HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2010/12/10 :  16:48:42  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Själv kör jag Volvo (värde ca 50.000Kr) dock så har jag däck för ca 300.000Kr


, har faktiskt sett exempel på folk som har liknande fördelning vad gäller HiFi också - mer pengar lagda på kablar än resten av systemet.

quote:
Silk (den balanserade) tillhör mina favoriter. Mycket neutral och "ärlig". Kan upplevas "tråkig". Lättanpassad i olika system. Finns kablar som "låter roligare", men få som e så välbalanserade. Först när jag började lyssna på löjligt dyra kablar så fann jag kablar som var "roligare" men behöll Silk:ens balans...


Undrar om de "roliga" kablarna verkligen förmedlar den signal som finns eller om de lägger till något . Själv försöker jag hålla mig till neutrala kablar och undviker de som låter som man tryckt in ett loudness filter.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/12/10 :  17:02:46  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Vilka kablar har du?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2010/12/10 :  17:19:35  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Vilka kablar har du?

Om du frågar mig så har jag de aktiva Synergistic Research Accelerator (XLR). Enligt många en neutral kabel och den mest lättanpassade i deras Tesla-serie.
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/12/10 :  17:35:49  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Sceptic, kan inte du säga till mig när du hittat en kabel som inte lägger till något För så vitt jag vet så räcker det att du trycker på power så är redan ljudet färgat.

Att överhuvudtaget påstå att man har kablar som inte lägger till eller tar bort är ju befängt, då varken du Sceptic eller jag läktarörnen vet hur det lät från första början.

Mvh.
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2010/12/10 :  17:54:14  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Missta mig nu inte för att vara någon fanatisk "faktian" . Jag håller med, ALLT är mer eller mindre färgat. Jag försöker dock hålla mig till det mindre färgade

Kan väl lägga till att Synergistic själva säger att Precision Reference (uppgraderad Accelerator) är mer neutral än den dyrare Apex som ger ett rundare ljud och mer "warmth".

Edited by - Sceptic on 2010/12/10 18:06:43
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2010/12/10 :  18:01:09  Show Profile Send Figge a Private Message
quote:
Själv kör jag Volvo (värde ca 50.000Kr) dock så har jag däck för ca 300.000Kr



Var hittade du dem, skulle passa min Skoda?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/10 :  18:02:16  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Kan inte ni återvända till topic snart?

edit:
Jag är också skeptisk till fantastiska och dyra kablar, men det var inte den diskussionen som TS ville ha.
(Därför har jag själv inget att tillföra, men skulle ändå inte komma på idén att förstöra ngn's tråd)
Vill ni diskutera behov och riktighet i kabelval så kan ni väl starta en egen tråd?

Edited by - Mickel-mackel on 2010/12/10 18:30:55
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/12/10 :  18:18:55  Show Profile Send huzze a Private Message
Jerry_E: Vad har du för budget?
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/12/10 :  18:24:39  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Måste då bara fråga dig Sceptic. Hur vet du att just dina kablar spelar så lite färgat som möjligt när du inte hört hur det lät från början?

Man kan läsa mycket men bara för det är det inte säkert att det är sant.

Figge du för köpa min däck för 250.000kr men då får du med min bil också

Mvh.
Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2010/12/10 :  18:26:07  Show Profile Send conny_a a Private Message
Ett litet test alla kan göra är att reda upp bland kablarna.

1. Lägg alla kablar i en hög så att nätkabel, signalkabel och högtalarkablar ligger intill varandra - gärna hopbuntande med tejp eller nåt.

2. Separera kablarna minst 20cm från varandra, nätkabel för sig, signalkabel för sig och högtalarkabel för sig. Vid förstärkaren försöker man se till att kablarna ligger med 90 graders vinkel mellan varandra.

Blev det skillnad? Jättekul i så fall! Grattis, du kanske kan behöva väl skärmad kabel i din anläggning.

ESL-57
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2010/12/10 :  19:28:44  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Måste då bara fråga dig Sceptic. Hur vet du att just dina kablar spelar så lite färgat som möjligt när du inte hört hur det lät från början?


Det vet jag inte, bara att jag upplever dem mindre färgade än andra kablar jag testat.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2010/12/11 :  11:06:49  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag tror så här: Man kan hitta kablar med väldigt låg förvrängning för små summor, däremot kan det bli dyrt för somliga att uppfylla sina subjektiva önskemål.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2010/12/11 11:08:09
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/12/11 :  11:12:09  Show Profile Send huzze a Private Message
+1

Beroende på prisläge kan det ge mer att byta ut delar av hårdvaran.

