HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HD650 = högtalare X?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2011/01/10 :  21:55:51  Show Profile Send HerrD a Private Message
Frågade detta i en annan tråd, men tänkte att det kunde vara av allmänt intresse:

Har ni hört någon kombination av förstärkare och högtalare som har samma kvaliteter som Sennheiser HD650?

Driver dessa med Musical Fidelity X-CAN V8.

Finns det ens en realistisk chans att få detta ljud i en stereo?
Tycker ofta jag saknar homogenitet, luftig basförmåga, upplösning utan uttröttningstendenser eller andra fina egenskaper från hörlurskombon. Detta även i dyrare anläggningar.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2011/01/10 :  23:04:04  Show Profile Send Saro a Private Message
Ja alltså de gånger jag lyssnat på 600/650 så har jag tyckt att de varit sådär bra.. fattas ju en hel del till en "skaplig" stereo. Klangen kanske man kan kalla okej.. Men du har ju väldigt dålig scenpresentation mot för vad jag räknar som bra.
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2011/01/10 :  23:09:03  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Jag tror att Proac skulle passa!

Hälsningar
Kareem
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2011/01/10 :  23:27:39  Show Profile Send HerrD a Private Message
Saro: Menar du med scenpresentation -> ljudbild, placering av musiker på 3d-scenen? I så fall håller jag med dig. Ljudbilden är ju i huvudet, vilket jag inte gillar. Mina Orion målar upp en betydligt större och exaktare ljudbild.

Vad jag gillar i lurarna är nog just homogeniteten, att alla register känns så lika behandlade. Efterklang från inspelningslokalen har samma karaktär för samtliga instrument.

En anledning kan förstås vara att rummet är bortplockat ur ekvationen.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2011/01/10 :  23:41:07  Show Profile Send Saro a Private Message
då du har orion så är det nog mer en fråga om ditt rum än om högtalarna.. orion är ingen skithögtalare, förmodligen en av de bättre på marknaden. Så se över placering och ditt rum ska du nog se att du hittar rätt. Med att se över rummet så menar jag inte att det behöver bli ett månlandskap utan ha lite sunt förnuft och tänk lite mer att diffusera istället för att dämpa.

Lycka till
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/01/10 :  23:50:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har ett par Sennheiser HD600 som låter ganska bra men allra bäst låter ändå mina STAX:ar. En grej kan ju vara att man har en låda från Smyth Resarch.
http://audioconcept.se/2010/12/07/smyth-research-avanserad-horlurslyssning/
Med den lådan försvinner känslan av att ljudet sitter mitt i skallen. Prova någon gång med att lyssna med lurar(HD650) tillsammans med dina högtalare med lämplig nivå.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2011/01/11 :  09:35:45  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
"Orion" är en riktigt bra högtalare och om det är så att du upplever
dom som mindre homogena än lurarna så bör du nog ta dig tid att
fintrimma in alla nivåer i filtret. Det är väldigt viktigt att det
stämmer och om jag minns rätt så poängteras det även med eftertryck
av Linkwitz själv. Guider finns säkert på hans hemsida.

Lite mer fördjupande tips går säkert att få/hitta även på forumet.
http://orion.quicksytes.com/viewforum.php?f=1&sid=b53eca8b9e1b85220409d55a9eff0272

Den senaste versionen av filtret har tydligen också inneburit ett
väsentligt kliv uppåt.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2011/01/11 :  12:06:31  Show Profile Send HerrD a Private Message
Tack för alla svar! Nu blir jag väldigt sugen på att uppgradera mina äldre Orion till senaste revisionen som nu är uppe i 3.2.1, samt fixa lite diffusion bakom högtalarna.

Orionforumet är riktigt bra, där finns jag som DanielSwede.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2011/01/11 :  12:26:16  Show Profile Send HerrD a Private Message
Någon som vill ge flera tips på högtalare - förstärkar - kombos? Mest för att ge andra som läser tråden förslag. Finns nog flera som tänkt samma tanke förut

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2011/01/11 :  12:49:23  Show Profile Send Bardis a Private Message
Rörförstärkare ger oftast en mer luftigt 3D senario med mer öronvänlig topp. Prova att hänga på en rörförstärkare till mellanregister och diskant. Jag kör själv med dipolhögtalare.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2011/01/15 :  15:33:09  Show Profile Send HerrD a Private Message
quote:
"Orion" är en riktigt bra högtalare och om det är så att du upplever
dom som mindre homogena än lurarna så bör du nog ta dig tid att
fintrimma in alla nivåer i filtret. Det är väldigt viktigt att det
stämmer och om jag minns rätt så poängteras det även med eftertryck
av Linkwitz själv. Guider finns säkert på hans hemsida.

Tack för vinken DahlbergAudio! Ställde ner nivån för basen och vips framträdde mellanregistret och diskantområdet tydligare. Hela högtalaren är mera homogen nu.

Har vid tidigare försök ställt om diskantnivån eftersom jag tyckt att det området varit lite dämpat. Det visade sig alltså att det var i andra änden justeringen skulle göras!

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2011/01/15 :  15:45:28  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Varsågod
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2011/01/17 :  00:43:04  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
He he, det är lätt: Magnepan eller elektrostater. På grund av sin stora yta fungerar de på sätt och vis som ett slags hörlurar och de har lika lätt och upplyst återgivning. Dock kan det vara svårt att få lika bra djupbas som 650 (jfr Strömbergs tråd). Men det går.

Jo, jag har ett par 650 själv.

Stefaeri

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000