HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Yes - vad det blev
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/12/13 :  19:20:10  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
I en tråd tidigare i höstas frågade jag om hur Yes bör avlyssnas. Fick många tips och en och annan undran över vad det till sist blev. Nu har varukorgen på CDON nått upp till de magiska 600 kronorna för fraktfritt och det är dags att beställa.

Det blev Yes-albumen 90125 och Fragile som hamnade i varukorgen till slut. Nu väntar jag på dem och ett par topprecenserade skivor med medeltida brittisk lutmusik som framför allt Inger ser fram mt att få lyssna till. Till sist äve en box med Solsidan.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2010/12/13 19:22:23

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/12/13 :  20:32:20  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Då får man gratulera till två av Yes bästa plattor IMHO, men tämligen olika i stilen. De låter dessutom riktigt bra!

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/12/13 :  20:41:58  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jo - det var liksom mitt samlade intryck av alla råden. Att de två skivorna var både bra och olika. Rapport kommer omsider om vad jag tycker också.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2010/12/13 20:43:13
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/12/14 :  09:22:27  Show Profile Send huzze a Private Message
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2010/12/14 :  11:17:32  Show Profile Send shaft a Private Message
Yes 90125 finns dessutom som Mobile Fidelity GULD-skiva. Kanske kan vara värt att kolla in?
/Shaft
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/12/17 :  19:04:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Olika gitarrister på de två skivorna. Trevor Rabin satte stor prägel på 90125. Den enda gång jag sett Yes live så var det precis efter 90125 släppts och jag blev mycket förtjust över just gitarristens insats. Inget ont om Steve Howe dock, de är väääldigt olika bara. Rabin skriver numera filmmusik i Hollywood.

quote:
medeltida brittisk lutmusik
Det är händelsevis inte Julian Bream som spelar?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/12/17 19:05:42
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2011/01/16 :  15:22:43  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Nu kommer rapport om vad jag tycker om Yes-skivorna också!

Bra och olika som någon sammanfattat i tråden stämmer bra. Och visst är man tillbaka till för- och efterfesterna på 70-80talen... Kan inte påstå att jag tycker någon är bättre än den andra. Mitt intryck är att de är rätt typiska för sin tid - i alla fall den musik som vi lyssnade på i mina kretsar när det begav sig.

En och annan Yes-skiva kan nog slinka med, till exempel för att komma upp i 600 krononr på CDON. Men jag kommer nog inte att leta mig fördärvad efter fler. Båda kan rekommenderas för Yes-nybörjaren. Och priserna är för närvarande så pass låga att man kan satsa på båda.

Om gitarristerna enligt omslaget på resepktive skiva:

Fragile: Stewe Howe på gitarr och Chris Squire på bas.

90125: Chris Squire bas och Trevor Rabin gitarr.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2011/01/16 15:40:48
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/01/16 :  19:50:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
YES sak, för att ge mitt svar på trådtiteln, spelas ganska högt. Förutom albumet Fragile, tycker jag att Yes Album är ruggigt bra (när man är på humör).
Go to Top of Page

Mupp
Member

72 Posts

Posted - 2011/01/17 :  08:00:37  Show Profile Send Mupp a Private Message
Jag har alla Yes album. Jag tycker "Going for the one" är bäst. Den innehåller ett spår där Wakeman spelar riffet på kyrkorgel. Ortroligt mäktigt och väldigt mycket Yes.

Förresten Chris Squire spelar alltid bas i Yes. Det är nämligen han som äger namnet. Om inte han är med så kallas det nåt annat, som tex "Anderson, Wakeman, Bruford, Howe".



Edited by - Mupp on 2011/01/17 08:07:50
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/01/17 :  16:23:53  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Jag har också alla Yes-album precis som Mupp.

Tycker att 70-talet överlag är bäst med Yes.

Tycker att dom tre svagaste plattorna är , 90125, Big Generator , Open Your Eyes.

Skall bli kul att höra Yes nya platta som kommer under året 2011.

Mvh.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/01/17 :  16:35:29  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Kul att du hittade bra skivor Jörgen.

När jag var liten spelade min far ofta Yes, som tonåring hatade jag det och nu är jag återigen lite nyfiken och har börjat köpa lite skivor själv.

Jag gillar perioden 72-80 bäst, min absoluta favorit är "Tormato" som jag anser är den enda platta som håller hög klass rakt igenom - de andra är ruskigt ojämna i mitt tycke.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2011/01/17 :  18:26:32  Show Profile Send classe a Private Message
har lyssnat på yes ett tag men har glömt trevors platta cant look away den åkte på nuden finns på spotify så god lyssning på er.

18 ska de va.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2011/01/17 :  18:44:56  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
ophetic - kan meddela att Tormato ligger i pipen. Men det är det å andra sidan ett hundratal album som gör...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/01/17 :  18:46:20  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2011/01/17 :  21:23:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
"Close to the edge" och "Relayer".

Gates of delirium på Relayer är verkligen något att testa anläggningen med.
Varje gång man lyssnar hittar man något nytt långt ned i ljudbilden.

Dessa två plattor tycker jag är de i särklass bästa.
Fast det skrev jag väl i förra tråden också.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2011/01/17 :  21:42:32  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
"Close to the edge" och "Relayer".

.......

Dessa två plattor tycker jag är de i särklass bästa.
Fast det skrev jag väl i förra tråden också.


Sätt även min signatur på detta uttalande.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2011/01/18 :  12:51:29  Show Profile Send modernman a Private Message
Kul att det blev lite Yes!

Som jag nog också skrev i tidigare tråd; "Close to the edge" och "Relayer" är så sjukt bra plattor. Jag får nästa ont i magen när jag tänker på det!
Go to Top of Page

Falkman
Member

172 Posts

Posted - 2011/01/18 :  18:05:15  Show Profile Send Falkman a Private Message
Håller med er som har Close to the edge och Relayer som favoriter. Däremot gillar jag Sound chaser bäst på Relayer. Tyvärr är ljudet skräp på den cd jag äger. Trots att det står Rhino på#180;n , vilket brukar borga för bra ljud annars. Såg föresten Yes live på Hovet i slutet av 80-talet, där de spelade en del låtar från just Close to the edge. Mäktigt.
Go to Top of Page

Mupp
Member

72 Posts

Posted - 2011/01/20 :  07:38:06  Show Profile Send Mupp a Private Message
Angående livekonserter så såg jag Yes i globen 2004 på deras 25 års jubileumstunré. Det som var kul var att valde att spela en låt från varje år som bandet funnits. Det var otroligt bra faktiskt. Det som jag imponerades mest av var nog Howe's gitarrspel. Inte en not fel. Och han typ tio stycken gitarrer som han bytte flera gånger per låt i bland. Wakeman däremot verkade lite gammal och trött.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000