HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Tips på band/artister som var nyskapare men...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2010/11/21 :  20:01:40  Show Profile Send Gabe a Private Message
Något att bita i för alla kunniga Hififorum-anhängare: Jag behöver tips på nyskapande band/artister - som aldrig själva blev riktigt stora eller etablerade men som i efterhand framstått som viktiga influenser och nyskapare inom popmusiken.
hälsningar
Gabe

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2010/11/21 :  20:12:43  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Can?

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/11/21 :  20:12:50  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Beror ju på hur man ser det och tolkar frågan, men jag tycker att Gram Parsons och Warren Zevon skulle kunna passa. Det finns fler som inte är fullt så kända som de kanske borde vara, t ex John Hiatt och Steve Earle. Maria McKee är visserligen känd, men gemene man tror väl att hon bara gjort Show Me Heaven...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2010/11/21 :  21:14:22  Show Profile Send Gabe a Private Message
Ztenlund: Jag tycker dina förslag är klockrena!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/11/21 :  21:42:11  Show Profile Send mace a Private Message
Anvil var ju på stv-dox för ett tag sedan
Inte lyckades dom inte

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/11/21 :  21:58:50  Show Profile Send svejk a Private Message
Flatlanders var långt före sin tid. Velvet Underground sålde inga plattor men alla som köpte skivan bildade band. På hemmaplan The Nomads Nirvana mfl avgudade dem, hemmavid var vi inte så många som köpte/lyssnade


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2010/11/22 :  10:36:26  Show Profile Send Gabe a Private Message
Bra varierade förslag! Kul! Men jag behöver fler tips!
Gabe
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/11/22 :  11:11:09  Show Profile Send Sundström a Private Message
Köpte CCS : A's B's & rarities nyligen på Ginza.
En grupp som försökte göra hits med en blandning av storband och blues. Deras version av Sexteen tons som inte slog tycker jag är en riktig höjdarversion (sångaren river i rejält).

Jag misstänker att många musiker lyssnade på dem eftersom de var ett gäng riktigt bra musiker. Men hur bortglömda är de? Hur mycket påverkade de? Jag tycker att de låter väldigt rätt för sin tid.

http://www.johncameronmusic.com/index.php?mod=credit_list
Oj han med första C:et i CCS har gjort musik till runt 40 film och tv-serier. Det påverkar!

"SONGWRITING HITS: (music & lyrics) If I thought You#8217;d Ever Change Your Mind
(Agnetha Faltskog (2004) & Cilla Black),Sweet Inspiration (Johnny Johnson and The Bandwagon), Tap Turns On The Water, Brother and Band Played the Boogie (CCS), Na-Na-Na-Na (Cozy Powell)."
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/22 :  12:49:18  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jag vet inte.
Jag har nog lyssnat betydligt mer på sånt som höjts till skyarna i nutid, men 10-20 år efteråt
verkat helt otroligt mossigt. Så man knappt kan förstå hur man var funtad.


Jag har nog lite dåligt med förslag således.

Jag tänker lite på Robert Broberg, som väl fått något slags erkännande mycket senare i karriären.
Men jag vet inte ifall man påstå att han varit så viktig som influens för andra artister ändå.

Det finns ju även en del artister/grupper som släppt en eller några plattor tidigt i karriären
som gått väldigt dåligt, men sen då artisten/gruppen slagit genom senare har denna musik
fått en renässans och plötsligt ansetts genialisk.
Men det är nog inte detta du söker efter heller.

Att Kraftwerk skulle influera till Techno visste dom knappast om när dom gjorde sin musik.
Men dom har väl ändå knappast haft någon undanskymd plats ändå.



Rent generellt tror jag att de flesta som varit riktigt banbrytande och gett starka influenser
har slagit genom redan i sin musikkarriär, kanske inte i början, men väl innan den är slut.
Ytterligare många artister har tillfört viktiga influenser, men inte blivit stora vare sig
under karriären såväl som efter.


Jag fortsätter fundera, kommer jag på något postar jag.

Edited by - Mickel-mackel on 2010/11/22 12:51:57
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2010/11/22 :  13:00:16  Show Profile Send Gabe a Private Message
Stora i efterhand är helt OK! Att vara långt före sin tid är ju ofta geniernas dilemma.
Sen finns det ju artister/kompositörer som blir väldigt stora i sin lilla nisch!
G/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000