HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Fråga till Er som spelat in musik själva
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/11/25 :  09:21:21  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag undrar en sak angående de programvaror som används för att lagra musik typ ProTools.

När väl allt är färdigt och du skall göra en fil att distribuera, kan man välja format fritt då? Typ högerklicka välj MP3, Wav eller Flac?

Om ett band har MP3 tillgängligt för nerladdning, är det svårt för dom att skapa WAV eller Flac istället?


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/11/25 :  09:48:30  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
De flesta "hemstudioprogram" arbetar väl i wave-format?
Sedan gör man om till tex. mp3 när musiken ska laddas upp på en server för nerladdning av folk som vill provlyssna.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Oberheim
Member

59 Posts

Posted - 2010/11/29 :  17:39:58  Show Profile Send Oberheim a Private Message
Precis som Opethic säger. Spara alltid i Wav gärna 24bit 96khz eller mer. Och använd sedan den som master när du sedan skapar flac eller mp3'or.

Ett band som har mp3'or för nedladdning har troligen masters i wav eller analogt format. Vill de göra tvärtom, dvs en flac eller wav från mp3'an som urpsrungsfil så är filen redan i ett lossy format från första början, men visst går det.

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81643

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/11/29 :  18:08:58  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Tack

Min fråga kommer därför att mindrre band erbjuder MP3 att köpa men det vill inte jag ha utan jag vill få dom att sälja mig Wav eller Flac istället. Så därför behövde jag veta hur svårt det är för dom att fixa det.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000