Author |
Topic |
|
Balder
Member
171 Posts |
Posted - 2010/11/04 : 17:16:02
|
På en släktträff påstod en "en genaration yngre" släkting till mig att han fått lära sig att en standard CD spelare endast arbetar med 12 bitar, det hade han lärt sig när han pluggade till tekniker på gymnasiet för ett par år sedan. Jag är skeptisk, det skulle ju bli ett jäkla liv om det var sant! Eller? Är det någon som VET? |
"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."
|
|
Kaleid
fd. "Halbermensch"
733 Posts |
Posted - 2010/11/04 : 17:18:28
|
Har för mig att IÖ sa att mesta av musiken når inte ens upp till 14-bits nivå eller liknande. |
Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39 |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2010/11/04 : 17:31:46
|
Hörde av en konstruktör av väldigt noggranna vågar att det är svårt att nå upp till full bit nivå. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/11/04 : 17:50:44
|
I vågarnas värld gäller en del lite annorlunda villkor. (Iaf så länge vi pratar om riktiga vågar)
Vågarna används relativt frekvent i lab och produktion av mycket viktiga saker, mediciner och sånt som exempel. Så tillverkaren lovar en viss noggrannhet som håller rent statistiskt också, och sen klaras noggrannheten mellan normala kalibreringsintervall.
Detta innebär att A/D'n som översätter vågcellens resultat har mycket högre bitdjup än vad som senare presenteras.
När vi köpt en jättefin herrejössesvåg för 40' + moms som visade dryga 7 siffrors decimalt område (0,001g - 5000 g) så blev han som sen kom och kalibrerade den så glad att han gladeligen berättade en massa extra knowhow för mig. Han visade bl.a. ett servicekommando som trollade fram en 3 siffror till (om jag minns rätt). Och jag undrade givetvis varför man inte visar dessa hela tiden, och fick jag fick en rejäl redogörelse över allt med cellernas drift, standardavvikelser i statistiken och allt.
Så det här med vågar tror jag vi kan lämna därhän, det har inte mycket att göra med D/A-omvandlingen i CD-spelaren. Ja den är ju D/A, och i vågar är det A/D . |
Edited by - Mickel-mackel on 2010/11/04 17:57:22 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 11:39:53
|
CD-spelare av idag har väl inga problem med att hantera 16 bitar? Men jag minns förr i tiden när man spelade in med 16 bitar, så för att ha ett "headroom" så kunde man i praktiken inte utnyttja 16 bitar fullt ut. Kanske det är därifrån detta rykte kommer? Men när man började spela in med fler bitar så fanns möjligheten med en intelligentare konvertering ned till 16 bitar för att fullt ut kunna nyttja de 16 bitarna. Sony hade exempelvis sin "super bit mapping". Idag är sådant standard antar jag för jag ser inga sådana stämplar på cd-skivorna längre. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 12:55:18
|
Det var just DACar vi diskuterde vågkonstruktören och jag. (Det var han som drev Elite Audio här i Växjö) Kretskortslayout och ledningsdragning , jordplan mm är av största vikt så analogdel och digitaldel inte stör varandra så information inte går förlorad på vägen. Ingen större skillnad på AD/DA där.
Efter den informationen insåg jag efter att ha undersökt de DACar jag har kan de göras avsevärt bättre. Men det är en fråga om pengar. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
jonny99
Member
432 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 13:08:28
|
Om man kollar på mätningar av CD spelare tex på Stereophiles hemsida så kan man se att nästan alla moderna spelare som de testar klarar av att återge alla 16 bitarna som finns på skivorna.
Att sen modern popmusik mastras så att man knappast behöver den upplösningen är en annan sak. |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
conny_a
Member
80 Posts |
Posted - 2010/11/06 : 09:55:04
|
Paradoxalt nog är det desto viktigare att ha många bitar på komprimerad musik. Det beror på att de fina nyanserna i musiken har komprimerats från sina ursprungliga, ska vi säga 5 bitar, till kanske 2 bitar. Det gäller då att bitarna är korrekta så att inte onödigt mycket distortion läggs till. Sedan är det en annan sak att komprimeringen i sig har förvridit musiken till oigenkännlighet - och det går inte att göra något åt, oavsett pris på CD-spelaren.
