HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken Rörförstärkare ????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2010/12/27 :  02:14:28  Show Profile Send Fimax a Private Message
Hej alla Rörnissar,

jag hade tänkt att köpa mig själv en julklapp i efterskott, en rörförstärkare. Har ett par olika som jag väljer emellan.

Mingda MC34-AB
LUA 4545C
Jolida JD801
Jolida JD502
Audio Space AS-8i, AS-6i

Är öppen för andra förslag i samma prisklass (5000-9000kr) i KINA/HongKong. (eftersom jag bor i Kina..)

/filip




CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/12/27 :  13:14:14  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Varför inte en stärkare från Audio Space?
Har själv en Mini 2-SE och är helnöjd, dessutom ligger den i prisklassen du nämner.
Edit:
Såg inte att du redan hade Audio Space i din lista

A balanced diet is a cookie in each hand.

Edited by - CarlssonH on 2010/12/27 20:37:13
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/12/27 :  21:00:07  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det beror ganska mycket på vilka högtalare du skall driva. Olika kopplingar/rör passar lite olika beroende på vilken impedans& känslighet högtalarna har.

Berätta lite mer om ditt system

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2010/12/28 :  14:08:24  Show Profile Send Fimax a Private Message
jag kommer att "bygga" nytt system eftersom mitt gamla är hemma i Sverige. Ska bo här i China i 2.5 ar och tänkte nu köpa "Kina-Hifi".

En rörförstärkare som ovan.
Blev lite sugen pa horn, tänkte köpa ett par Fostex 206 element samt lador och montera ihop dessa. Om ngn hat förslag pa färdiga Kina-Horn är jag öppen för förslag.
Tänke köra DVD spelaren till CD:na. Eventuellt köpar jag nagon billig intressant Kina CS spelare.

Skulle ocksa vara kul att kunna spela vanliga högtalare (känslighet 88-90dB) när jag tar hem prylarna.

Lyssnar mest pa soul/blues, ibland rock.

/filip




Go to Top of Page

osborne
Member

451 Posts

Posted - 2010/12/28 :  16:05:38  Show Profile Send osborne a Private Message
Hej Filip.

Jag kör med en Ming Da MC 368-B, med JJ rör i. Är kanonnöjd med denna.
Högtalarna jag kör med är ARL/Jordan Note 5. Funkar jättebra.

Mitt musikrum.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44545
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/12/28 :  17:56:32  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Audio Space

Mvh.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/12/28 :  20:45:49  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tycker att det ger mer att kanske fundera lite kring vilken effekt du kommer behöva för att sedan välja en koppling som passar och sist välja en tillverkare som gör sådana till ett vettigt pris.

Ett Fostex horn kan behöva en stärkare som är lite rund i basen, typiskt en single end förstärkare medan en mer konventionell högtalare ofta behöver mycket mer effekt och en push pull passar bättre. Det har och göra med impedanser och så där.

En mer allround koppling är KT88/6550 i push pull medan en 2A3 i single end kan vara magisk med rätt högtalare (mer än 100dB känslighet). Allt handlar om matchning.

Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4170 Posts

Posted - 2010/12/29 :  09:43:35  Show Profile Send pix a Private Message
Jag hadde en gång en Cayin MT-88A
KT-88 i push-pull som var omkopplingsbar mellan ultralinjär och Triod via fjärren.
Uteffekten var på 50 resp. 25Watt har jag för mig så den funkar med de flesta högtalare
3 förstärkarsteg med 6SN7(EH) - 6SN7(EH)(fasdelare) - KT88(EH)(x2) per kanal vill jag minnas.
En hyffsad allroundförstärkare som var skapligt välbyggd
Inga superexotiska kopplingar, men helt enl. skolbolen. och komponentdimensionering och fabrikat som är helt ok.
Jag har schemor någonstanns om jag får leta lite
Transformatorer mm är det ju svårt att sia om, men ljudet var ok vad jag minns.
Kan vara värt en provlyssning om du får tilfälle
/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000