HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Importera hifi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mr T.
Starting Member

12 Posts

Posted - 2010/12/15 :  12:17:00  Show Profile Send Mr T. a Private Message
Som topic säger, nå´n som har någon erfarenhet av t.ex. Audiogon/USA?
Priserna verkar ju schyssta men sedan tillkommer ju konvertering till 230V/50Hz oxå från fackman. Och den hamnar väl i tullen innan det blir en fråga att lösa antar jag.
Någon med erfarenhet av detta?
/Torben.

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/12/15 :  12:23:21  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Har handlat av Emotiva i USA och det var inga som helst problem, tvärtom. Grejorna är t.o.m. byggda för att även klara 240V!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/12/15 :  14:01:46  Show Profile Send sopwith a Private Message
Kolla bara att det går att ändra 110/230 AC lätt, att behöva hålla på med mellantrafo orkar bara en inbiten hifinörd samt att andrahandsvärdet är i närheten av ett bojsänke för en 110 voltsmaskin.
Go to Top of Page

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2010/12/16 :  06:55:55  Show Profile Send Gozzi a Private Message
Funderade på det när jag skulle köpa mina MG 3.6, men det var för dyrt med moms, tull & skatt. Men annars så är det ju rena guldgruvan på audiogon, där finns det en uppsjö av spännande produker !


[i][purple]
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2010/12/19 :  22:22:14  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Tja

Har importerat 2 slutsteg från USA som jag handlat på Audiogon. Ett Classe CA301 och ett Pass Labs X350. Båda var relativt enkla att koppla om, men så är långt ifrån fallet. En del steg, Krell och ML har dessutom frekvensövervakning (USA har 60Hz) så det kan bli stora problem. ML erbjöd tidigare servicen att koppla om men då kostade det en bra slant så det lönade sig inte riktigt. Pass vägrar ge support på importerade produkter och lämnar inte ut kopplingschema. En del andra är mycket bättre, t ex Bryston, där är schemat bara att tanka hem! Så det varierar. Prismässigt lönar det sig definitivt, men tänk på att behöver du support så kan det bli problem, de svenska importörernas intresse (enligt mina erfarenheter med Pass och Classe) är lika med noll för att hjälpa till med service.

Jocke

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/12/20 :  08:21:59  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
de svenska importörernas intresse (enligt mina erfarenheter med Pass och Classe) är lika med noll för att hjälpa till med service.

Det är ju ganska logiskt, deras primära intresse är ju att importera produkter och sälja vidare, om du importerar själv konkurrerar ju du med dem
Go to Top of Page

Mr T.
Starting Member

12 Posts

Posted - 2010/12/20 :  20:47:54  Show Profile Send Mr T. a Private Message
Tack för alla kloka inlägg här, guld värt.
Det enda jag känner att jag inte riktigt fått veta är: vad händer i tullen? Fastnar det så man får betala alla avgifter eller finns det andra sätt?
Kollar man prisbilden i USA och lägger på laga avgifter så kan det knappast löna sig att importera va? Med ombyggnad så måste det ju vara ruggigt mycket billigare grejor om detta ska landa på rätt sida ekonomiskt.
Tål verkligen att tänkas på tycker jag, men ändå bra att snacka lite om ämnet.
/Torben.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/12/20 :  21:27:06  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Visst kan det "fastna" i tullen, du får då betala en avgift + att det tar en helvetes tid och att tullpersonalen ev. öppnar ditt paket och kladdar på grejerna.
Ska man privatimportera teknik så bör man nog väga in alla kostnaderna först.
Men - har man tur så slinker ens paket obemärkt genom tullen, de letar ju kanske främst efter narkotika och annat elände.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/12/20 :  22:45:02  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Fastnar det så man får betala alla avgifter eller finns det andra sätt?

Att diskutera hur man slipper att betala lagstadgade avgifter och skatter är inte något du får ägna dit åt här. Se reglerna (finns länkade i min signatur).

Edit:
quote:
Ska man privatimportera teknik så bör man nog väga in alla kostnaderna först.

Ja, det är lämpligt att räkna in alla eventuella kostnader som kan tillkomma på priset innan varan står på hallgolvet.
Missar tullen sedan paketet så får man se det som att man fick del av någon god karma.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/12/20 :  22:52:14  Show Profile Send svejk a Private Message
Har importerat från Holland och Kroatien. Båda hade ett flertal goda omdömen på Audiogon allt gick efter ritningarna och grejerna står kvar hemmavid och sprider väldjud. Har fortfarande lite kontakt med säljarna något mail ibland.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/12/20 :  22:54:45  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Holland är dock med i EU så där kostar det vad det kostar plus frakten.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/12/20 :  23:03:14  Show Profile Send svejk a Private Message
Hade flyt med Kroatien nada avgifter


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Mr T.
Starting Member

12 Posts

Posted - 2010/12/21 :  23:35:43  Show Profile Send Mr T. a Private Message
Ok, då känner jag att jag fått många bra saker sagda i ämnet.
Och jag hade verkligen INGEN ambition att diskutera hur man kringgår lagar eller regler, var mest bara nyfiken på om det ens gick.
Så nu kan vi väl släppa detta ämne och lyfta andra/nya tycker jag.

/Torben.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000