HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audioquest King Cobra - fynd på E-bay
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2011/01/15 :  16:41:42  Show Profile Send Örjan a Private Message
Tidigare i höstas slog jag till på ett par Audioquest King Cobra RCA interconnects.
Behändig längd, 0,5 m och till priset av 430 kr med gratis frakt.
Förvisso är längden 0,5 m inte standard, men vad vet man om vad Audioquest förser olika marknader med..........

Dom kom i ett tjockt kuvert efter några veckor ganska snart efter att jag fått ett mail från E-bay om att auktionen var borttagen pga att "copyright or trademark owner of this product reported that they believe the item may not be authentic".
AQ kan ju vara sura för att någon säljer kablar tillverkade på kvällstid i deras Hongkong eller Kinafabrik.
Ett aktuellt exempel är ju att Tele 2 (se rapportering i UNT i höstas) har försett sina kunder med sidoimporterade Iphones från en företagare i Uppsala. Eftersom "det inte var något fel på telefonerna" har Tele2 inte berättat detta för sina kunder. Undrar bara hur Apple ställer sej i garantiärenden.

Tillbaka till ämnet:
Kablarna packades upp och visade sej vara försedda med enklare plastpluggar som transportskydd än dom som ska sitta på om man köpt sina kablar från en HiFi-butik i Sverige. Originalkartong fanns naturligtvis inte heller.
Men det är säkert nån sorts bulkförsäljning.......

När kontakterna sattes på plats kändes det som om varje kontakt hade ett eget kontakttryck, i samtliga fall lägre än det som brukar känneteckna kvalitetskontakter.
Ljudet var det inte omedelbart något att anmärka på när jag kopplade in dom på min Little Dot mkIII hörlursförstärkare. Jag hade mest fokus på att lyssna på skillnader mellan olika drivrör, påfallande många hade en vass klang i högre eller lägre grad.
I går tog jag med hörlursanläggningen tillsammans med min klockuppgraderade DacMagic till min kompis i Stockholm för en eftermiddags provlyssning.
Jag kopplade in mina grejer med AQ-kabeln till ett Philipsdrivverk CDD882 med CDM-1 mkII.
Visst lät det bra om mina nya HD650-lurar med Little Dot.
Och visst var det stor skillnad mellan DacMagic med och utan klockuppgraderingen.
Men fick inte stråkarna ibland en anstrykning av plåt? Och visst var det ovanligt mycket fokus på ofullkomligheter i en del inspelningar som inte hörts lika påträngande förut.
I slutet av sessionen bytte vi för säkerhets skull kablarna mot kompisens Cardas med Bulletkontakter.
Fullständigt sanslös skillnad - alla problem som bortblåsta.

En sönderskruvning av den första kontakten avslöjade att kablarna var lödda och inte cold welded - en skillnad som AQ anger som viktig för kabelns kvalitet.
Vidare var färgerna på de tre ppolyetenrören inte heller original, blå, gul,transparent i stället för röd, svart, transparent.
Dessutom sitter rören inte ordentligt fast i yttermanteln som har en kletig kvalitet och ojämn form. Och AQ brukar ha text och riktningspilar på plastmanteln.
Textilhöljet har rätt färger men mönstret avviker från det man kan se på AQs hemsida.

En lärorik upplevelse som inte kostade en förmögenhet men som kan mana till eftertanke.

Tur att jag inte köpte Red Dawn högtalarkablar från samma säljare...........

Hur många utlåtanden om olika kvalitetskablar har gjorts om kablar som inte varit vad dom utgett sej för?

Hur många kablar säljs i andra hand utan originalkartong av folk som blivit missnöjda med sina kabelförfalskningar? Kanske inte alltid medvetna om att det inte är äkta vara.

Och skruva nu inte sönder era äkta AQ-kablar för att se efter, dom kan vara svåra att få ihop igen.

Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV

Edited by - Örjan on 2011/01/15 18:55:37

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2011/01/15 :  17:56:27  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Tack, bra att veta. Jag har just tittat runt på kablar...

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2011/01/15 :  18:51:00  Show Profile Send softishman a Private Message
Kopior har funnits länge och kommer alltid att finnas tyvärr... Man måste vara väldigt noga med att kolla upp det man köper på ebay!!!!
Go to Top of Page

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2011/01/16 :  09:25:02  Show Profile Send Örjan a Private Message
Så här ska en AQ King Cobra inte se ut:

http://i44.photobucket.com/albums/f47/joxmox/nov10/KingKobra.jpg

Bilden är hämtad från en annons på HiFi-magasinet och ser exakt ut som min falska AQ.
Dom röda strecken ska vara lika breda som dom svarta och man ska kunna se tre röda fält samtidigt när man tittar från sidan utan att vrida på kabeln.
Kabeln ska vara matt och inte glänsande.

Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV

Edited by - Örjan on 2011/01/16 15:17:01
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000