HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Hur gör ni för att inte köpa dubletter av skivor ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2010/12/13 :  16:44:20  Show Profile Send garmen a Private Message
Ifall det är fel forum så flytta den gärna.

Lyckades åter igen att köpa en dubbelt av en platta. Finns det något lätt enkelt sätt att logga sina skivor ? Orkar inte sitta och skriva in alla cd, vinyl och annat i ett execel-dokument. Vore bra ifall man bara kan lösa det enkelt via nätet och sedan synkar man sin lista med mobilen eller liknande.

Detta är ju perfekt nu i jultider också, när man försöker ge tips till släkten, så kan dom ju lätt och enkelt se vad man har i skivhyllan

Så snälla hjälp mig.

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/12/13 :  16:49:47  Show Profile Send ztenlund a Private Message
I och för sig så handlar det inte om själva musiken, men jag tycker nog att det är mer musik än HiFi. Alltså flyttad från HiFi-diskussion --> Musik.

Själv så har jag ganska bra koll på vad jag har, men å andra sidan har jag inte tusentals skivor som en del har. Det hade jag gärna haft, men man ska ju betala för dem också...
Jag har dock för mig att det finns skivdatabasprogram, men jag har ingen erfarenhet av dem så huruvida de underlättar vet jag inte. Annars borde man kunna plocka ut en lista om man har musiken på datorn kan tyckas.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2010/12/13 :  16:56:38  Show Profile Send garmen a Private Message
Har inte kommit så långt så att jag "rippat" alla skivor ännu, har ca 1500-1700 skivor. Det tar ju sin lilla stund att sätta sig och göra detta. Funderar på att skaffa en musik-server, så kan man ju börja dra ner musiken på datorn.

Men som sagt man får väl bara bita i det sura och börja med ett excel-ark ;)

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/12/13 :  17:08:13  Show Profile Send huzze a Private Message
Hade ett excelark en gång i världen. Men orkade inte fylla på den i samma takt som skivorna strömmade (oooops ordvits) in.

Idag beställer jag mest på nätet och kan då kontrollera fysiskt om jag har skivan. Ibland hittar jag något i skivbutiken och då har jag två alternativ. 1 Kolla när jag kommer hem och återvända för köp. 2 Köpa plomberat med omaket att eventuellt ångra köpet.

Att gå i en affär pillandes med en excelfil i en telefon... näe, inget för mig.

PS Har köpt <10 dubbletter genom åren och min samling är väl runt 1500 album. Orkar jag räkna dem nån gång tro?
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2010/12/13 :  17:38:26  Show Profile Send alpinist a Private Message
Google Spreadsheet kanske?
http://www.google.com/google-d-s/intl/sv/spreadsheets/

Inte prövat själv, men det borde kunna funka som en skivdatabas,
som man kan komma åt via mobilen.

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/12/13 :  18:33:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har god koll på vad jag har, och ännu bättre koll påvad jag vill ha.
Har också testat med ett Excel-ark men det uppdaterades inte ...
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/12/13 :  20:35:47  Show Profile Send bibl a Private Message
Vi har väl ca 400 cd stående i hyllan, LP vet jag inte har aldrig räknat dom och där är det mer oklart vad vi har eftersom många loppisfynd gjordes under den period då vi inte hade någon skivspelare.

Något problem med att köpa dubbletter upplever jag inte däremot med att jag inte hittar de skivor jag har köpt i hyllan. Jag har nämligen varit korkad/dum/snäll nog att låna ut dom och inte vet / kommer ihåg till vem.

Sedan flera år tillbaka går det inte ut några saker till utlån från huset utan att det först åker i en liten lapp med namn och telefonnummer. Det är ju inte direkt som så att folk medvetet "glömmer" att lämna tillbaka lånade prylar. Efter ett tag har man bara helt enkelt inte koll längre och då är en enkel liten etikett ett bra stöd för det dåliga minnet.

När jag och hustrun en gång i tiden flyttade ihop visade det sig att vi fick två dubbletter när vi slog ihop våra samlingar;

Nordman / Vandraren
Spin Doctors / A Pocket Full of Kryptonite

Man kan ju fundera över varför det var just de två plattorna (den senare dock i två olika pressningar)...
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/12/13 :  21:01:33  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Om man köper skivor man redan har, så skulle jag föreslå att man botaniserar i hyllan innan man drar iväg till skivaffären. Man kanske hittar nya spännande skivor, helt gratis

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2010/12/13 :  21:24:38  Show Profile Send Nibbler a Private Message
Hmmm, det där är ju ett återkommande problem här hemma och Magils inlägg känns ganska träffande...

Jag kan nog se rätt nördig ut på skivmässor ibland. Med en A4 pärm i beredskap i fall nån ovisshet skulle uppstå, vilket det hrrrmmm gör rätt ofta. Snacka om i-lands problem...

Jag gillar pop.nu och rekomenderar denna sida till alla skivnördar. Kul att pyssla med och en massa kul sorteringsmöjligheter och statistik om den egna samlingen. Vill man inte skriva in allt för hand så behöver man inte. Etikett funktionerna är bra också. Betygs funktion finns också.

Diskofil med audiofila tendenser.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/12/14 :  08:05:49  Show Profile Send Zombie a Private Message
www.pop.nu

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/12/14 :  09:15:32  Show Profile Send huzze a Private Message
Magils:

Klockrent. Det är anledningen till att jag inte omedelbart sorterar in nya inköp i samlingen, för då försvinner de i mängden, speciellt om nya artister tillkommit. (Senaste Metallica kommer man lättare ihåg att den finns, men ett nyinköp av en ny obskyr artist, då glömmer jag bort dem). Alltså har jag senaste halvårets skivor på en speciell hylla, "nyinkommet"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/12/14 :  09:45:25  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag har på senare tid köpt en hel del begagnad vinyl och vid upprepade tillfällen har det visat sig att jag redan hade en del av skivorna. Kostnaden är försumbar då de oftast endast rör sig om 5-20 SEK/skicva. Det största problemet är förvaringsproblemet.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000