HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 hörlurar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/01/24 :  16:05:48  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen

quote:
Originally posted by marbrink

Vilken förstärkare använde ni er av i testet? Var det hörlursförstärkare eller?



Nej, det var en Panasonic SV-3700 proffs-DAT-bandspelare. Staxarna har sin egen speciella drivförstärkare av naturliga skäl.

Ett tag var en vanlig Technics integrerad förstärkare inkopplad. Jag har i och för sig tyckt att den inte var så bra på att driva högtalare. Men nu blev det helt uppenbart att den är helkass. Med den blev samtliga hörlurar skrikiga i ljudet. Hörlurarna lät nämligen skrutt via denna. Jag slutade använda den omedelbart, den ska nu ut ur rummet så fort som möjligt.


/Johan



Jag har en helt ballad lurstärkare "harmonydesig" kanske skulle vi testa lite lurar när jag kör träffen ? =))

Säkert många som har lite lurar liggande.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/01/24 :  16:22:14  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Nej, det var en Panasonic SV-3700 proffs-DAT-bandspelare. Staxarna har sin egen speciella drivförstärkare av naturliga skäl.

Ett tag var en vanlig Technics integrerad förstärkare inkopplad. Jag har i och för sig tyckt att den inte var så bra på att driva högtalare. Men nu blev det helt uppenbart att den är helkass. Med den blev samtliga hörlurar skrikiga i ljudet. Hörlurarna lät nämligen skrutt via denna. Jag slutade använda den omedelbart, den ska nu ut ur rummet så fort som möjligt.


/Johan


OK..Vissa lurar passar så dåligt till vissa källor o så..Kanske inte konstigt om DT990:n passade bra till DAT spelaren i och med att det är en studiolur?
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/24 :  17:04:58  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag glömde en bisats i mitt förra inlägg om HD600s kungaskap, att det är synnerligen ofrågasatt och att många har helt andra favoriter.
Men om man inte har en hörlursförstärkare och kör från t.ex. portabelt är det kanske viktigaste att kolla vilka hörlurar som fungerar bra utan förstärkare.

Knoppen,
Du kanske behöver en hörlursförstärkare. Ett tips är Corda HA-2 eller Prehead från Meier Audio.
http://home.t-online.de/home/meier-audio/
Dessa har recencerats utförligt på Head-Fi och verkar vara det mest prisvärda om man importerar till Sverige. Det är seriösa recensioner som jag tror på och inte typ "låter djävligt bra", och gjorda av personer som har hört en hel del förstärkare och hörlurar.
Jag kommer antagligen att köpa någon av dessa.
Även HA-1 verkar mycket prisvärd men har inte riktigt samma ljudkvalitet.

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/24 :  19:23:17  Show Profile Send brumel a Private Message
AKG då. Är det ingen som gillar dom. Själv har jag Sennheiser men dom är lite muddriga i basen, helt klart.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/01/24 :  21:14:27  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag tycker vanliga lurar som täcker örat gör att man blir varm och man kan inte lyssna länge. Jag har kollat på Etymotic Research ER6 som man har i örat. Är det ngn som kan rekomendera dessa hur låter dom. Jag tycker inte Senheiser HD 600 eller sonys dyrare modeller låter så bra. Jag saknar rappheten i basen och lite för avslappnat i mellan o diskant. Jag vet inte om man kan påverka genom att ha bättre drivning av hörlurarna. Basen måste vara snabb och ngt torr mellan o diskan får inte vara sidenmjuk utan en balans mellant rent och engagerande ljud. Vad ska man välja då ?

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/01/24 :  22:53:37  Show Profile Send marbrink a Private Message
Hmmm...Kanske någon av Grados lurar som passar...
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/01/26 :  02:00:19  Show Profile Send d_kay a Private Message
quote:
Originally posted by HPW

Jag tycker vanliga lurar som täcker örat gör att man blir varm och man kan inte lyssna länge. Jag har kollat på Etymotic Research ER6 som man har i örat. Är det ngn som kan rekomendera dessa hur låter dom. Jag tycker inte Senheiser HD 600 eller sonys dyrare modeller låter så bra. Jag saknar rappheten i basen och lite för avslappnat i mellan o diskant. Jag vet inte om man kan påverka genom att ha bättre drivning av hörlurarna. Basen måste vara snabb och ngt torr mellan o diskan får inte vara sidenmjuk utan en balans mellant rent och engagerande ljud. Vad ska man välja då ?