Gratis är det dock att använda tonkontroller om sådana finns. Det gäller bara att lägga prestigen åt sidan.
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/12/11 :  17:13:58  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Håller helt klart med huzze, lägg prestigen åt sidan och använd tonkontroller.

Det jaq dock inte fattar är varför man då eftersöker ett så neutralt och korrekt ljud som möjligt?

Mvh
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/12/11 :  17:47:27  Show Profile Send huzze a Private Message
Har tonkontroller, men har i princip aldrig använt dem. Kan ju dock liva upp vissa inspelningar, sänka jobbig diskant, eller göra bastrumman lite fetare, men det gäller kanske på mindre än 1% av materialet jag lyssnar på.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/12/11 :  17:59:30  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
quote:
lägg prestigen åt sidan och använd tonkontroller.

Det jaq dock inte fattar är varför man då eftersöker ett så neutralt och korrekt ljud som möjligt?



Tonkontroller eller EQ kan ibland kanske vara enda lösningen till ett få ett så neutralt ljud som möjligt, själv har jag alltid varit emot Eq och liknande prylar, men säg att man har en konstig tonkurva, kanske på grund av högtalarkonstruktionen, eller kanske ett konstigt rum så är den väldigt fiffigt att justera den kurvan med hjälp av en eq så den blir så neutral som möjligt..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/12/11 :  18:29:29  Show Profile Send huzze a Private Message
Eller på enstaka inspelningar...
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/12/11 :  19:08:36  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
Jag tycker McGyvers tråd är kanonfin.
Pris och prestanda är optimalt!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81582&SearchTerms=RCA-kablar

Så fort jag blir sjuk och sängliggande ska jag börja med några
kablar till mig och min dotter.





Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2010/12/13 :  12:22:26  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Ber om ursäkt att jag lägger mig i min egen tråd! Nej, allvarligt, ett stort tack till Er alla som har gjort den här tråden till vad den är. Har läst med nöje och förhoppningsvis lyckats lära mig något. Kommer inte sälja min kabel förrän jag hittat något "bättre"... Det pris jag kan tänka mig hamnar väl som mest på ca:2000:- Har ju möjlighet låna hem från Jorma, men som alla vet. Priserna. Blir också mycket glad när jag förstår det är fler än jag som köper skivor. I dessa nedladdningens tidevarv. Trodde jag var en av de utdöende. Skall nu ta och köpa hem några skivor från Amazon i England. Antar Ni känner till att om man köper hem för mer än 25 pund, slipper man frakten. Dessutom kan man komma över mycket som inte finns att tillgå här i Sverige.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/12/13 :  18:59:08  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Klart att det köps skivor.. Det är en fröjd att kunna ta på det man spelar, stoppa en nyköpt skiva i spelaren..
Inte visste jag att man slapp frakten från amazon. De va ett bra tips..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/12/13 :  19:09:55  Show Profile Send huzze a Private Message
Kommer ALDRIG att börja ladda ner musik. Rippa orkar jag inte hålla på med, jag har ju originalen. Nä, hemma hos mig köps det skivor i drivor.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/12/13 :  19:11:01  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Inte visste jag att man slapp frakten från amazon. De va ett bra tips..

Jag såg det också för ett tag sedan. Förut så fanns det bara fraktfritt om man bodde i GB, men tydligen har de ändrat det nu.
Dock så finns det väl fortfarande betalfrakt för den som har bråttom att få tag i musiken.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2010/12/13 :  22:19:41  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Kanske borde jag tillägga efter att ha skickat efter några skivor att det stämmer inte helt och hållet detta med fri frakt. Dels var skivorna något dyrare än vad som sades på Amazon, dels kommer skatten till! Tag Er i akt för detta när Ni beställer.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/12/13 :  22:23:18  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nja, skivorna blir väl inte dyrare men däremot så ändras momsen från engelsk moms till svensk moms (som är högre). Det beror på bestämmelser inom EU där ett företag som säljer mer än en viss summa (kommer inte ihåg vilken) till ett land ska betala destinationslandets moms istället för ursprungslandet. Vad gäller frakten så måste man väl se till att de varor man beställer är "eligble for SuperSaver delivery".

Edit: Sedan gäller det att hålla koll på valutakursen. Banken har valutapåslag på kortbetalningar vilket är lite av en dold kostnad, om än inte så stor. Sedan har väl Amazon egen valutakonvertering numera som man kan välja också om man vill har jag för mig. Om det är en bättre eller sämre affär vet jag inte.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2010/12/13 :  22:27:50  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Antar Du har helt rätt i vad Du säger. Det sista är väl mer en självklarhet. Väldigt kul med så många intressanta svar!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000