HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Sång på utrikiska?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/11/11 :  21:49:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Inspirerad av en tråd på ett utrikiskt forum ställer jag frågan här:
Hur ställer du dig till musik där det sjungs på utrikiska? Med utrikiska menar jag icke-svenska och icke-angloamerikanska.

Mitt diskotek (skivsamling på grekiska) består till 1/3 av rysk musik men där finns också mängder av italiensk neoprogg, polsk, spansk, iransk och marockansk musik.

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2010/11/11 :  22:00:36  Show Profile Send Nibbler a Private Message
Jag har metal och progressiv musik som sjungs på alla möjliga konstiga språk och jag har inget som helst problem med detta.
Samlar på Öststats metal på vinyl och där sjungs det väldigt sällan på engelska.


Diskofil med audiofila tendenser.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/11/11 :  22:09:04  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Eftersom jag sällan bryr mig om texter så kvittar det ju vilket språk de sjungs på.
Fast vissa språk, som tex. finska, klarar jag helt enkelt inte av pga. jag tycket det låter för skumt.

Therion blandar ofta olika språk, Engelska, svenska. ryska, tyska, hebreiska, fornnordiska osv. detta är mest påtagligt på albumen "Secret Of The Runes", Lemuria" och "Sirius B".

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/11/11 :  23:35:13  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Jag har en del skivor på arabiska Fast det är bara med den otroligt skönsjungande Elissa från Libanon.
Sedan finns det naturligtvis lite Rammstein i skivhyllan oxo.
Och sedan får vi inte glömma musiken på danska, Gasolin och Anne Linnet

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/11/12 :  02:16:07  Show Profile Send bearwik a Private Message
Språket spelar ingen roll för mig, bara musiken är bra, jag har musik på arabiska, spanska, franska, finska, tyska och urganska (ett påhittat språk)förutom alla de engelska skivorna.
Edit - Glömde Angelique kidjo som sjunger på något afrikanskt språk.
Edit igen: Glömde Ofra Haza som sjöng på hebreiska/arabiska.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066



Edited by - bearwik on 2010/11/13 00:22:06
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2010/11/12 :  10:46:11  Show Profile Send alpinist a Private Message
Har lite på franska, typ Carla Bruni:
http://www.youtube.com/watch?v=UfCnLTsGgcQ&feature=related

Förstår inte ett ord, men guld för öronen

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/11/12 :  11:14:33  Show Profile Send lennartj a Private Message
Latin, tyska, italienska och franska tror jag dominerar i min klassiska skivsamling, sedan kommer nog svenska. Sång på engelska är klent representerad, lite Britten och Christmas Carols är vad jag kommer på.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/11/12 :  11:39:09  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Texter är för mig inte en stor grej, jag ser dem som en farkost för melodin att färdas i. Vill jag ta till mig texter så läser jag hellre en bok...

Undantag finns visserligen där jag ser att texter är fantastiska, men det handlar inte bara om ordens betydelse utan även om rytm eller ordens klang. Därigenom blir ofta språket inte speciellt viktigt för mig ens i det sammanhanget.

Nej, språket är inte viktigt - men jag kan nog konstatera att mer än 90% av min skivsamling är på engelska/svenska...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/11/12 :  12:24:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Fan vad glad jag blir av att läsa detta. Jag lyssnar på, skrev jag det, P4 Västs eländigt söliga blandning av allehanda (talanglösa) oooo:ande och aaaah:ande hitlistmusik på sevnska och engelska och bara längtar efter något annt.

Jag ska slänga in några kommentarer till men nu måste jag tillbaka till jobbet.
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2010/11/12 :  17:41:40  Show Profile Send mabron a Private Message
Kanske Richard Bona??
http://www.amazon.com/Reverence-Richard-Bona/dp/B00005NTJI/ref=ntt_mus_ep_dpp_1
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2010/11/12 :  17:48:06  Show Profile Send ninja a Private Message
"utrikiska" är min modersmål så jag lyssnar på den gärna ... men även på andra utrikiska varianter ... interpretation och rösten ger mig känsla och inte språket.

Klingan på P2 är väldigt bra.

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/11/12 :  18:34:38  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det jag ville ha sagt var att om man inte har några problem med sång på utrikiska ökar ju mängden tillgänglig musik att införskaffa väsentligt.
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2010/11/19 :  10:24:48  Show Profile Send jonny99 a Private Message
När det gäller sång på språk jag inte förstår så är nog Kobaïan min favorit, är annars ingen direkt älskare av prog rock. På senare tid har jag lyssnat en del på den moderna fadosångerskan Mariza, väldigt bra och känslosamt fast man inte förstår nåt.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/11/19 :  13:50:32  Show Profile Send huzze a Private Message
Har mest engelska grupper, men jag lyssnar aldrig på texterna. Skulle väl fungera med andra språk också, men det engelska uttalet/melodin är ju så invant.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/19 :  14:47:51  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Texter, (framförallt på andra språk än svenska och då är engelska inräknat), är för mig underordnat musiken i sig.
Sången ser jag oftare som en musikalisk komponent.

Därför finns det lite musik som platsar i min samling trots att jag inte förstår en stavelse.

Jag samlar inte heller speciellt aktivt på sådan musik, och rytmer och klangmönster i andra länder och kulturer känns ju ofta lite konstiga (och dom tycker antagligen samma om vår musik).
Så det finns inte sådär jättemycket "word-music" här.
Ofra Haza och turkiske Tarkan.
Eller lyssna på 1 giant leap
http://open.spotify.com/album/2ZSlPIVSMv534I4b77W3CU


Jag kan också avsluta med att:
Det finns helt klart mer helkass musik men med intressanta texter i mitt svenska utbud än bland den engelska samlingen.

Edited by - Mickel-mackel on 2010/11/19 14:48:38
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/11/19 :  16:40:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Cocteau Twins hittade på ett eget språk på sina skivor från 80-talet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/19 :  16:56:34  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
På Adiemus skivor sjungs det också ett påhittat språk för att göra rösten till ett instrument.
http://en.wikipedia.org/wiki/Adiemus

Mycket trevlig musik förövrigt.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/11/19 :  21:40:41  Show Profile Send huzze a Private Message
Just D är ju OK musik, men asroliga texter.
Magnus Uggla är bara skräp musikaliskt sett, så det gäller att ta in texterna.
Rober Broberg svänger och är engagerande, texterna suveräna.

Min fru klarar inte av Neal Morse pga texterna. Mig stör de inte och jag är agnostiker.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2010/11/20 :  10:59:32  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
För mig så är texterna en viktig del av musiken. Både hur den sjungs och vad texten handlar om/prosan. Annars, var är poängen med att ha text till musiken?

Mitt favorit-exempel på bra och rolig musik är 10CC - "I bought a Flat Guitar Tutor"
En av de mest briljanta stycken jag någonsin hört.

Jag lyssnar sällan på musik med utrikisk text. Möjligen lite Ofra Haza om det bjuds på radion. Tycker det finns alldeles för mycket musik redan där det sjungs på svenska eller engelska men där jag knappt kan höra vad som sjungs. Att ha tillgång till texterna att läsa när man lyssnar tycker jag förhöjer upplevelsen.


Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000