HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 portabel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2002/07/19 :  09:13:43  Show Profile Send sulan a Private Message

hej
håller på att bygga ihop en smidig pseudo-high end anläggning som skall vara portabel. smidig att ta med till sommarhuset, skidresan etc. har nu förundran över vad för typ av källa man ska satsa på...
MD, CD, DAT osv... vad låter bäst och smidigast. skulle även vilja veta om någon har bra erfarenheter av någon specifik produkt... (låter alla bärbara cd likadant eller är det skillnad i innandömet...)

sulan

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2002/07/19 :  09:17:03  Show Profile Send sulan a Private Message
eller finns det någon portabel cd med optisk ut... kanske satsa på separat dac... kanske blir det overkill...
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/19 :  12:22:46  Show Profile Send Morgan a Private Message
man undrar försynt ifall du vill att det skall vara ljud för flera (högtalare) eller ljud bara för dig (hörlurar)...

En batteridriven CD-spelare, en batteridriven hörlursförstärkare samt ett par fina hörlurar brukar krossa det absolut mesta i rena välljudstermer. Sedan kan du ju haka på en kompakt förstärkare och ett par små monitorhögtalare... Kanske man kan rekommendera ett par Dynaudiohögtalare i Audience-serien? Audience 52 brukar kunna spela mycket högt och rent, med rätt förstärkare. Komplettera med ett kompakt brottarslutsteg, så är skidresan räddad. Var det något sådant du hade tänkt dig?

MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/20 :  01:44:06  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Om jag nu antar att du ska använda källan främst till lurar...

Jag har använt alla CD, DAT och MD, och jag kör alltid med MD numera.
Inte för att det ger bäst ljud, utan för att det ger den bästa portabiliteten! Du kan i princip få med den överallt och du får plats med några extra discar i skjortfickan. Överlägset!!!!!
DAT är kört som konsumentformat och väger för mycket bl a.
CD ger bäst kvalitet om du köper en bra, men lyssna först det skiljer mycket mellan olika spelare.
Oavsett vad du köper, lyssna med de lurar du tänker använda före köpet.

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2002/07/20 :  11:39:05  Show Profile Send sulan a Private Message


det jobbiga med md är väl att man tvingas dona med att spela av alla ens cd-skivor till md... tar ett tag. är det inte smartare att behålla cd-formatet. utav de cd-spelare ni provat, är det någon särskild som låter bra...

en annan lite mer teknisk fråga; kan jag själv bygga till batteridrift till min creek hörlursförstärkare... hur gör jag. är ingen ingenjör men händig.... hur mycket batterier krävs??? vill ju ha mycket ström...

jag har inte tänkt att koppla in ett par monitorer utan systemet skulle endast vara ämnat för lurar...

sulan
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/20 :  15:44:24  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

en annan lite mer teknisk fråga; kan jag själv bygga till batteridrift till min creek hörlursförstärkare... hur gör jag. är ingen ingenjör men händig.... hur mycket batterier krävs??? vill ju ha mycket ström...

jag har inte tänkt att koppla in ett par monitorer utan systemet skulle endast vara ämnat för lurar...



Jahapp, bara lurar alltså. Ja, då är det väl lämpligt att köra batteridrivet rakt igenom. Jag kan rekommendera att du bygger en egen hörlursförstärkare (exempelvis min egen HA-1, eller C-MOY från Headwize) eller att du fixar batteridrift till din Creek OBH-11. I det senare fallet behöver du egentligen ingenting mer än ett 24-volts fritidsbatteri, eller ännu enklare två seriekopplade 12-volts batterier (då kostar laddaren oftast mindre). Om du vill kan du koppla en "kondensatorbank" till batterierna, men jag skulle inte tro att Creek-förstärkaren har direkt dåliga avkopplingskondensatorer - öppna och se efter vettja! Min egen X-CAN v2 vill tyvärr ha 24v AC, men jag minns bestämt att Creek OBH-11 vill se 24V DC, så batterier kommer fungera fint ;)

Beträffande portabla CD-spelare, så upplever jag att "de var bättre förr", innan man försökte begränsa strömförbrukningen så radikalt. Jag har dock inte jämfört via linje-utgången, så osvuret är bäst. Lyssna själv, blir mitt råd - och lyssna med den utrustning du sedan skall använda.

MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/20 :  16:49:58  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Är dålig på modellbeteckningar, men många gånger låter billigare CD-spelare bättre än dyra!? De dyraste är konstruerade för lång driftstid och stort "skakminne". För lite sedan var det någon här på forumet som jämfört en billig "United" med en typ tre ggr så dyr "Sony", och han tyckte att lågprisspelaren var roligare att lyysna genom.

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000