HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Golvhögtalarna bak?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kimaster
Starting Member

8 Posts

Posted - 2011/01/06 :  20:55:10  Show Profile Send Kimaster a Private Message
Hallå på er alla!

Är det någon som har erfarenhet av att ställa golvhögtalarna bak och satelliterna fram? Rent spontant känns det ju som att det rent frekvensmässigt inte bör påverka allt för mycket.
Frekvenserna som golvarna tillför är väl så pass låga att de bör komma fram till örat i stort sätt oförändrade(dock något försenade)? När jag pratar om satelliter syftar jag på några i samma storleksordning som mina, ett par Dynavoice Definition DM-5.
Andra aspekter?

Tack på förhand.

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/06 :  21:15:31  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Intressant tanke.
Jag har aldrig tänkt så ... För så får man väl ändå inte göra !!!

Men du har ju helt klart en poäng, om man sitter med bra och mer välljudande högtalare som är mindre
(stativare!?) så kanske dom skulle göra sig bättre fram.
Dom behöver väl antagligen klara minst 80Hz för att det ska bli nåt.

Men en annan sak då, vilken SPL spelar framsystemet vs baksystemet med?
Om bakhögtalarna har avsevärt lägre volym så följer ju basen med.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2011/01/07 :  08:37:08  Show Profile Send svanbo a Private Message
Tror tyvärr att det är något feltänkt

Stora skillnaden ligger i signalen som går till frontarna resp. bakhögtalarna. Signalen till frontarna innehåller ju mycket mer information, oftast ligger ju t.ex. musik där, med fullt frekvensinnehåll. Har du sub blir det ju en annan sak, då kan du ju ställa recievern att skära vid t.ex. 80 Hz så då får ju inte högtalarna lika mycket bas, men det är ändå rätt mycket mellanbas kvar ovanför 80 Hz men detta kanske stativarna är lika bra/bättre på?

Bakhögtalarna får ju oftast bara lite effekter och stämningsljud, och vad jag vet aldrig någon direkt basinformation.

Absolut så går det ju att köra golvarna bak, har för mig att whiskyman körde med de rätt stora golvarna Canton RC-L bak, men som svar på frågan om det påverkar frekvensmässigt så ja, absolut.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2011/01/07 :  14:04:39  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag kör med rätt stora golvhögtalare bak och Dynaudio stativhögtalare samt sub fram. På så sätt får man ju bra bastryck runtom trots att man bara kör med en sub.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/01/07 :  14:10:13  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag använde QRS Tellus bak och QRS Saturnus fram en period, men Saturnus kan ju egentligen inte riktigt klassas som "stativhögtalare" i vanlig mening beroende på att de går ner i frekvens som flertalet golvhögtalare. Numera står de dock bak och jag har QRS Supernova Elite fram.

Till saken hör kanske att jag har aldrig behövt någon subwoofer samt att detta även bevisats genom den mätning som Sladd gjorde när han var här för något år sedan och mätte upp rummet i samband med mina Supenovor.

Problemet med att ha just Tellus bak var att de är så djupa att det är svårt att kunna placera dem bakom dig.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2011/01/07 14:11:42
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2011/01/07 :  15:15:14  Show Profile Send svanbo a Private Message
Men jag förstår inte vitsen med att ha golvare bak, trodde inte de kanalerna innehöll någon basinformation..?
Go to Top of Page

Kimaster
Starting Member

8 Posts

Posted - 2011/01/08 :  01:40:43  Show Profile Send Kimaster a Private Message
Anledningen till att jag överhuvudtaget funderar över detta är att fronthögtalarna är mer lättplacerade. Jag sitter så nära dem när jag sitter vid datorn och sen vinklar jag om dem när jag använder datorn för film och sitter då ett par meter bort.
Det är viktigast att inställningarna passar när jag sitter vid datorn och golvarna kommer ju i en viss höjd, vilket förmodligen inte placerar diskanterna i öronhöjd(vilket de måste vara efter som att jag sitter så nära dem).
Det går iofs säkert att bygga bort det problemet som vilket annat som helst, men det kändes krångligare.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2011/01/08 :  10:36:01  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jodå Svanbo, det är möjligt att köra fullregister även till bakhögtalarna. Det var bara det gamla Dolby Pro-Logic som inte hade någon information under 100Hz till surroundhögtalarna.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2011/01/08 :  13:10:05  Show Profile Send svanbo a Private Message
Men innehåller filmerna någon någon basinformation i bakkanalerna, och i så fall vilken? Jag tycker mest det verkar vara stämningsljud och lite effekter där, typ regndroppar, folkprat i en folksamling och den typen av ljud.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/01/08 :  13:51:47  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Visst är det väl så, om det smäller på i en film med något plötsligt, att det kommer "fullt ös" ur bakhögtalarna också...?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2011/01/08 :  13:59:16  Show Profile Send shifts a Private Message
Nog kan det vara så, att det känns som det finns basinformation där, men det är ju en
kombination av att bas under si så där ungefär 80 Hz är svår att riktningsbestämma
(särskilt i rum), samt att baseffekterna inte enbart består av lågbas, utan även högre
frekvenser. Om de högre frekvenserna i effektljuden återges av surroundkanalerna, men
de lägre av basar placerade i fronten, blir de ledtrådar som gör att vi kommer uppfatta
det som om även basen kommer bakifrån. I de flesta fall.

De nyare surroundformaten medger väl dock fullfrekvens på samtliga kanaler? Har inte
bra koll på dem, men jag tror inte det gör att det är en nödvändighet att ha fullregister
runt om, utan det fungerar nog som jag skrivit ovan ändå.

Tycker man att man med lätthet kan peka ut var sina basar (för man har väl flera? ), tror
jag att det i de flesta fall är så att man antingen delar dem för högt, de distar grovt eller så
är det rumsliga fenomen som ger sig tillkänna nära deras placering.

Edited by - shifts on 2011/01/08 14:03:36
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/01/08 :  14:59:23  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jo det finns bas i surroundkanalerna, men en av anledningarna till att valt fullregister är att när jag bytt upp mig, vilket skett en del gånger, så har jag inte viljat sälja väldigt bra högtalare utan de har placerats i surroundkanalerna.

Jag har haft QRS Tellus som front också, men då var det ännu större högtalare i surroundkanalerna.
MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2011/01/09 13:13:58
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000