Prova Sony's MDR-605. Jag tycker precis samma sak. Kan ej bära lurar som täcker hela örat. Blir varm och äcklig. Tyvärr är de inte top notch när det gäller ljudkvaliten.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/01/26 :  11:34:12  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:


Prova Sony's MDR-605. Jag tycker precis samma sak. Kan ej bära lurar som täcker hela örat. Blir varm och äcklig. Tyvärr är de inte top notch när det gäller ljudkvaliten.



Modellen över MDR-605 som heter MDR-F1 och kostar 2200 kr har säkert mycket bättre ljudkvalité.
Go to Top of Page

Peter_Å
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/01/27 :  05:07:48  Show Profile Send Peter_Å a Private Message
Jag använder Sennheiser HD 600 med en kondensator/nätdel/rör modifierad Musical Fidelity X-can V2 hörlursförstärkare. Just nu väntar jag på att få hem Stefan AudioArt's Equinox hörlurskabel till HD 600 som skall ge bättre och bredare stereobild, högre upplösning, djupare och tightare bas. Hörlurskabeln som ingår med HD 600 är en stor svaghet. HD 600 behöver också en bra hörlursförstärkare för att låta bra!
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/01/27 :  09:16:57  Show Profile Send B Peter a Private Message
Varför har studiohörlurar så hög impedans? Samma sak med mina AKG K240, riktigt hög impedans.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/01/27 :  09:28:37  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Varför har studiohörlurar så hög impedans? Samma sak med mina AKG K240, riktigt hög impedans.


Har faktiskt ingen aning men tror kanske att det beror på att man ofta använder seperata lurförstärkare i studios..man använder ju också annan utrustning än för hifi..
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2003/01/29 :  14:01:28  Show Profile Send Apinator a Private Message
Hejsan!
Jag skulle faktiskt rekommendera ett par Sony MDR-F1, har själv ett par och de spelar mycket bra, eftersom de är helt öppna ger de ett mycket luftigt samtidigt som de ger en avgrundsdjup bas!
Annars har jag väl ett enda tips och det är att lyssna sej fram till den hörluren som passar dej bäst, bara för att jag tycker att MDR-F1 är bra behöver inte du tycka det!

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/01/29 :  20:01:47  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"AKG då. Är det ingen som gillar dom. Själv har jag Sennheiser men dom är lite muddriga i basen, helt klart."

Jag undrar precis samma sak. Jag har fått intrycket att i studiovärlden är AKG absolut störst. Jag har f.ö. själv ett par Sennheiser (billiga) och de låter räv över hela registret.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/29 :  20:22:45  Show Profile Send Anders47 a Private Message
V1 bör fungera bra med dina HD600. Grados förstärkare fungerar bäst med deras egna hörlurar och en del andra med låg impedans.

Edit: Sorry, skulle hamnat i intilliggande tråd.


Edited by - Anders47 on 2003/01/29 21:47:36
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/30 :  09:38:10  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Magnuz

"AKG då. Är det ingen som gillar dom. Själv har jag Sennheiser men dom är lite muddriga i basen, helt klart."

Jag undrar precis samma sak. Jag har fått intrycket att i studiovärlden är AKG absolut störst. Jag har f.ö. själv ett par Sennheiser (billiga) och de låter räv över hela registret.



Jag skulle vilja lyssna någon gång på AKG K240 som är en klassiker.

Jag tror att AKG och Beyerdynamic är de vanligaste i TV-, Radio-, och studiosammanhang.

/Johan
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/01/30 :  09:49:07  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag har haft K240M men på den tiden hade jag ingen bra cd och ingen förstärkare så dom lät ju inte så bra då med en impedans på 600 ohm...AKG har kommit med två nya studiolurar...
De heter K 171 Studio and K 271 Studio...kolla in dom på http://www.akg-acoustics.com/ !!!
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2003/01/30 :  17:48:02  Show Profile Send gromit a Private Message
Jag har ett par AKG 240M som jag alltid har gillat trots att jag inte har någon speciell hörlursförstärkare. Jämfört med mina små STAX SR-34 (elektreter) så låter de dock lite dovt och inte så livfullt.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/01/30 :  18:13:19  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
kan bara instämma med någon av föregående skribenter, lyssnade en gång på stax och det är det överlägset bästa jag hört, men lyssnade också på beyerdynamic till mer överkomliga priser och de lät riktigt bra, kommer inte ihåg modellbeteckning men de låg i 2-3000 kronors klassen, kan rekommenderas

mvh
micke
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/01/30 :  18:19:36  Show Profile Send marbrink a Private Message
beyerdynamic dt931 säljs för 1495 kr(ord. pris 3300 kr i sverige) på ljudmakarn nu! alla som vill skaffa ett par nya lurar köp dom!!!!!!!!!!!!!!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/01/31 :  00:19:07  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Originally posted by marbrink

quote:
Lägg på 500 spänn och köp HD600!