I mediokra CD-spelare har de analoga filtren, nätdelarna osv bantats rejält med resultatet att de inte kan ta tillvara de lägsta bitarna från A/D:n. Med 16 bitar och max 1V ut blir det 15 mikrovolt i lägsta biten. Att hålla brus och annat elände borta vid dessa små signalnivåer är inte lätt. Det är inte ovanligt att de 2-3 lägsta bitarna i praktiken är oanvändbara och bara innehåller brus och annat. På en skiva där maximal utstyrning ligger på -6dB betyder det kanske 3 bitar i bruset och 1 bit i toppsignalen, dvs kvar blir 12 bitar av användbar information.
Min egen uppfattning om antal användbara bitar så har mina lekmannatester visat att 8 bitar går inte att lyssna på - burkigt ljud; 10 bitar börjar likna något; 12 bitar är i de flesta fall acceptabelt och 14 bitar fullt tillräckligt. 16 bitar är inte fel, men alla dessa bitar krävs bara på mycket krävande inspelningar där man spelar på hög volym, t ex vissa dynamiska klassiska verk. |
ESL-57
|
Edited by - conny_a on 2010/11/06 09:58:39 |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/11/06 : 10:35:38
|
quote: I mediokra CD-spelare har de analoga filtren, nätdelarna osv bantats rejält med resultatet att de inte kan ta tillvara de lägsta bitarna från A/D:n. Med 16 bitar och max 1V ut blir det 15 mikrovolt i lägsta biten. Att hålla brus och annat elände borta vid dessa små signalnivåer är inte lätt. Det är inte ovanligt att de 2-3 lägsta bitarna i praktiken är oanvändbara och bara innehåller brus och annat. På en skiva där maximal utstyrning ligger på -6dB betyder det kanske 3 bitar i bruset och 1 bit i toppsignalen, dvs kvar blir 12 bitar av användbar information.
Ja det där är ju intressant. Om nu detta är ett problem i CD-världen måste det ju vara ett gigantiskt problem i LP-världen. När LP ska återge lika låga nivåer, dynamiskt sett, så snackar vi om spänningsnivåer vid 5 - 50 nanovolt beroende på om det är MM eller MC-pickup. Där borde det börja blir rejäla problem att signalen döljs av brus. |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2010/11/06 : 10:41:19
|
Fast det är inte helt jämförbart. Till att börja med har LP-skivan i sig rejält mycket sämre signalbrusförhållande så troligt nog är inte ens signalnivån aktuell för att kunna återges. Några 96 dB i dynamiskt omfång existerar inte. Sedan är det såklart inget nytt att brus är ett problem i RIAA-förstärkare, särskilt om man kör med MC-pickup med låg signalnivå. Det är ju en anledning till step-up-transformatorerna eftersom man då inte behöver lika kraftig aktiv förstärkning. Frågan är dock när oljud härrörande från skivan och själva spelaren överstiger det som kommer från RIAA-förstärkaren... |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
conny_a
Member
80 Posts |
Posted - 2010/11/06 : 10:44:07
|
Helt sant, ett RIAA måste vara riktigt bra för att ta tillvara de låga nivåerna, för att inte tala om pickupens mekaniska egenskaper. En LP har betydligt sämre signal/brusförhållande redan från början så problemet är inte så stort som det skulle kunna vara.
Man har därför tagit till ett antal knep för att behålla signalintegriteten; signalen från pickupen är balanserad och lågohmig. Tonarmen är jordad i RIAA:t. Förstärkaren i RIAA:t har så lågbrusiga komponenter som är rimligt.
|
ESL-57
|
|
|
|
Topic |
|