HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Focal Electra Stativare + 2xsub eller golvstående
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/12/15 :  09:15:30  Show Profile Send mangs a Private Message
Jag har under en lägre tid (några år) funderat på att köpa ett par Focal Electra i någon variant. Jag har tidiagre varit inne på att köpa några av de större golvstående modellerna 1027-1038BE men numera har jag två Martin Logan-subbar som ger mig en väldigt bra botten en bit ned under 20Hz och de klarar dessutom av att spela hyffsat högt. Därför har jag eventuellt börjat fundera på om det kanske är en idé att komplettera desssa subbar med tex Focal Electra 1008Be istället?

Mina krav är främst att ljudet skall vara så naturtroget som möjligt och jag har idag Martin Logan Aeon som är väldigt bra på detta men de är lite för "snälla" i karaktären ibland och jag vill ha något att variera med. Jag vill även kunna ha möjligheten att kunna dra på lite mer än vad jag kan idag.

Därför är väl främst frågan. Om man delar av 1008Be nedåt och låter subben spela dessa frekvenser, kommer de kunna spela ungefär lika högt som 1028Be/1038Be med bibehållen ljudkvalité?

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/12/15 :  11:41:21  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Halloj

hade du tänkt dela 1008:orna aktivt, dvs skära dem vid säg 40-50 Hz, så de slipper anstränga sig med de lägre frekvenserna?

Har själv 1037 Be, och i vårt vardagsrum behöver jag bara använda sub när vi ser på film o vill ha lite mer "rumble" :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/12/15 :  12:53:48  Show Profile Send mangs a Private Message
Yes, i fallet med 1008 hade jag tänkt dela av dem kanske vid 70-80Hz aktivt för att skona dem för att hantera för mycket bas. Mina subbar spelar bra i detta området.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000