätt än tidigare. Kan det bli så levande?

quote:
Kan bara konstatera att det känns som M5 åker i åttor runt M55.

Det är mer detaljer i mellanregister/diskant, öppnare, luftigare och "krispigare" utan att tippa över till i mitt tycke "för ljust/hårt". Ökad volym/bredd på stereobilden. Basen är lite stramare, torrare, som om M55 hade en viss loudness över sig. M5 gräver lika djupt men behöver inte betona basen för att den ska komma fram. Ytterligare ett steg i rätt riktning enligt mitt ljudideal.
quote:
Mycket bättre, en SACD-mekanik från Sony, bättre D/A-omvandlare och helt balanserade utgångssteg (inte bara balanserade kontakter) som säkert också bidrar till en del förbättringar tillsammans med Silk 050 XLR-kabeln. Egentligen är det alltså tre saker som förändrats i anläggningen, spelaren, valet av signalöverföring samt kabeln. Vilket som står för den största förändringen bryr jag mig inte om, helheten klev ett stort steg i rätt riktning och det är det som räknas.

EDIT:
Jo, en negativ sak har förändringen medfört. Släden har en kant runt skivan, så den går inte att greppa när den ska plockas ut, utan det är ett finger i hålet som gäller.
quote:
Placeringen av instrument/smådetaljer är nu sanslöst bra. Om det tidigare var centimeterprecision, så är det nu millimeterprecision, både via lurar och genom högtalarna.

Dock så saknar jag fortfarande en del i botten.

Funderar på att låta spelaren gå dygnet runt i en vecka eller två för att se om det är något som spelar in sig.

Eller så är det för mycket hifi och dags att investera i en sub? Har ju iofs tonkontroller att prova med, men de vill jag inte röra i nuläget när jag lyssnar in mig.

Efter inspelningen blev det en annan tyngd i botten. Testade sen med sub, tog bort den och så småningom flyttades högtalarna fram en dryg decimeter med stramare, tightare och mer artikulerad bas som följd. NAD M5 är en riktigt bra spelare, dock kanske det idag finns bättre för pengen, för den ligger väl kvar på 18tkr?

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2011/01/15 19:26:31
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2011/01/15 :  19:35:40  Show Profile Send alexanderj a Private Message
artikulerad bas,
Vad är det !?

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/01/15 :  19:46:30  Show Profile Send huzze a Private Message
Den blev lättare att följa, att uppfatta, istället för schludder, så pratar den tydligt.
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2011/01/15 :  20:24:26  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Underbart med artikulerad bas, är ju Bjørn Erik Edvardsen händer som varit ledande och han sluddrar mycket sparsamt ;)

Tack Huzze för att du påminde mig om att jag återigen borde ta mig i kragen och flytta runt våra högtalare, kanske vinna lite välljud :)

Den kostar fortfarande 17995:- pengar, men om den dyker upp som begagnad så finns det chans att man ropar in den.
Har alltid haft ett gott hjärta till NAD.

Ska försöka låna hem en till oss och se vad skillnaderna kan vara.
Kanske finns nån i krokarna som vill komma över med sin och mangla lite skivor och jämföra.

Skulle älska om NAD släppte en serie med rör, YUMMY!

Edited by - Junepe on 2011/01/15 20:30:11
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/01/15 :  20:46:23  Show Profile Send huzze a Private Message
Ja det är billigt att pyssla med högtalarplacering.
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2011/01/15 :  20:47:11  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Har även funderat på att hotta up min silverline. Ingen aning var, när eller hur detta skulle gå till, bara att jag verkligen är super fäst vid den så en fete moddning kanske vore bättre än ny produkt som luktar gammalt.
Helt enkelt lägga alla köpa-ny-cd-spelare-pengar på att modifiera s500i.

Dock ingen air brush målad simon bisley typ futuristisk semi-kvinna med kromad bikini och en tiger i kjedja, på s500i huven. Blir nog mer en Kokkola handmålad Tom of Finland snut med en NAD s70 (som jag för övrigt fortfarande letar efter att inhandla)fjärrkontroll i ena handen och en schäfer i andra, haha fasen nu blev jag sugen på en sådan ;)
Ursäkta mina utsvävningar gott folk.

Den är ju trots all jävulskt välbyggd med chassi av dunder kvalité och en massa andra dugliga komponenter och egenskaper.
Fanns/finns det inte ett par företag här i Växjö som sysslar med sånt?
Primare vet jag existerar men sedan är det tomt.

Edited by - Junepe on 2011/01/15 20:50:12
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/01/15 :  21:02:48  Show Profile Send huzze a Private Message
Harmony Design kanske?
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2011/01/15 :  21:03:53  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Nu kom jag på en aningen irriterande liten detalj med min NAD s500i.
I stort sett alla mina andra fjärrkontroller tar över denna maskin.
Den tar fritt emot och med glädje verkar det som alla tänkbara frekvenser och låter sig styras, byta spår, program, random, repeat osv.
Finns det något enkelt man kan göra åt detta?
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2011/01/15 :  21:45:52  Show Profile Send bibl a Private Message
En bit silvertejp över den infraröda mottagaren på maskinen?
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/01/15 :  21:57:41  Show Profile Send huzze a Private Message
Då går den ju inte att fjärrstyra alls...
Go to Top of Page

hrk
Member

124 Posts

Posted - 2011/01/17 :  17:42:09  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message
Har haft en Nad S500i men dock bara som transport till min då heldigitala förstärkare så hur den låter som ren spelare ska jag låta vara osagt.Vet dock att många tycker den håller hög ljudmässig klass.

Jag hade även samma problem med att den reagerade när man tex höjde o sänkte volymen med förstärkar fjärren vilket var irriterande.

En annan liten "sjukdom" den har är att många gånger när släden gick tillbaka "tom" utan skiva så vart det ett brummande ljud (ca 5-10 sek) vilket nog är att den söker efter en ny skiva/ nytt spår.Det är väl inget som gör den sämre ljudmässigt men är man som jag själv lagt åt det perfektionistiska hållet så är det lite irriterande i längden.

Det var lite av min erfarenhet av S500i.

Representant för Respons högtalare i Sthlm
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2011/01/19 :  21:52:56  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
hrk: Det kan faktiskt rent av vara så att det är just din gamla NAD s500i som jag innehar. Har för mig att du om det nu skulle vara på så hade den kopplad till nån slags Lyngdorf enhet.
Den har rullat många mil sedan dess. Inga skavanker eller sjukdomar i sikte än så länge. En mycket välljudande kompetent spelare.
Go to Top of Page

hrk
Member

124 Posts

Posted - 2011/01/24 :  16:08:54  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message
Det låter som det kan vara min gamla för jag hade då en Tact Millennium förstärkare som den var kopplad till. Det glädjer mig att du verkar nöjd med den och att den fungerar som den ska (bortsett från "sjukdomarna").

Representant för Respons högtalare i Sthlm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000