Om man har en bra hörlursförstärkare kanske...men utan det tycker inte jag dom låter bättre än HD590..själv föredrar jag nästan HD590 framför HD600...HD590 är mer lika Grado i ljudet!



Håller med. Tyckte HD590 lät bättre än både HD600, 580 och Grado. Beyerdynamic i samma klass tyckte jag hade lite "trashigt" ljud och överdriven bas. Kan ha hört fel också, men det blev iaf ett par HD590 och jag är nöjd. De låter rent, behagligt och detaljerat och är bekväma. Lyssnar på mycket olika sorters musik men mest pop soul, drum'n'bass och annat club-aktigt. Har just byggt mig ett sjysst hörlurssteg och det går att lyssna i timtal utan att man tröttnar.

Vilka lurar man gillar kan kanske bero på hur de hamnar på huvudet så att säga. Ljudet ändras ju om man rör och vrider på de flesta hörlurar.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/01/31 :  10:15:07  Show Profile Send n/a a Private Message
"Vilka lurar man gillar kan kanske bero på hur de hamnar på huvudet så att säga. Ljudet ändras ju om man rör och vrider på de flesta hörlurar."

Verkar vara sanning. När jag släpper lite på trycket på mina HD600 så dem glider ner en aning tycker jag att man får ett bättre ljud.
Membranet kanske kommer mer centrerat mot hörselgången...
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/01/31 :  10:33:21  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Håller med. Tyckte HD590 lät bättre än både HD600, 580 och Grado. Beyerdynamic i samma klass tyckte jag hade lite "trashigt" ljud och överdriven bas. Kan ha hört fel också, men det blev iaf ett par HD590 och jag är nöjd. De låter rent, behagligt och detaljerat och är bekväma. Lyssnar på mycket olika sorters musik men mest pop soul, drum'n'bass och annat club-aktigt. Har just byggt mig ett sjysst hörlurssteg och det går att lyssna i timtal utan att man tröttnar.

Vilka lurar man gillar kan kanske bero på hur de hamnar på huvudet så att säga. Ljudet ändras ju om man rör och vrider på de flesta hörlurar.

--------------------------------------------------------------------------------
/Martin



Kul att du tycker de åsså..jag lyssnar på mina genom en Creek obh-11 och det är en mycket bra kombination! x-can skulle bli för ljus!
Jag tycker hd590 är mycket "roligare" att lyssna på än HD600 och jag har även gjort en DIY kabel till mina HD590 vilket förbättrar dom lite till! Om man gillar Grado så ska man nog köpa HD590 istället HD600 iaf...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/01/31 :  15:05:13  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Jag tycker hd590 är mycket "roligare" att lyssna på


Samma här.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/31 :  15:41:24  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by marbrink

quote:
Håller med. Tyckte HD590 lät bättre än både HD600, 580 och Grado. Beyerdynamic i samma klass tyckte jag hade lite "trashigt" ljud och överdriven bas. Kan ha hört fel också, men det blev iaf ett par HD590 och jag är nöjd. De låter rent, behagligt och detaljerat och är bekväma. Lyssnar på mycket olika sorters musik men mest pop soul, drum'n'bass och annat club-aktigt. Har just byggt mig ett sjysst hörlurssteg och det går att lyssna i timtal utan att man tröttnar.

Vilka lurar man gillar kan kanske bero på hur de hamnar på huvudet så att säga. Ljudet ändras ju om man rör och vrider på de flesta hörlurar.

--------------------------------------------------------------------------------
/Martin



Kul att du tycker de åsså..jag lyssnar på mina genom en Creek obh-11 och det är en mycket bra kombination! x-can skulle bli för ljus!
Jag tycker hd590 är mycket "roligare" att lyssna på än HD600 och jag har även gjort en DIY kabel till mina HD590 vilket förbättrar dom lite till! Om man gillar Grado så ska man nog köpa HD590 istället HD600 iaf...



Att X-can skulle bli för ljust har jag svårt att tro ,men kan dock vara så... Använder en AKG K501 och har en gammal klassiker en AKG K 500. MvhKristofer
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/01/31 :  19:31:39  Show Profile Send marbrink a Private Message
HD590 har ljus diskant...tror inte den matchar x-can så bra...sen har den en impedans på 120 ohm istället för HD600:s 300 ohm...
Men man vet ju aldrig....
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000