Author |
Topic |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 12:11:41
|
Jag brukar tänka på, storleken på element i en högtalare, kan man blanda hejdvilt, olika storlekar, bas på 15" och sedan mellanregister på 4" och en liten diskant..
hur påverkas spridningsmönster igentligen?
hur vet man vad som är rätt? |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
holmgrenstefan
Member
390 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 12:27:08
|
quote: Originally posted by Niklas Nord
Jag brukar tänka på, storleken på element i en högtalare, kan man blanda hejdvilt, olika storlekar, bas på 15" och sedan mellanregister på 4" och en liten diskant..
hur påverkas spridningsmönster igentligen?
hur vet man vad som är rätt?
Det går bara att analysera spridnings mönstrett. men oftas sprider mindr membran bättre.dela e bas på18"vid 90 hz och den har88 db spl borde den bra passa till en monitor med 6,5" .men allt är mycket individuellt. |
[size=1]driver R.A.L
|
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 12:48:13
|
Det lilla jag har lärt mig om detta är att konens form, speciellt vinkeln den böjs innåt får inte vara för flack för bra spridning i dom övre regionerna. Detta ska gälla för stora ellement, vad jag förstått. |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 12:52:08
|
Vad som är minst lika viktigt som formen är böjvågshastigheten (den transversella ljudhastigheten) i membranet och den varierar kraftigt mellan olika material. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 13:00:45
|
Behandlat papper är fortfarande ett av dom bästa material trots alla exotiska material i dagens koner. |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 14:06:19
|
just det.. då kan man även hålla filtren simpla
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 15:35:58
|
Det är faktiskt märkligt att ingen kommit på ett material som är bätre en papper, som är det första material som började användas till koner. Hm kanske beror just på det att det funnits med så länge och det finns så mycket forskning bakom... |
|
|
Mattepatte
Ej medlem längre
461 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 22:05:41
|
Papper är membranens motsvarighet till rörförstärkarna.
När papper får styra blir det aldrig bra :-)
|
|
|
|
Topic |
|